Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard Noe galt med stoffskiftet? Hva har jeg?

Heisann, jeg er ny her men enda ikke fått påvisst noe galt med stoffskiftet. Har tatt blodprøver av stoffskiftet flere ganger de siste årene og fått til svar fra legen at de ser bra ut hva nå enn det betyr??

Skal til legen igjen om noen uker, så da skal jeg få utskrift fra de siste årene for å se selv.

Men mine symtomer er som følger:

*sliten konstant
    *orker sjeldent å gjennomføre noe jeg har startet.
    *hjertebank
    *dobbeltslag/ekstraslag
    *tannmerker i tunga
    *tørr hud
    *deigete hud
    *B 12 mangel
    *treg i hodet, altså glemmer ting og er ukonsentrert
    *perioder med diare, men ikke vektnedgang de siste årene.
    *ekkel i halsregionen, men kan like godt stamme fra anspente muskler. Liker ikke å ha noe som strammer rundt halsen.

Hatt dette i ganske mange år nå, og det begynner å slite meg noe enomt. Har nok utviklet en form for angst pga hjertebank og alt sammen. Er vel litt smådeppa innimellom for tia merker jeg :( er så sinnsykt leeeeei!!!
    Det tærer på alt merker jeg, overskuddet er på minussiden og jeg føler at både jeg og alt rundt meg forfaller.....

Noen som kan si meg hva dette stemmer på?
    Kan man ha stoffskiftesymtomer uten å ha noe merkbart feil med tallene på prøvene?
    Jeg er ny her men enda ikke fått påvisst noe galt med stoffskiftet. Har tatt blodprøver av stoffskiftet flere ganger de siste årene og fått til svar fra legen at de ser bra ut.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Noen som kan si meg hva dette stemmer på?
    Kan man ha stoffskiftesymtomer uten å ha noe merkbart feil med tallene på prøvene?
    Jeg vil si et ubetinget JA på det. For det første så er referanseområdet stort. Mange ligger med sine verdier såvidt innenfor referanseområdet i årevis uten å få behandling. Det sliter utrolig på kroppen. For å bruke FT4 som et eksempel, så kan referanseområdet gå fra 10-20. Hvis du har 10 i årevis så vil legen si at prøven er "normal". Men din kropp trenger kansje å ha verdier på 18.

Du må bare få utskrift for stoffskifteprøvene. Jeg regner med at legen har tatt TSH og FT4. Kansje også FT3 og Anti-TPO. Og referanseområdene er viktig, da forskjellige laboratorier har forskjellige referanseområder. Det jeg sier om FT4 er bare for å illustrere poenget med referanseområder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard

Takk for kjapt svar

Eneste jeg vet han tok sist var TSH (tror jeg ) Iallefall sa han etter at jeg fortalte atter en gang om noen av "plagene" mine at han igjen ville sjekke stoffskiftet. Siste gang han sjekket var i sommer, tror jeg igjen.... Jeg er litt i tåkeverden, så jeg har egentlig ikke anelse om hvor mange ganger det er sjekket, bare at han har sagt det har vært bra.

Men jeg skal skrive ned på en lapp hva som BØR sjekkes, så får jeg se hvor samarbeidsvillig han er

Så det bør være disse som skal taes?
    TSH
    FT4
    FT3
    ANTI-TPO

Aner helt ærlig ikke hva de står for
    Jeg er ny her men enda ikke fått påvisst noe galt med stoffskiftet. Har tatt blodprøver av stoffskiftet flere ganger de siste årene og fått til svar fra legen at de ser bra ut.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

TSH= ThyroidStimulerendeHormon. Når den går opp, er det et signal til skjoldbruskkjertelen: "Lag mer Tyroksin!"
    FT4= Fritt (ikke bundet) tyroksin med fire jodatomer. En frisk kjertel skal produsere nok av dette til å ha en TSH på rundt 1.
    Klassisk definisjon på lavt stoffskifte er høy TSH og lavt FT4.

FT3= Fritt tyroksin med tre jodatomer. Dette er det aktive hormonet. FT4 er bare et lager som kroppen skal bryte ned til FT3. Mange leger mener det ikke er nødvendig å måle FT3. Er det nok FT4, så skal en automatisk lage nok FT3...mener de.
    Anti-Tpo. Antistoffer kroppen danner mot skjoldbruskkjertelen hvis du har en betennelse der. Det gir gjerne symptomer på lavt stoffskifte uten at TSH eller FT4 trenger å virke avvikende.

Jeg tenker at legen din bare har tatt TSH og FT4. Hormonlab'en på Aker har en øvre grense på 3,6 på TSH. Andre laboratorier har gjerne en øvre grense på 4 eller deromkring. I Finnmark er det vanskelig å få behandling før TSH er over 10! Det har noe å gjøre med at legene er uenige om hvor grensen bør være. Vanskelig å skjønne, men en behandles stort sett etter hva blodprøvene viser. Her er det en artikkel om å være syk uten at det vises på blodprøvene: http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard

Takker for svar igjen

Har sjekket litt på sytomene her inne, virker som jeg har både høyt og lavt stoffskifte Er det mulig da?

For tiden er hjertebanken framtrende og den som plager meg mest. Den er ikke situasjonsbetinget, så jeg får det ikke av noe som skjer rundt meg. Legen har tidligere ment angst er min diagnose, greit nok, men hva kom først???? Hvorfor har det ingen sammenheng?
    Jeg merker det ofte har med inntak av mat å gjøre b.la.....uff er så fortvilet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard

Hei
    Leser at du er plaget med hjertebank. Jeg hadde også mye plager med dette før jeg begynte med medisinering. Hjertebanken kom gjerne når jeg drakk mye kaffe, spiste for sent om kvelden. Det værste syntes jeg var når det bare plutselig kom når jeg hadde lagt meg om kvelden. Veldig ubehagelig.
    Da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte nevnte jeg for legen at jeg var plaget med hjertebank. Det syntes hun var rart siden jeg hadde lavt stoffskifte og ikke høyt. Men er ihvertfall blitt mye bedre etter at jeg er begynt med medisinering. Har ikke slike anfall så ofte og ikke er de så kraftig og langvarig lenger.
    Håper at det vil ordne seg for deg også

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei, hei...

Bare sånn kjapt, datt innom denne tråden:

TRAS og Anti-TG er visst også antistoffer man kan ha. Da bør du sjekke dette.

Tror noen veksler mellom hyper og hypo, samt at noen symptomer kan være like på disse, og det kan igjen variere fra person til person.

Diare er dog et symptom på for høyt stoffskifte. De med lavt stoffskifte har ofte obstipasjon eller hva det så fint heter - forstoppelse.

Men hvis man har lavt stoffskifte og en slags matintoleranse, f.eks. Cølliaki, så kan man jo ha diare.

Alles situasjon kan være forskjellig, og mange har flere sykdommer, kanskje den ene er innledet av den andre, så det er ikke alltid så lett....

Håper du finner ut av det!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Høres ut som lavt stoffskifte.
    Jeg selv hadde mange symptomer når TSH steg til 2,5.
    normal TSH er rundt 1 og referenseområdet til laboratoriene er for store. Det vil være end el som er hypo men som fremdeles er innenfor normalen.
    man må også se pån selve stoffskiftehormene, som er ft4 og ft3. hvis man går lenge med litt lave tall, kan mange godt få symptomer, fordi tiden synes å spille en rolle også.

Men du kan også ha mangel på vitamin D som gir lignende symptomer.
    Men det med tennen som lager merker i tungen er egentlig et hypo-symptom.
    Få alle tall av legen.
    nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard

Tusen takk alle sammen setter stor pris på svarene deres og at dere kan så mye om dette. Det hjelper endel når jeg skal snakke med legen

Får man kjøpt vanlig tilskudd av vitamin D? Eller må man gå gjennom lege for å få tak i noe som inneholder riktig mengde?

Jeg begynte med B12 injeksjoner for snart 1 år siden, startet med 1 i uka i 4 uker, for så hver 3 mnd. Hjalp endel i begynnelsen på trøttheten og hjertebanken. Men de siste mnd har det liksom gått bare nedover igjen. Startet med TrioBe tabletter for noen uker siden i håp om at det ikke skulle svinge sånn som det gjør mellom injeksonene (istedet for sprøyte) Har ikke merket noe bedring av hverken siste sprøyta eller TrioBe...
    Men jeg tar det ikke opp i tarmen, så jeg er usikker på de tabelettene?

Det er en merkelig sammensurium når man er trøtt og sliten konstant, men likevel føler kroppen jobber på høygir i forhold til hjerteklapp og puls Man blir helt peisa til slutt.

Har kutta ned på kaffe, kan gå dager mellom hver kopp nå (eller i jula har det nok blitt mere enn vanlig da)

Har tatt magnesium tilskudd i noen mnd, men kutta det for noen uker siden. Lurer på å begynne igjen nå. Det hjalp faktisk på hjerteklapp og mensmerter.
    Vet ikke hvorfor jeg begynte med kalium, men fikk et innfall og det funka ikke. Ble helt snål ikroppen, med strømmninger og div, skikkelig ubehagelig! Så det skulle jeg visstnok ikke ha!!
    Kalsium har jeg ikke prøvd enda...hehe man blir jo desperat og prøver alt alternativt og helsekost omtrent. Men jeg har ikke drukket melk på 10 år ca, så kanskje jeg mangler det?

Hmm nei, jeg må bare si at dette er noe dritt :(

Kan nevne at 2 uker etter at jeg fødte min yngste for snart 7 år siden, fikk jeg diare som varte i 7 mnd..da snakker vi opptil 30 ganger på toalettet hver dag. Tok masse blodprøver og avføringsprøver, konklusjon fra legen var irritert tarm. Jeg rasa ned 16 kilo, ikke at jeg hadde vondt av de kiloene, men kroppen fungerte ikke. Etter det har jeg hatt diare i perioder hvor jeg har rast ned kanskje 5-7 kilo, for så ha normal avføring i noen mnd. Nå er det lenge siden med den raptusen og vekta har bare øka det siste året ønsker meg ikke en sånn runde til, men går jo ikke ned i vekt lenger.. Begynte å trene for noen mnd siden, i begynnelsen var det deilig, siste mnd har jeg vært så utslitt etter hver trening at jeg har måttet finne sofaen etterpå. Da er poenget med trening litt borte for meg, jeg trener jo for å komme i form, ikke for å slite meg ut!
    Er også på nippet til å være litt smådeppa kjenner jeg, om det er for at jeg er sååå sliten eller om det har noen sammenheng aner jeg ikke.

Jaja, dette var litt av min historie
    Skal til legen den 10 januar, håper bare han kan gi meg noe svar eller et lite håp om at dette er noe fiksbart.

Takk igjen alle sammen

baremei Gjest

Standard

Jeg har diare og høy puls som symptom på lavt stoffskifte. Atypisk for de fleste, typisk for meg.

Akkurat de to symtpomene kan også skyldes B12-mangel.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
    Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 07-04-10, 17:34
  2. Svar: 4
    Siste melding: 23-09-07, 12:40
  3. Er noe galt?
    Av pandalakris i forumet Blodprøver
    Svar: 31
    Siste melding: 05-09-07, 09:50
  4. Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 59
    Siste melding: 13-06-07, 19:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn