Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
14-04-07, 12:16 #1
Nakkesleng og stoffskifte
Hei!
Jeg har hatt nakkesleng i fem år og så på nettet at dette kan øke risikoen for lavt stoffskifte.
Mange av mine symptomer ser ut til å være de samme.
Jeg har hele tiden en slags tåke i hodet, klarer ikke å konsentrere meg og sover masse (12,13 timer i døgnet).
Jeg tåler dårlig steder med mye folk som kjøpesentre eller familiesammenkomster.
Når jeg måler kroppstemperaturen min ligger den på 36.3 eller 36.4, men dette er i munnen og ikke endetarmen som jeg har sett at man skal måle.
Når jeg blir veldig sliten blir jeg enten veldig varm, eller kaldsvetter.
Ofte får jeg vondt i halsen når jeg blir stresset eller sliten.
Jeg er også ofte tung i kroppen og blir raskt sliten. Depresjon og tiltakslyst eller ork er også et problem.
Kan det høres ut som et stoffskifteproblem?
Jeg vet at min bestemor hadde lavt stoffskifte, er dette også en grunn til sjekke dette nærmere?
Og er det noen som vet mer om dette med nakkesleng og stoffskifte?
-
14-04-07, 14:58 #2
Kan ikke særlig, men jeg mener å ha lest om en mulig sammenheng mellom nakkesleng og lavt stoffskifte et eller annet sted. Du kan jo forsøke å google.
Ellers stemmer vel de fleste av symptomene dine med lavt stoffskifte. Og ja, stoffskifteproblemer er ofte arvelige (dvs ligger i genene - ikke nødvendig at de alltid vil bryte ut, så som diabetes f.eks. - ofte kan det være en infeksjon eller en eller annen slags belastning som får det til å bryte ut.)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
14-04-07, 21:39 #3
En påkjenning vil jo en nakkesleng være.
Er fastleger stort sett flinke til å finne ut om man har lavt stoffskifte, eller bør en gå til spesialist?
Hvis en begynner med medisin, må man bruke det resten av livet, blir man avhengig?
Og hva med diabetes, har hørt at medisinen kan fremskynde dette om det ligger latent.
-
14-04-07, 22:04 #4
Ja, en nakkesleng kan være en slags påkjenning... Det jeg mener å kunne huske av det med nakkesleng og lavt stoffskifte var at skjoldbruskkjertelen også kunne få seg en trøkk i smellen. Men den derre hukommelsen min, altså....
Vår erfaring her på forumet er vel at de fleste fastleger kan utrolig lite om stoffskiftet. Selvsagt vil det finnes unntak. Man skal vel til spesialist helst for å få stilt en diagnose, også for å kunne få medisiner på blå resept (men dette er jeg ikke sikker på). I ditt tilfelle hadde det kanskje vært ekstra gunstig å komme til spesialist for å sjekke skjoldbruskkjertelen fysisk, om den har fått noen skade (men jeg vet ikke om du finner noen spesialist som tror noe på slikt). Hvilke undersøkelser kan en slik gjøre? Finnålbiopsi? Røntgen? MR? Ultralyd? Kan ikke huske det. Vet bare at jeg var til en ei gang og måtte drikke noe kontrastvæske? Og så var det inn i et appartur etterpå. En slags røntgen/scanning.
De fleste typer lavt stoffskifte er livsvarige, noen er forbigående f.eks. etter en fødsel.
Jeg tror ikke medisinen er avhengighetsskapende som sådan, men du skal være ganske sikker på at du har lavt stoffskifte før du tar medisin. For hvis du begynner på thyroxin, så setter skjoldbrusskjertelen ned produksjonen. Denne tar seg kanskje ikke så lett opp igjen etter avslutting med medisin. Så da har man muligens skapt et problem... Altså må man i alle fall ha tilført thyroxin.
Men produserer kroppen ikke nok thyroxin, så skal du jo ha det tilført. Cellene må jo ha det for å fungere ordentlig. Akkurat som med diabetes, man må jo ha insulin.
Jeg har ikke den villeste ide om at medisinen kan fremskynde diabetes.
Men hvis det er en autoimmun variant av lavt stoffskifte du har, vil du sannsynligvis ha litt høyere sjanse for å få diabetes enn om du ikke hadde. Hvis jeg nå husker riktig, at diabetes (type 1?) er også en autoimmun sykdom.
Autoimmune sykdommer kommer av et overaktivt immunforsvar. Så hvis jeg skulle tenke logisk, så ville jeg heller tro at medisiner får det hele til å roe seg. Og dog - kanskje ikke. Fordi medisinene mot autoimmune sykdommer kurerer ikke sykdommene, men de lindrer bare symptomene. Autoimmune sykdommer gir seg ikke før det vevet de har dannet antistoffer mot, er ødelagt. Tragisk, men sant.
Noe annet som kan være gunstig med medisinen i forhold til diabetes, er at mange med lavt stoffskifte sliter ganske mye med vekta. Rett medisinering skal hjelpe på dette problemet. Overvekt kan jo bidra til å utvikle diabetes, men dette er vel type 2.
Likevel: hvis du mangler hormoner, skal du ha det tilført."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
14-04-07, 22:14 #5
Takk for svar!
Har nemlig fått målt verdiene av legen for et par år siden og da var det ikke noe galt.
Får prøve å få sjekket skjoldbrukkjertelen skikkelig.
Har en far med diabetes, så er litt ekstra redd for å få det...
-
14-04-07, 22:23 #6
Bare hyggelig ;)
Fant nettopp noe til deg som du kan finne her:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... 4821#14821
(Mye kan ha forandret seg på to år, mange får symptomer lenge før det vises på blodprøvene, så bare ta nye prøver du. Så kan du poste de her inne etterpå. Husk å få med referanserområdet. Husk også å få målt Anti-TPO.)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
16-04-07, 13:15 #7
Fikk en smell i nakken for ca ett par år siden. Ett år senere ble skjoldbruskkjertel fjernet grunnet kreft i denne.Tygger på levaxin og t4 har rast fra 24 til 16 i løpet av 9 mnd. Sliter med konsentrasjonen og kunne godt tenkt meg at tankemønsteret var like kjapt som før. Jeg er ofte kald på hender og ben og må ofte på med genseren i vanlig romtemperatur. Men men, har bra med energi og skal vel egentlig ikke klage. :idea:
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
16-04-07, 16:31 #8
1251, hørt om liothyronin?
Angående nakkesleng, jeg har et sted en link til en artikkel skrevet for kiropraktorer, de ser en tydelig sammenheng mellom nakkesleng og skjoldkjertel. Har med nerver og blodgjennomstrømning å gjøre.
-
16-04-07, 20:47 #9
Ikke hørt om liothyronon, hva er det?
Hvis du finner linken vil jeg gjerne se den!
Mange av symptomene på nakkesleng og stoffskifte er jo ganske like, så bør vel bare komme meg avgårde og få målt det.
-
17-04-07, 09:58 #10
T3 er det aktive hormonet, t4 er bare en lagerform, et prohormon. Det er ikke funnet noen reseptorer for t4 engang.
T4 får vi i levaxin, thyroxin.
T3 får vi i Liothyronin. Det kalles ofte liothyronin i utlandet også, og merkenavn kan være Cytomel eller Tertroxin etc.
Mange froteller om at dei ikke ble bedre før de fikk litt liothyronin i tillegg til levaxin.
Jeg selv tar to ganger en kvart tablett, og det er ganske vanlig dose. Man må denle den opp slik fordi halveringstiden er så kort.
Det gamle originale tørket-svinekjertel-preparatet Thyroideum som vi hadde her, fås fremdeles som Thyroid, har en del t3 oppi. Det er vel kjent som et pålitelig og godt virkende preparat ifølge The Merck Manual.
Mennesker på forumene forteller om at tåken bokstavelig løftet seg fra hue når de prøvde liothyronin (ellre Thyroid)
Det pussige er at når de oppfant t4 og begynte med Synthroid, visste de ikke at det også fantes liothyronin i det originale Thyroid. De hevdet helt til 1990-tallet at det var identisk med THyroid, som jo var selve referansemedisinen, det ble aldri søkt om godkjenning for T4, Synthroid. Det ble alsdri gjort dobbelblindtester slik man jo vanligvis forlanger. ......og pasientene var det vanskelig å få over på t4. Dr. Anthony Toft nevner det også noen år siden i bladet Thyroid Internajonal 4-2001 (som ligger online på Merck sine sider http://www.thyrolink.com/servlet/PB/men ... index.html )
Svar med sitat
Bokmerker