Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
24-08-10, 10:13 #1
Trenger jeg binyremedisin?
Hei!
Jeg har postet prøvesvarene mine i en annen tråd som også omhandler Thyroid Erfa. Jeg tenkte jeg kunne poste dem under binyrer også, i håp om at noen binyre-ekperter
kan uttale seg om jeg ligger lavt i kortisol? 
kl. 08.00 var det 6,2
kl. 13.00 var det 1,7
kl. 17.00 var det 5
kl. 19 er jeg usikker på. Tror det var noe med 7?
Har bedt om en kopi tilsendt.
Ut i fra dette sa legen at jeg nok hadde trette binyrer. Prøvene mine er visstnok innenfor referansegrensene, men bare den om kvelden var det hun kalte for normal. Hun fastholder at kuren mot dette er stressmestring og noe hun kaller oppmerksomhetstrening. Ikke medikamenter altså....
Jeg har ikke peiling på binyrer, så kanskje disse prøvesvarene sier andre noe? Jeg skjønner jo at 1,7 er lavt, men kan som sagt ingenting om dette. Jeg lurer også på om enkelte av disse svarene muligens er litt feilaktig høye, på grunn av mitt blødende tannkjøtt, men de gir vel en pekepinn allikevel.
Er kortisolet mitt lavt nok til at det er aktuellt med binyremedisiner? Setter pris på å høre andres erfaringer
-
24-08-10, 11:05 #2
Sv: Trenger jeg binyremedisin?
Binyrene skal jo ideelt sett levere varene når det trengs, og de leverer raskt.
I løpet av en 100m sprint 10dobles leveransen.
Så har de døgnvariasjon.
Dette for å tilpasse oss til søvnmønster, dagslys, foringstider o.l. Morgenmålingen skal mer enn halveres til kvelden - da skal vi sove......
Så er det stoffskifteaktiviteten som jo er igang hele natten, som bygger det opp igjen til vi skal våkne.
Det største problemet oppstår når de ikke klarer å produsere nok - det er verre enn om de produserer for mye - selv om det er ille nok.
For høy produksjon sliter på kroppen i lengden - for lite kan bli akutt !
(kun grovt sett, for mye og for lite innvirker på mange livsprosesser)
Stressmestring ?
Hun må etter mitt skjønn mene at du har for høy produksjon. Hun må mene at din underbevissthet jager opp produksjonen til høyere nivåer enn du har godt av, og vil senke nivåene ved hjelp av avspenningsteknikker.
Andre teknikker er å styre dette ved dietter og mosjon. Oppvåkningslys om morgenen kan hjelpe.
Man kan være heldig med en spesiell form for medisinering hvor man benytter morgendoser kortison i en uke for å etablere døgnrytme og håpe det fortsetter når en avbryter medisineringen.
Jeg mener det KAN være slik hos deg. Hvorfor har du 1,7 på dagen hvor denne skulle være mye høyere, og 7 om kvelden hvor den skulle være 1,7 ?
Det ser nesten ut som de har byttet plass.
Urtemedisinsk har Magnoliabark vært brukt kortisolsenkende.
http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/magn_off.htm• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-10, 11:19 #3
Har du sett denne?
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10919
I den presentasjonen står det en del om å tolke prøvesvar.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
24-08-10, 12:04 #4
Herdis: du må få referanseverdiene på spyttprøvene også, tallene i seg selv sier ikke så mye. Lab'ber rundt i verden måler det med spytt i forskjellige måleenheter.
Jeg er ikke ekspert. Men sliter med det samme som deg. For meg var og er den krykka som heter hydrokortison god å ha. Men jeg antar at det er mulig å komme ut av binyresvekkelse uten å bruke kortison eller naturlig tørket binyre fra dyr (som også er et alternativ, kjøpes på nett). Men hvor lang tid tar det uten hjelpetilførsel med kortisol? Jeg vet ikke!
Stressmestring. Det kan høres merkelig ut at når du er flat som ei pannekake fordi binyrene sliter, at stressmestring er et hjelpemiddel. Men det er et bra hjelpemiddel! Wilson sier vel i sin bok at det øker kortisolet. All fysisk aktivitet er med på å øke kortisolet. Samtidig klarer vi ofte begrenset med aktivitet når vi er skikkelig dårlige.
Mange av oss takler stress veldig dårlig, fordi vi er har så lave kortisolverdier. Da jeg var på det dårligste, måtte jeg kutte ut sms, epost, lese på nett. Jeg ble stresset av å motta mail! Derfor beskyttet jeg meg selv ved å ha en til to dager i uka med en kort sjekk av mail. Gradvis kunne jeg øke dette. Nevner dette som en beskrivelse av hvor lav stressterskelen kan være når du er syk. Da kan det å jobbe med avspenning og øvelser som er enkle, rolige og hvor pusten er en vesentlig faktor. Om det er meditasjon, mindfulness/oppmersomhetstrening, yoga eller Qi Gong spiller ingen rolle. Dette hjalp meg, og jeg fortsetter med det. Men om det kan hjelpe deg der du er nå, uten tilførsel av kortisol, det vet jeg ikke. Men jeg ville ikke nølt med å starte med Erfa! Jeg ville lyttet til kroppen og økt dosen gradvis• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
24-08-10, 13:04 #5
Hei! Jeg har desverre ikke fått oppgitt referansegrensene, men prøvene er analysert ved Aker, om det kan være til noen hjelp?
-
24-08-10, 14:13 #6
Hey!

Hvis du føler for å prøve ut litt alternativ form for binyrestøtte, kan du sende en mail til Douglas labs Nerderland og bestille Ora adren ( formulanummer 7220). En skal trappe opp til 2 + 2 + 2 tabletter daglig, altså tilsammen 6 tabletter. Dette er materiale fra binyrer fra kveg?, som inneholder binyrehormoner.
Jeg velger dette preparatet selv i stedet for hydrocortison, egentlig bare fordi jeg føler at binyrecelleekstrakter har hjulpet meg betraktelig. Og et eller annet med magefølelsen..
Har ikke fått tablettene i posten enda, bruker Dr.Wilsoms Dynamite Adrenal nå.. Et pulver som smaker helt for j.....,men det virker
Du sender en mail til: order@douglaslabs.nl
Og jeg støtter veldig stressmestring; men jeg kaller det mindfullness.. Kommer fra Buddhismen, og metoden er meditasjon og besvissthetstrening rundt kropp, tanker og følelser
Hvorfor? Akkurat her og nå tror jeg du kanskje er mest interessert i den fysiologiske forklaringen; du produserer dermed mere dhea, som igjen produserer kortisol.
-
24-08-10, 16:36 #7
Hei

Aker har ref.verdi kl. 7–9: 3,5–27 nmol/l og kl. 21–23: < 6 nmol/l. Kan ikke se at de gir noen ref.verdi på prøvene middag og ettermiddag.
Min personlige mening er at de også har et voldsomt normalområde. Hvordan skal man få en døgnvariasjon hvis 3,5 oppfattes som normalt om morgenen?
Jeg finner det ikke igjen, men tidligere her er det en person som har gitt disse ref.verdiene på kortisol målt i spytt:
kl. 8: 13–24
kl. 12: 5–10
kl. 16: 3–8
kl. 23: 1–4
-
24-08-10, 17:35 #8
Hei!
Beklager folkens, men de binyresvarene stemte ikke helt. De er egentlig enda lavere. Jeg har nå fått tilsendt svarene, MED referansegrenser.
08.10 6,6 (12-22)
13.10 1,7 (5-9)
16.30 3,1 (3-7)
22.30 2,0 (1-3)
Jeg er utenfor grensa på 2 av prøvene og et hårsbredd fra å falle utenfor på den tredje. Den siste er normal.
Så et spørsmål vedrørende alternativ binyremedisin. Jeg har liten erfaring med å bestille medisiner fra nett, og er litt skeptisk til det. Kanskje noen kan overbevise meg? Ellers så ammer jeg, så jeg må være litt forsiktig med hva jeg putter i meg.
Har noen forresten en link til pakningsvedlegget til Erfa?
-
24-08-10, 17:45 #9
Jeg så det jeg også : http://www.aus.no/stream_file.asp?iEntityId=3287
Må være feil vel md område fra 3,5-27 ?
Om en regner på det, skal kveldsprøven være mindre enn 6nmol - hvis dette skal være mindre enn halve morgenverdien, kan jo ikke morgenverdien aldri være stort mer enn 15.
Vi kan jo prøve å finne ut hva andre labber har, men dette er jo metodeavhengig.
Tolkingen som er gjort av X1ONE's kveldsverdi på 7 ligger nok til grunn for å anbefale avspenningsterapi.
Jeg vet ikke om man kan overse etterrmiddagsprøven på bare 1,7 - det som slo meg var, var døgnrytmeforstyrrelse.
Åja, vi skrev samtidig
Da kan ikke jeg forstå at avspenningsteknikk er foreslått .......
Jeg mener de prøvesvara der er typiske for binyretretthet - det produseres for lite helt fra morran, og når kvelden endelig kommer er det fakisk høyt nok.
Altså du er i ørska hele dagen, men kommer deg litt til kvelden.
Hvis du brukte Levaxin da, så ville jeg ventet å sett an hva ERFA kan gjøre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-10, 17:52 #10
Hei Hansen. som jeg skrev nedenfor innlegget ditt, var disse prøvesvarene feil. De var egentlig lavere. Nye prøvesvar er lagt ut. Kveldsverdien var 2 (1-3). I følge mine svar er referanseverdien om morgenen 12-22. Min var 6,6 om morgenen. Formiddag var de 1,7 (5-9), og ettermiddag var 3,1 (3,7).
Lignende tråder
-
Hvilke symptomer får man ved for mye binyremedisin?
Av Flower i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 22-07-10, 17:26 -
Min erfaring med Binyremedisin- Cortef
Av Flower i forumet HydrocortisonSvar: 35Siste melding: 19-07-10, 13:24 -
Trenger råd for å få opp FT4
Av rexxy69 i forumet TSHSvar: 16Siste melding: 05-06-10, 09:48 -
Nå trenger jeg hjelp
Av Gekko i forumet PresentasjonerSvar: 19Siste melding: 30-04-10, 16:34 -
Trenger hjeeeeelp
Av Tryne i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 9Siste melding: 11-01-10, 14:57
Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker