Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 46
    Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    34

Standard Hva skal jeg spørre legen om????

Jeg skal kontakte legen min på Ahus i morgen for å få utskrift av de siste blodprøvene som er tatt. Hva er de viktigste. Tenkte jeg skulle legge dem ut her så kanskje jeg er så heldig å få hjelp til å tolke dem. Legen har sagt at alt er bra, men jeg tviler. Har alle symptomer på at stoffskiftet er for lavt. Det eneste jeg vet nå er at TSH er på 0,75 (0.45-3.90). Etter som jeg har lest litt fra innleggene er dette helt normalt. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Kan sove døgnet rundt, er deprimert, har diare, VEKTPROBLEMER smerter i ledd, nummen i fingre, 0 kjønnsdrift, hodepine osv osv. Håper dere kan hjelpe meg til å få en diagnose. Kaiza

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Kanskje du skulle lese litt i den informasjonstråden min om binyreproblemer...? ;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De går mye etter tall der. Nermoen (endokrinolog) sa til og med at en TSH på 4,6 hos meg betydde at jeg ikke var hypo...
    Jeg fikk derimot gehør hos Kari Lima.
    Det er ikke noe problem å bytte på Ahus, bare snakk med dama som sitter på enden av gangen utenfor dørene, hun kan bytte timer uten videre.
    Vi må vite litt mere enn akkurat TSH på 0,75 som er ganske bra for TSH å være.

nora

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    34

Standard

Takk for svarene. Dessverre så leser jeg ikke engelsk, Kris. Klem Kaiza

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Syns kanskje at anti-TPO er en viktig prøve. Den sier om kjertelen er betent. Kanskje du bør ta cortisol og det er så mange prøver og det bør jo legene vite da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det kan jo være noe annet, men det kan være noe med hypofysen slik at ft4 og ft3 er lave med lav TSH. De har veldig vanskelig for å få diagnose.
    Og glem ikke prøver på calcium. De med hyperparathyreose har hypo-symptomer.
    Og ikke å glemme binyrer....
    nora

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    34

Standard

Føreløpig takk til alle som har svart meg. Får jeg snakke med legen i morgen (idag) så vet jeg kanskje noe mer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    34

Standard

Nå har jeg fått utskrift av prøvene som ble tatt på Ahus. Legen ble temmelig sur. Lurte på hva jeg skulle med dem og hvorfor jeg ikke stolte på henne når hun kunne fortelle meg at jeg er frisk. Jeg føler meg ikke mye frisk når jeg kan sove døgnet rundt, vekta øker, smerter og nummenhet i ledd, diare, til tider hyppig vannlating, hodepine, glemsomhet, synsforstyrrelser, 0 kjønnsdrift og depresjon.
    Når jeg leser på innleggene i forumet ser prøvene mine normale ut, så kanskje jeg er frisk???
    HEMOGLOBIN 14,5
    NATRIUM 140
    kALIUM 4,5
    KALSIUM 2,72
    FOSFAT 0,78
    KREATININ 56
    LH 24
    FSH 50
    PROLAKTIN 122
    ØSTRADIOL <0.04
    THS 0,89
    T4 FRITT 22
    T3 FRITT 7,6
    Det er sikkert mye her som ikke har noe betydning for stoffskiftet, men jeg aner ikke hva som er hva.
    Kan noen der ute hjelpe meg å tolke lab.svarene

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Unnskyld meg, men nå blir jeg litt sur her på dine vegne. Hva i all verden er det som får en lege til å tro at pasienten blir frisk fordi legen sier det...? Jeg gremmes...

Beklager, måtte bare få ut litt gruff her. Det triste er jo at det virker som dette er mer normalen enn unntaket, dessverre. :(

Skal ikke gi meg ut på å tolke alle prøvene dine, men kan jo forsøke meg litt på noen av dem. Mineralprøvene (natrium, kalium, kalsium og fosfat) hopper jeg elegant over - det kan jeg absolutt ingenting om... ;) (Men jeg ser at du har lav verdi på fosfat - i forhold til 'mitt' laboratorium. Der står det: "Lave verdier ses ved hyperparathyreoidisme, vitamin D-mangel, inntak av antacida, alkoholisme, mage-tarmsykdom og mer sjeldne sykdommer og genetiske stoffskiftesykdommer.") (P.S: Det hadde vært fint om du kunne skrevet referanseområdene også...!)

Kreatinin er så vidt jeg vet en test på nyrefunksjon? - og er vel omtrent midt i referanseområdet (i forhold til 'mitt' laboratorium).

Så har du noen kjønnshormontester (LH, FSH, prolaktin og østradiol), de vet jeg heller ikke så mye om.

Stoffskifteprøvene (TSH, fT3 og fT4) ser tilsynelatende bra ut - men det betyr likevel ikke nødvendigvis at du er optimalt medisinert!

Hemoglobin (Hb) er ikke den beste måten å måle jern på - du burde tatt prøve av ferritin (jernlager). Dessuten har du ikke tatt andre anemiprøver (folat og kobalaminer (B12) spesielt).

Og du har ikke fått undersøkt binyrebarkfunksjonen.

(Håper nora og/eller n'Finn tar seg tid til å svare også...!)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kjære dere! Hvordan klarer dere å foholde dere til så mye informasjon?? Jeg leser og leser og får det ikke inn i hodet. Så frustrerende!! Skal sjekke binyrene mine for Cortisol, etter det jeg har forstått. Men kan jeg ganske enkelt smøre meg med Kortisonkrem?? Dette er helt sikkert et håpløst og dumt spørsmål Og hvor får jeg tatt alle disse målingene og hvem greier å sy dem sammen?

Nesten så jeg kan forsvare legene som ikke greier å hjelpe. Jeg forsvarer ikke at de ikke innrømmer det, men dette er håpløst å forstå!! Og jeg har ikke SÅ lav IQ, men dette med lavt stoffskifte er tydeligvis uhye vanskelig!! Forstyrres den ene kjertelen, så påvirkes den andre og så har vi en kjedereaksjon av elendighet. Hjeeeelp!!!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 5 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn