Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Hvorfor er fritt T4 høy?
-
10-01-08, 23:10 #1
Hvorfor er fritt T4 høy?
Begynner å lure.
Har lest litt her og det virker som det er vanlig at Fritt T4 er lav når man har lavt stoffskifte, men på mine prøver er de høye
Fritt T4 23,5 (11-22)
TSH 10 (0,30-4,2) Hva er grunnen til dette?
Har nå gått på Levaxin i 3 uker, og skal ta nye prøver 14.02. Så spent på hva det skal vise. Var hos legen mandag, og hun mente jeg nok måtte øke dosen siden det ikke var så stor forskjell på formen min.
Også har jeg et spørsmål, en venn av meg har vært dårlig ganske lenge, med mange av symptomene for lavt stoffskifte. Han har tatt en prøve men de ligger rett ved referanse området, kan han be om å få prøve seg på tablettene? Og se om han blir noe bedre. Har det noen uheldige virkninger? Han er litt skeptisk til tabletter.• Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
• Man lærer så lenge man lever, ihvertfall jeg
-
11-01-08, 10:53 #2
Lavt stoffskifte er en tilstand som virker på cellene. Det kommer for få stoffskiftehormoner inn i cellene og da forbrennes ikke den energien som er innider på riktig måte. Som du sier skyldes det vanligvis at det er for få hormoner i blodet.
Blodet brukes som lagerplass av forhormoner (T4) og som transportør av ferdige stoffskiftehormoner(T3).
Mye kan gjøre at dette samspillet går galt.
En sjelden tilstand er at T3 ikke slipper inn i cellene.
Da hoper stoffskiftehormoner seg opp i blodet og på blodprøver kan det da se ut som man har høyt stoffskifte.
En slik tilstand er sjelden og det er gjerne lang vei fram til en diagnose.
Man øker gjerne stoffskiftehormoner i blodet for å se om det kan hjelpe, noen må ha betablokkere for å redusere virknmingen dette har på hjertet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-01-08, 11:12 #3
så da må jeg vel få målt T3 før jeg hva som skjer da
Får ringe legen å be henne sette det på.
• Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
-
11-01-08, 11:24 #4
En sånn blodprøve som du viser til burde jo intressere sånn rent faglig. Det skal jo ikke gå an at TSH er så høy samtidig som fT4 også er over referanseområdet.
Hvis ikke andre blodprøver kan avsløre noe så kan så vidt jeg vet enkelte av disse sjeldne celleresistensene oppdages med en gentest.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-01-08, 11:32 #5
så vitt jeg vet er det de samme prøvene som er satt på, fritt T4 og THS. Så jeg får nok passe på at de er skrevet på da. For jeg ble ikke helt klok på prøvene når jeg så at Fritt T4 var høy hehe
Er det lurt å sjekke Anti-TPO også?
-
11-01-08, 12:16 #6
Ved hyperthyreose som skyldes TSH produserende hypofysetumor (meget sjelden tilstand), er TSH normal eller høy, og FT4 høy.
Er dette noe jeg bør sjekke ut? Ble litt skremt nå
-
11-01-08, 13:08 #7
I den tilstanden skal du iallfall ikke ha tilleggsthyroxin.
Og den vil ikke gi symptomer på lavt stoffskifte, men på høyt.
Det er mange tilstander dette kan være og jeg tror ikke det er så lurt å spekulere i hvilken før du har en mer komplett undersøkelse å vise til.
OG - uten å bagetellisere det å leve med noen av dem - ingen er jo livstruende da........
Klart du bør sjekke ut, eller klart at legen bør sjekke ut dette. Du bør ta en komplett hormonstatus og anti-TPO - TRAS testene.
Sikkert også andre parametere som kan hjelpe i feilsøkingen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-01-08, 13:34 #8
Jeg har ingen symptomer på høyt, så da kan jeg puste ut
Ikke så lett alt dette, så mye å lære og lese om
Sant at det ikke er lurt å trekke forhastede konklusjoner, blir ikke noe bedre av det hehe
Nei, får vel bare smøre meg med tolmodighet å vente på neste blodprøve svar, siden jeg ikke får så mye ut av den forige prøven :( Heldigvis føler jeg meg litt bedre nå, men kan jo hende dette bare er en "opptur" som folk har nevnt man kan få
Men det er deilig å kjenne den psykiske energien kommer tilbake. Kjenner alt går mye lettere nå, og jeg gruer meg ikke lengre til den minste ting. Tenker ikke bare på søvn hele dagen heller. Ikke noen endring i fysisk energi, men det kan man vel ikke forvente heller tror jeg. Mye soffasitting det siste året, ekstra vekt, spist dårligere mat (trøste spising). Må vel bare begynne å trene for at den energin skal komme tilbake hehe
Har fått varme i kroppen også, det er digg det. Førs nå jeg merker hvor mye jeg har fryst, og hvor godt det er å kunne legge seg i senga uten å måtte ligge og sjelve i en halvtime før dyna var varm nok
Nå håper jeg bare håret snart kommer tilbake så jeg slipper å se så skabbete ut
Svar med sitat
Bokmerker