Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
20-03-07, 17:57 #1
Jeg prøver en ny variant!
Ja da har jeg vært til legen i dag og han var jo hyggelig nok han...
Han sier selv at han kan for lite om stoffskiftet. Men samtidig er han overbevist om at en lav TSH er bra nok. Ja, at jeg burde vært HYPER isteden for å føle meg HYPO med den lave TSH'en.
TSH 0,01 (0,27 - 4,20)
FT4 13 (12 - 22)
FT3 4,6 (4,0 - 6,8 )
Jeg klarte ikke å nå inn til han. Men jeg fikk da gjort det helt klart at jeg ikke har noen symptomer på høyt stoffskifte. Jeg har ikke lest noe sted hva en skal gjøre når FT4 og FT3 er lavt, OG TSH er lavt OG en tar en stor dose kombinasjonsbehandling.
Jeg har tenkt over når jeg tar medisinen og det går minst en time til frokost, helst to timer. Og ytterligere 2-3 timer for jeg tidligst tar kosttilskudd. Det kan ikke påvirke opptaket. Og har jeg dårlig opptak, skulle jeg vel ha høyere TSH?
Av Armour og Levaxin tar jeg 151 ug T4 og 18 ug T3 når en regner det sammen. (2 grain Armour og 75 ug Levaxin.)
Før jeg begynte på Armour tok jeg bare 150 ug Levaxin og da var prøveresultatene for FT4 høyt oppe.
Så da har jeg bestemt meg for å prøve 3 mnd med Levaxin og Liothyronin. Jeg lar Armour få en pause.
Jeg har da fått 20 ug liothyronin som jeg prøver å dele i to. Og 150 ug Levaxin. Herrejemeni. Lurer på hvordan jeg reagerer på bare syntetisk medisin.
Jeg hadde tenkt å begynne på lavkarbo kosthold, men tør ikke det. For da jeg begynte på Armour, spiste jeg lavkarbo helt uten mel, sukker og poteter og hadde en fantastisk opptur. Når jeg gradvis gikk over til vanlig mat dalte formen også.
Får prøve å se hvordan omleggingen til andre medisiner virker før jeg legger til ukjente variabler som et nytt kosthold.
-
21-03-07, 20:39 #2
Nja. Bare en dag på 20 ug Liothyronin, fordelt på kl 0630 og 1300. Jeg tror det er i overkant av hva jeg klarer. 18 ug i form av naturlig T3 fra Armour tålte jeg bedre.
Jeg vil ikke fortsette med så mye syntetisk T3 ihvertfall. :(
Lurer på om jeg er på villspor. 90% av T3 i kroppen er omdannet fra T4 og 10 % dannes direkte fra skjoldbrusskjertelen. Ja, det er avrundete tall, for å si det litt enkelt.
Isteden for å ta både mye T3 ogT4 så kansje bare øke T4 i form av å ta mer Levaxin? Ã… få opp FT4 godt over 50% vil kansje automatisk øke FT3? Jeg gikk fra bare Levaxin til bare Armour og begynte å ta ekstra Levaxin igjen når FT4 var et sted rundt 8-9.
Jeg tror jeg blir sprø. :x Kansje 1 grain Armour og 150 ug Levaxin? Levaxin reagerer jeg ikke på selv i større doser. Det tilsvarer 9 ug T3 og 186 ug T4.
Jeg mener at min form var best når jeg tok ca 1 grain Armour. Det var årsskiftet 2004/2005. Mulig jeg fortsatt hadde noe T4 lager i kroppen, for det tar lang tid før lagrene tømmes helt. Jeg hadde verdier helt oppe i øvre del av FT4 før jeg sluttet med Levaxin.
Huff. Det skal ikke være lett heller. Helsikes kropp som skal være så avhengig av en finstilt dose, ellers kjennes densom om den motarbeider meg.
Så er det urettferdig å forvente at jeg skal finne mirakelet som gjør meg akkurat slik jeg var som frisk. Jeg har jo hatt disse problemene i godt over 10, ja snart 15 år. Og lagt på meg 25-30 kilo, beveger meg mindre, fått astma, bekkenløsning og født to barn. Selv uten stoffskifteproblemer så ville alt dette redusert meg i forhold til i 20-årene. Nei, men kan jeg få føle meg noenlunde opplagt i forhold til alder og skavanker???
-
22-03-07, 07:44 #3
Huff, ikke lett dette, marge - åper du får opp verdiene igjenn og at formen kommer seg. Jeg hadde en opptur når jeg gikk over på en blanding av levaxin/liothyronin, men den varte bare noen mnd. Nå har jo jeg startet på Armour, og foreløpig går det greit - stadig dukker det opp noen pos. tegn på at dette er riktig, men det går treigt syns jeg.
Når jeg begynte å ta liot. gikk jeg på samme dose som deg, reduserte litt på levaxinen i starten (noen uker med 125) men gikk fort opp til 150 igjenn. Etter noen mnd. måtte jeg kutte ned til 10 liot. (overdosesympt.) og da gikk formen sakte nedover - tror nok jeg her egentlig skulle gått litt ned på levaxinen isteden for å se om jeg kunne holdt formen vedlike.
Lykke til!!
-
22-03-07, 10:33 #4
Hos en del vil t4 og t3 i Armour virke bedre liksom.
Og noen kan greie seg med lav ft4 , mens noen vil trenge noe tilskudd med levaxin for å få opp ft4.
Men, ha dere fått prøvesvar underveis for å notere hvor dere trenger ft4 og ft3, eller forandrer deres "sweet point" (begrepet de sier på thyroid.about.com forumet) seg?
Det er vel kjent at dosebehov endres over tid.
-
22-03-07, 16:31 #5
Det begynner å bli fler her på forumet som sier det samme: Ved starten på kombinasjonsbehandling med T3/T4 så kommer en veldig tydelig følelse av bedret livskvalitet og symptomene på lavt stoffskifte blir redusert kraftig. Så tar "bryllupsdagene" slutt og symptomene kommer snikende tilbake. Kansje ikke alle symptomer, men nok til at en begynner å justere dosen for å finne seg sjæl igjen i den syke pasienten en ikke vil være.
Opprinnelig skrevet av nora
Eller så får en en smell med symptomer på overdosering og må trappe ned. Og ved forsiktig økning så er det vanskelig å finne tilbake til den perioden hvor en følte seg frisk før smellet kom.
Helt enig i at det forandrer seg. Tenk bare på en stor endring i vekt, da vil en gjerne kunne endre medisineringen.
Men da jeg startet på Armour var jeg veldig forsiktig og begynte med 1/4 grain eller noe sånt. Selv med pittelite Armour lå FT3 i midten av referanseområdet eller litt over. Og jeg veide ca. det samme da som nå. Kansje 2-3 kilo i forskjell, ikke mer. To år etter, med inntak av 2 grain så er FT3 såvidt innenfor referanseområdet.
Jeg sier da bare: Hvorfor det tro? Mister kroppen evnen å nyttegjøre seg T3 over tid hos noen?
-
22-03-07, 17:35 #6
Tja. De på thyroid.about.com forumet sier at det har med det å gjøre at antistoffene fortsetter å angripe kjertelen.
Og jeg grubler på om/at selve inflammasjonen lager jo cytokiner, og da går omdanningen til t3 ned, fordi enzymet 5-deiodinase hemmes også av cytokinene. Og ved lav TSH så blir det også mindre omdanning til t3.
Så det hele kan ha med selve atoimmuniteten å gjøre.
og, som du sa, du følte en opptur med lavkarb,
hvis du har lest thyra, det var en artikkel av noen der, eller gått på et møte i thyeoideaforbundet, så har du kanskje fått med deg at mange andre oppplever det samme med lavkarbo.
Og jeg leste nettopp på nettsteder hvor temaet er autoimmune sykdommer og visse bakterier, slik som mycoplasma og c.pneumoniae, at sukker (=karbohydrater) gjør slike inflammasjoner verre.
Noen tror forresten at autoimmunitet ikke fins, at alt er forårsaket av bakterier, emn det kan ta 20 år å få gjennomslag. Det gjelds ikke nå ennå. mne interessant er det. Det kan jo forklare noe av det med at mange sier de føler seg bedre med lavkarbo og små måltider...
Det var en anvsporing, jeg bare grublet.
men i dinførste posting skriver du om lavt ft4 ogft3 og lav TTSH. Her er det ft4 og ft3 som stemmer, ikke TSH.
De er på 10% og 21%. Veldig lave. TSH er også lav. man har slik ved NTI også. (sykdom ogbetennelse annet sted i kroppen, ulykker og operasjoner)
De på det am. forumet øker helt enkelt dosen på Armour. Noen tar 4 og 5 grain.
har du noe med tarmen? IBS? Crohns? UC?
-
22-03-07, 18:26 #7
Jeg har ingen kjertel og har ikke hatt antistoffer. Når kjertelen er fjernet, så kan en ikke utvikle antistoffer?
Jeg har noe problem med å gå over 2 grain Armour. Får ikke direkte hypersymptomer men ubehag. 20 ug Liothyronin fordelt på 10 ug morgen og ettermiddag var direkte plagsomt.
Skal ikke en lege vite at sykdommer og inflammasjoner i kroppen senker TSH??? Og hvor finner jeg det mon tro. Jeg har gått med ubehandlet astma ihvertfall et år-18 mnd. Minst. Kan sykdom påvirke opptak av medisiner?
Jeg kjøpte en cøliakitest og den er ikke helt sikker. En kan ha det hvis en ikke har utslag på en slik test. Ã… få testet seg for "noe med tarmen" hos legen er ikke så lett når en ser ut som ei budeie.
Kraftig med rundt ansikt og røde kinn.
Jeg er enig i at lavkarbo er bra men det er litt vanskelig å leve på livet ut. Det er sukker/karbohydrater i så mye matvarer som en bruker når det skal lages mat fort. Følelsen av opptur var når jeg var i ketose, og da kan en ikke bruke noe halvfabrikata eller ferdigmat.
-
23-03-07, 22:13 #8
Astma er jo definitivt en infalmmasjon. Det er jo selve definisjonen, en infalmmasjon i lungene og bronkiene. Blir verre av visse stoffer, og aspirin og NSAIDs kan gjøre det verre pga leukotriener.
Tenkte på tarmen siden du kanskje har fått dårligere opptak, siden ft4 og ft3 er gått ned såvidt jeg husker. Når de får ned på samme dose så har det vel med dårligere opptak å gjøre, alternativt asmaen (da får man en NTI og kroppen senker ft4 og ft3)
Det står om NTI i Bjøro og Aanderuds bok om thyreoideasykdommer, og i mange artikler som man kansøke på i medline, og så videre.
en annen artikkel er må Medscape, www.medscape.com/viewarticle/452667_print noe lenger ned. Står mye rart der men mam må lete noe. Det er enslags sammenfatning og de har tatt mye fra NACB-dokumentene. Men det er en liten ting dr som angår oss med lav TSSH, de sier noe om behandlig av dem med sentral hypothyreose. (da er TSH lav)
-
23-03-07, 22:47 #9
Jeg skal låne Bjøro og Aanderuds bok på biblioteket igjen. Jeg fikk inntrykk av at legen"skyldte på" de lave verdiene av FT4 og FT3 med at jeg bruker Armour. At det kunne være ustabile mengder T4 ogT3 i Armour.
Hah. Jeg fikk da sagt noe om FDA og at det kontrolleres på lik linje med alle andre legemiddel. Og syntetisk T4 har vært mer ustabilt!
Nei nå tar jeg 150 ug Levaxin + 1 grain Armour. Skal bli spennende å se hvor dette går hen. Liothyroninen likte kroppen min absolutt ikke.
-
24-03-07, 18:47 #10
Jeg husker spsdielt en som først var hypo med en TSh på bare 2,5 og tall fremdeles innenfor referanseområdet, som viste seg å trenge 3,5 til 4,5 grain . (den høyere dosen først). Så det varierer.
hennes ft3 ble litt over referanseområdet når hun hadde det bra.
Hun hadde slitne binyrer også og ble ganske bra til slutt. Fikk barn midt oppi det hele.
Du er jo milevis unna når det gjelder ft4 og ft3.
Det er alltid noen få som greier seg fint med lav ft4.
Lignende tråder
-
nye prøver
Av christina i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 01-06-07, 19:41 -
Forslag til prøver?
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-02-07, 20:55 -
Høy puls med hypo?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 8Siste melding: 13-01-07, 16:03
Svar med sitat
Bokmerker