Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Tråd: tsh

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    9

Standard tsh

Hei
    Har noen erfaring ang vekkoperert skjoldbruskkjertel og det å ikke finne korrekt dosering på levaxin? T4 varierer og tsh for 2 mnd siden på 0.15 og nå 15.0 ? :idea:
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg startet jo opp på Levaxin og det var helt umulig å stabilisere blodprøvene. Uendret dose førte til verdier både under og over referansegrensene.
    Og jeg hadde en normalstor kjertel og den reagerte på jod.

Jeg tenker sånn at det er jo kroppen som tar imot thyroxinet som reagerer på det, og tror ikke kjertelen er så viktig i denne sammenhengen.
    Jeg sleit i 16år før jeg fant årsaken - ikke gjør det du !
    Har ikke hatt slike problemer etter at jeg bytta ut Levaxinen med Armour for snart 4 år siden.

TSH er et hormon man ikke har bruk for når kjertelen er ute av funksjon. Det er ikke et stoffskiftehormon, det bare (antar man) viser hva hjernen mener om stoffskiftet. Det er lange etterslep i verdien og det er høyst usikkert om denne har noen verdi som doseringsparameter.
    Det som er viktig er hvor mye fT3 systemet lager. Også her er etterslepet et problem når man skal dosere, men det er kun fT3 kroppen bruker. De andre stoffskifteverdiene har også betydning i vurderingen, men mange tror at det bare er TSH som kan brukes - det er misvisende.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    9

Standard

Hei
    Takk for godt svar. Kjertelen ble jo fjernet for 1.5 år siden og har holdt på med variabel dosering siden da. T3 blir det ikke tatt prøver av, så jeg får gjør det ved neste prøvetaking.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn