Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Tråd: Vitiligo

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard Vitiligo

Hei!

Så at Kira nevnte vitiligo i en annen post, og ble litt nysgjerrig på om andre hypothyreote her i forumet også er plaget av det?

Hos meg brøyt det ut i armhulene i løpet av senhøsten 2002, men så heldigvis ut til å stoppe med det området som heldigvis ikke viser. Vet at det også oftes er en autoimmunreaksjon, men men endokrinologen som jeg tilfeldigvis var under utredning hos, mente det var helt uten betydning og ikke nødvendig for han å se på
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

De fleste leger bryr seg desv. ikke noe med vitiligo....
    Da det brøyt ut som verst med meg tipset en venninne meg om at jeg kunne søke om grunnstønad pga store utgifter til solkremer, dekkremer, ekstra slitasje på klær osv. og jeg ba om å bli henvist til en hudlege. Han forstod godt mine skjemmende plager og det var en stor lettelse både å få økonomisk støtte og få en forklaring på hva som hadde skjedd i kroppen. Da fastlegen konstaterete vitiligo var kommentaren kun at jeg skulle bare være glad for at jeg ikke var neger

Se ellers
    http://www.vitiligo.no/

Det er lenge siden jeg har vært på forumet der nå, så jeg vet ikke om der er noe aktivitet, men der er sikkert en del info.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg hadde dette i mange år, men nå er det borte.
    Ulikt det som sies forsvant dette av seg selv uten at jeg vet hvorfor.
    Mine var på ryggen og den ene armen og helt sirkelrunde og helt drivkvite.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Det er ganske vanlig at vitiligo følger med hypotyreosen, desverre!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har noen hvite små prikker på kroppen, det kan vel være dette. n'Finn, tror du at du ble bedre av dette da du begynte på Armour?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Så bra å høre da n`Finn!!
    Vitiligoflekkene kommer som hvite små flekker, og det er vanlig at det er sidelikt, dvs. likt mønster på f.eks. høyre og venstre hånd, men med meg startet det først under ene armen og holdt seg lite i mange år.

I forbindelse med oppsigelse fra jobb midt på 80 tallet og påfølgende store økonomiske problem så "eksploderte" det og jeg fikk samtidig påvist høyt stoffskifte. Hadde gått til flere leger og var fortvilt over at jeg var så fryktelig tynn - alle kommenterte det og jeg jeg prøvde å fete meg opp. Ingen av legene - som samtidig oppfordret meg til å trene og delta i langdistanseløp- og til tross for vitiligoen - tenkte på å sjekke stoffskiftet.

Da jeg leste om høyt stoffskifte i et ukeblad gikk jeg til legen og forlangte :evil: å få sjekket dette. Han lo av meg og sa at "vekten din er din trivselsvekt" (46 kg) og at fordi jeg var engstelig så kunne han alltids ta en prøve for å berolige meg.
    Fikk resept på beroligende, men etter noen dager ringte han og ba meg komme tilbake. Stoffskiftet mitt var skyhøyt og jeg måtte rett på sykehuset å ta div. undersøkelser. Indremedisiner sa at jeg faktisk hadde vært alvorlig syk.
    Jeg gikk til avisen med dette og hadde en lang prat med Per Egil Hegge som da bodde i Washington og hadde nylig hatt en stor artikkel om norske legers manglende behandling/sjekking av stoffskiftet på pasienter med helt tydelige symptomer på spesielt lavt stoffskifte.

Uff, nå vandret jeg meg visst ut på viddene.... - sorry Siri Ann

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Så forferdelig, kira. Enda bra at du fikk sagt ifra i etterkant.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg ble faktisk bra noen år før jeg begynnte på Armour så det kan jeg ikke rose Armouren for. Hvorfor vet jeg ikke. Den flekken på ryggen var ganske stor også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Jernmangel er ikke uvanlig blant vitiligo-pasienter
    Av -diab- i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 4
    Siste melding: 17-10-07, 22:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •