Side 1 av 9 123456789 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 86
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Legen, muskler i nakken, Armour og hele min galskap!

OK - da får jeg forsøke å få ned dagens legebesøk som var meget anstrengende. Dette var hovedsakelig fordi min time ikke var blitt registert. Kan ikke si sikkert om det er min feil eller ikke, men jeg spør alltid minst to ganger ved timebestilling osv og skriver det ned, nettopp fordi jeg er så utrolig distre. Ja, ja, jeg fikk en time likevel, men da tok jo legebesøket ca 2 timer. Og i påvente av "akutt-timen", gikk jeg meg en tur på 20 minutter, hvor jeg begynte med å fryse forferdelig i kald motvind, men endte opp med å svette så det silte. Her er null kontroll på temperaturreguleringen gitt!

Jeg fikk ikke snakket om alt siden det var en slik "akutt-time", måtte bare skyndte meg å ta det viktigste.

Først av alt ville jeg gjerne vite hvordan MR av nakken hadde gått. Jo, jeg hadde ikke fått mer forkalkninger, så det ut til. Men jeg har så stramme muskler i nakken at noe av bøyen som skulle være der, er blitt alt for rett. Og så bøyer en skive mellom to virvler ut pga det hele blir presset sammen av stramme muskler. Høres egentlig helt villt ut, men jeg er forferdelig stram i muskulaturen, ruller rundt med hodet og strekker og styrer, så det smeller som pistolskudd i bakhodet Trene, trene, trene og strekke ut, sa legen, ja, men jeg gjør jo det!!! Så mye at jeg er redd for å bli kastet ut hos fysioterapisenteret.

Ville gjerne vite om hvorfor jeg hadde i sin tid begynt med Neo-Mercazole, var det pga høy TRAS? Han kunne ikke svare på det, men jeg måtte jo hatt en periode med høyt stoffskifte (og jeg har da nå lest flere ganger at lavt stoffskifte kan innledes av en periode med høyt stoffskifte?) Men om ikke Neo-Mercazole dempet TRAS? Vel, han slo opp i en katalog, og det kunne vel se ut til det + dempet selve syntesen bla, bla, bla... av thyroxin, altså mindre FT4, slik jeg forstod det. Han kunne slå opp i den gamle papirjournalen og finne ut av det med TRAS, men jeg sa han ikke behøvde det, og jeg kom nok snart til å be om utskrift av hele journalen likevel, for det er flere ting jeg lurer på. Men hvis jeg nå husker riktig, så var det i 1993 jeg hadde fått Neo-Mercazole.

Så noen medisiner, og så ARMOUR. Ja, jeg kan like godt hoppe i det, sa jeg, for nå har jeg jo forsøkt Liothyronin ei god stund, og jeg er så høyt dosert av både Lev og Lio som jeg kan tåle, og jeg blir jo ikke bedre - hverken av kroppstemperatur eller psyke. Når knærne klapper sammen, ryggen er så stiv at jeg ikke kan komme meg opp av senga og når jeg har hatt konstante og kraftige smerter i tre måneder sammenhengende - ja, da blir jeg like fortvilet som før. Jeg vil gjerne forsøke Armour, det inneholder både T4, T3 og også T2 og T1 og T0 som man ikke har funnet ut av hva kroppen bruker det til, men det brukes nok da kroppen kun lager stoffer som den bruker. Ja, det er forresten tørket svinekjertel. Så begynte jeg å bable og legge ut (jeg gjør visst det når jeg blir nervøs og/eller usikker). Jada, jada, sa legen, jeg har ikke noe imot at du prøver dette, men jeg har aldri hørt om det, så jeg vet ikke hvilken dose du skal starte på. Siden det var doser i mg og ikke i Grain, så satt jo jeg også der som en idiot og ikke visste hva jeg skulle si, men jeg sa at jeg skulle studere og vurdere nøye før jeg bestemte meg for en dose og starte på. Sa også at mange kombinerte Levaxin og Armour, siden det var lite T4 i Armour i forhold til T3.

Jeg fikk en blå resept med Armour på. Hæ...? Kan jeg få det på blå resept? Det visste han ikke, men hvorfor ikke? Nå gjorde han det slik, og hvis det ikke gikk, kunne jeg bare kontakte ham så skulle han søke om det for meg på registreringsfritak.

Med dundrende hodepine kom meg hjem og fikk i meg litt mat, men så kjempet jeg meg ned på apoteket, for jeg var så utrolig spent på dette med Armour på blå resept. Hm... nei, de hadde nok ikke dette inne, men de kunne bestille det til i morgen. "Fantastisk", utbrøt jeg Hun glodde jo rart på meg, gikk for å ringe, men så kom hun tilbake. Nei, de hadde funnet ut av at jeg ikke kunne få det på blå resept, men de kunne bestille det likevel. 270 kroner for 100 tabletter på 30 mg, tror jeg. "Ja, takk." Men så kom hun jammen meg igjen. Nei, de kunne nok ikke bestille det likevel, for det måtte søkes om på registreringsfritak. Forbaska au! Hva legen hadde sagt? Nei, han visste jo ikke, men det var jo som jeg hadde antatt. Så da må jeg ringe legen og be ham om å søke for meg, men hun visste ikke hvordan utfallet ville bli, for Armour stod på den negative listen. Hæ...? Men mer kunne hun ikke si.

Så det var noen heisaturer i løpet av dagen. Opp, ned, opp, ned.... Ja, ja, får håpe jeg orker å ringe legekontoret i morgen da. Og selv om jeg gjør, så er det jo tilfeldig om legen får beskjeden eller ikke, mye rot der....
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Legen din må søke om Armour fordi den står på lista over medikamenter av biologisk opphav.
    Søknaden blir automatisk innvilget. Nå den kommer tilbake -
    - tar du med deg denne og leverer til Apoteket.
    De sender den inn og får den tilbake.
    DA - kan du få lov å bestille medisinen din.

Be legen om å skrive den ut for et år da - så duslipper den runden hver gang :(
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Heisann!!

Skal si det var litt av en dag!!

Kom til å tenke på om du har sjekket kalsium nivået ditt? Det er hvertfall tomt her, og jern. Så jeg har vært skikkelig elendig om dagen. Skal ta noe mer blodprøver, hurra, på mandag. Legen trodde det kunne være noe med biskjoldbrusk-kjertelen i tillegg.

Lykke til med deg!!

Hilsen Heisann

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk, n'Finn.

Nå var det tre ulike doseringer av Armour, men alle i mg og ikke i Grain. Jeg visste jo ikke hvilken jeg skulle ha, så jeg tok den "i midten" ;) - den var på 30 mg. Hvilken bør jeg da be om, tror du? Helt umulig å svare på? Hvor mye tilsvarer 30 mg i Grain da?

Kalsium-nivået, heisann? ;) Ja, sikkert, men jeg vet ikke når jeg skal få anledning til å snakke om dette. Har tatt mye opp med legen i det siste, og har enda mer på lager... Har også en i nær familie som hadde alt for høy kalsium for ei stund siden, så.... Joda, det ligger på lista. Takk for "Lykke til... " (Men jeg står vel da kanskje i mer fare for å ha for høy kalsium enn for lav pga slekta + at jeg drikker mye melk og/eller tar kalk-tabletter.)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Syns legen sa noe om at en må få i seg masse d-vitaminer får at kroppen skal ta opp kalsium, men ta det med en eske med seltin a!! 8)

Jeg har ryki på ei sjukmelding idag, og det er ikke det jeg håpet på for denna sommeren, men sånn gikk det.

Kalsium-mangel gir hvertfall de samme symptomene som jernmangel og lavt stoffskifte, og det hadde ikke jeg greie på. Har sliti med seriøse kramper i beina, + at jeg mistenker at jeg kan ha fått karpaltunnelsyndrom, det er det å sitte å lese om sykdommer på internett da serru, da får en mye rart i hue!!

Og igjen, lykke til med sykdommen og været, måtte alle få det været som passer de best, for meg er det overskyet vær, helst litt kjøligt!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Oida - det var trist - med sykemeldinga, mener jeg ;)

Jo, jeg hadde bittelitt høy D-vitamin-verdi for ei stund siden, men legen trodde det var fordi jeg inntok D-vitamin. Så det ligger der litt i bakhodet....

Ja, har også kramper, så jeg tar en del magnesium og kalsium. Karpaltunnelsyndom? Joda, det går fra den ene siden av håndleddet til den andre - på innsiden. Hvis det er hele armen som dovner, så er det noe annet - antakeligvis stramme muskler, men også pga stoffskiftet. Nå har jeg nettopp vært gjennom det derre... ;)

Overskyet, verken for kaldt eller for varmt

Se jeg fant:

Varenr Navn Form Till.bet. Styrke Pakn *
    309148 Armour tab 15 mg/ 1/4 grain 100 stk
    298078 Armour tab 30 mg/ 1/2 grain 100 stk
    213803 Armour tab 60 mg/1 grain 100 stk

*Legemiddelverkets godkjente maks.pris fra Apotek
    **Legemiddelfirmaets anbefalte pris på Apotek

Pakninger og priser ble sist oppdatert 07. juni 2007.
    http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... &IOID=5119

Kom også til å huske på noe legen spurte om når jeg ville ha mer Melatonin. Om hva det kostet nå? Om jeg ikke kjøpte det i Danmark eller noe? For apoteket tok 25%....! Så da er det kanskje billigere å kjøpe fra nettet selv? Ja, både Melatonin og Armour?

n'Finn. Du trodde kanskje 1/4 to-Grainstablett var en dose jeg kunne startet på - altså 1/2 Grain. Tror du da kanskje at det er en god ide å få legen til å søke om 60 mg tabletter til meg, siden de tilsvarer 1 Grain?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mål og vekt er ikke lett.
    Grain er en gammel kruttvekt som man ikke helt vet hvor mye er !
    Armour sin Grain er 60mG (milliGram) (kiloMeter, centiMeter) (Jeg lærte i sin tid å skrive enheten med stor bokstav og antallet med små - milli er en tusendel og det skriver jeg altså med liten bokstav - hvis jeg husker det da)
    Men for å forvirre litt, så mener Westroid at et Grain er 65mG.
    Men for at det hele skal bli riktig igjen, så er det akkurat samme antall mikrogram T4 og T3 i begge...........
    eller forvirrer jeg nå ?

Jeg fant i sin tid ut at 2Grainstyrken var billigst pr. Grain. Jeg brukte den til helt nylig, da jeg bestillte 5Grain i den tro at den va enda billigere.
    Men det var den ikke gitt ! ca. 1300 for for 100stk (2,60/Grain)
    2Grain koster 400 for 100stk. (2,00/Grain)
    En 30mG til 270,- koster altså kr.5,40/Grain.

2Grain er lett å dele i 4 med en tablettdeler og du kan jo starte opp med en kvarting, men jeg tror det blir for lite.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Jeg fik Armour for litt over 1 uke siden. Skal begynne med 30mg morgen + 30mg ettermiddag. Skrevet ut fra Balderklinikken.

Derfra har jeg bare fått en sånn hvit resept med flere sider på (registreringsfritak). Leverte hele på apoteket og kunne hente medisin et par dager etter. Fikk resepten på en fredag, så de bestilte ikke så sent på dagen. Måtte vente helt til tirsdag. Ganske frustrerende lenge når man gjerne vil starte.
    De ordnet iallefall alt , sendte inn det som skulle sendes osv.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    København
    Meldinger
    32

Standard

Nu ved jeg jo, at Glostrup Apotek sender Armour til Norge. Og at de vil vedblive at prodcere, hvis der er efterspørgsel.
    De producerer dog kun 30 milligram til 179 kroner for 100 stk.
    Jeg ved også, at det blot kræver en almindelig recept og her i DK ingen særlig tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen, som de for eksempel kræver ved Liothyronin.
    Så Stina, måske du skulle undersøge med Glostrup Apotek, om din læge ikke blot kan faxe recepten til apoteket, som så sender pillerne til dig. Det lyder da umiddelbart nemmere end det andet.
    Jeg går selv og venter på, at der skulle ankomme en sending fra Glostrup, men min læge er ikke verdens hurtigste eller kvikkeste. Han holder kun, fordi han er velvillig overfor mine forslag.
    Jeg er spændt på at høre dine erfaringer. Håbber for dig, at du får lige så meget hjælp af Armour, som jeg kan forstå, at flere har.
    Rigtig god bedring.

Louise

baremei Gjest

Standard

Skjemaet med registreringsfritak leverer du på apoteket, de bestiller samme dag, 1 eller 2 dager etter kan du hente, for den en forhåndsgodkjent.

Så fort deg og få legen til å skrive ut skjemaet, så er du igang.

Og Nora, hvor er omregningstabellen din? Den finnes forresten også "der ute", men hodet mitt er fullt av datakurs-stoff, og jeg orker ikke leite.
    Tror forresten den finnes her på forumet også.

Gylden regel: f.eks. 100mcg levaxin kan elegant regnes om til 1 grain Armour.

For å være på den sikre siden begynner du da med f.eks. 1/2 grain og øker til 1 etter et par uker, så venter du 6-8 uker før ny vurdering av formen og blodprøve før du evt. øker igjen.

Og følg med på FT4, synker den kan man prøve å legge til litt Levaxin, f.eks. 25mcg i MINST 8 uker før ny justering.

Og jo nærmere antatt normaldose jo lenger tid mellom justeringene.

Side 1 av 9 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Lav kropsstepratur og hovne lymfekjertler bak i nakken
    Av tidy i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 05-01-08, 14:50
  2. Info om Armour jeg kan skrive ut til legen?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 01-10-06, 00:02
  3. HVORDAN OVERTALE LEGEN TIL ARMOUR?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 22-09-06, 12:26

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg