Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    8

Standard Lavt stoffskifte?

Heisann alle sammen!

Endelig kom jeg meg til legen, etter lengere tid med dårlig form og følelsen av å ikke strekke til. Har hatt symptomer som:
    * trett og sliten
    * vektøkning
    * dårlig hukommelse
    * forstoppelse (går sjeldent på toalettet mer enn to ganger i uka)
    * deprimert

Fikk svar på blodprøvene for andre gang at målingene av stoffskiftet var lavt. Det eneste tallet jeg fikk oppgitt var 11.2 og beskjed om at det er lavt. De andre målingene får jeg vel svar på når jeg kommer på legetimen. Jeg vet veldig lite om denne sykdommen, er det noen som kan fortelle meg litt om den? Sliter med å redusere vekten, selv om jeg endrer spisevaner og beveger meg en del. Endrer dette seg hvis det blir så jeg får medisiner og vil det evt ta lang tid? Håper formen vil bli bedre og at jeg slipper å være deperimert i perioder.

Ellers ønsker jeg dere alle lykke til videre!

:P
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei Tiril30!!

Og velkommen hit!! En ting som er helt sikkert med stoffskiftet enten det er høyt elle lavt er att det er veldig individuelt, noen reagerer raskt på medisiner, noen sliter, noen blir så godt som friske med medisiner, noen må leite for å finne riktige medisiner og dosering, og noen må dessverre leve med mange symptomer selv etter langvarig medisinering.

Håper att du er en av de som får det lett!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du har jo funnet ut en del for du fant jo oss her - antagelig etter lang tids undring og fortvilelse ?
    Det er ikke lett hverken å skulle forklare eller forstå hva stoffskiftet er, for det er omtrent alt.
    Det foregår inne i hver eneste celle i kroppen, og det er hormonet thyroxin som styrer dette. Skjoldkjertelen lager stoffskftehormoner og hypofysen i hjernen regulerer hvor mye kjertelen skal produsere. Det foregår ved å sende ut et ThyroxinStimulerendeHormon (TSH). Dette deltar ikke i stoffskifteprosessen, men regulerer det slik at når hjernen vil ha mere hormoner så er TSH-verdien høy - og omvent.
    Blodprøver kan identifisere de forskjellige hormonene på vei fra produksjonssted til forbrukssted. Man vet hvor mye det pleier å være hos funksjonsfriske, og så har man laget noen grenseverdier for max og min.
    Mange stoffskiftesyke har verdier såvidt innafor grensene og har store problemer med å bli tatt alvorlig når de fortelelr om sine symptoemer.

11,2 kan være verdien på flere hormontyper, så vent litt med å vurdere du.
    Er det feks TSH så er verdien høy og betyr at hjernen vil at kjertele skal produsere mer.
    Det kan også være stoffskiftehormonet T4 - man måler i dag frie verdier, altså fritt T4 på 11,2 er i nedre grenseland. Mange leger tolker dette som "innafor" og lar pasienten dra på seg en masse symptomer før de gjør noe.
    Så vær obs på dette da.

Denne T4 er egentlig stoffskiftehormonlageret. Denne omdannes til T3 og denne har evnen til å komme inn i cellen. Der åpner den for oxygen og forbrenningen er igang. Når stoffskiftet er lavt (dårlig) er det derfor vanlig at kroppstemperaturen er lav.
    Stoffskiftet foregår jo også om natten da alt annet er skrudd av. Mål tempen med det samme du våkner noen dager for å danne deg et bilde av hvor lavt det er.

Jeg tror det er en god ide å "utdanne" seg så godt det går i denne sykdommen. Ikke alle leger er så flinke med den desverre.
    Men lykke til iallfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte.
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 65
    Siste melding: 23-03-07, 21:17
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn