Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
02-05-06, 19:04 #1
Svar på blodprøver hos små barn
Før forumet kræsjet sist, så spurte jeg om noen visste hvor prøveresultatene skal ligge hos barn i forhold til voksne.
Jeg tror jeg fikk til svar at både TSH og FT4 skal være forhøyet i forhold til referanseområdet? Noen som har artikler eller annet som går på dette? Engelsk eller norsk. :P
Blodpprøvene hos min lille gutt kom tilbake med TSH på 5,8, men FT4 var ikke spesielt høy, oppe i rundt 40% av referanseområdet. Jeg vil gjerne ha noe dokumentasjon. Han skal ta nye blodprøver etter 3 mnd. Legen sa at prøveresultater hos små barn kan variere mye. Stemmer det? Jeg vil i utgangspunktet sjekke at legen har rett, siden kunnskapen om stoffskiftet er så varierende hos leger.
Forøvrig skal vi til barneklinikken for utredning pga lav vekst, de skal ta nye stoffskifteprøver der og vurdere han videre. Cøliakiprøver kom tilbake med negativt svar. Lavt stoffskifte kan også føre til retardert vekst?
-
30-05-06, 17:51 #2
Hei. HVis barn blir født med for lavt stoffskifte blir de kortere av vekst. Og hvis mor har Hypo og ikke øker dosen på Levaxin under svangerskapet, KAN barnet få målbar lavere IQ ved 5-6 årsalderen.
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
29-06-06, 12:07 #3
Ikke lavt stoffskifte likevel?
Jeg fikk svarene på de nye blodprøvene til sønnen min i går. Og har klart å rote bort konvolutten jeg skrev på!
Nei ammetåke og sommerforkjølelse med hodepine og feber er ikke lett å tackle samtidig som kroppen justerer seg om etter fødselen. Husker at TSH var 3,2, og legen sa da vitterlig at Aker bruker referanseområde fra 0,7-6 ? Synes dette hørtes vanvittig høyt ut, jeg
Er det ikke Aker som har øvre grense ved 3,6?
Jeg har mer spørsmål enn noen sinne, skjønner mindre og mindre. I påsken var hans TSH 5,8. Kan det svinge slik? Jeg liker ikke helt TSH-verdien selv om den var gått ned så mye.
Husker ikke verdiene for FT4 i hodet, siden jeg har rotet bort det jeg skrev. men det var midt på.
Det positive, hvis en kan kalle det det, er at han virker intelligent og snakker meget godt, så jeg tror ikke han kan ha fått mindre iq hvis jeg tok for lite levaxin under svangerskapet.
Og så kom veksthormonsvaret tilbake med noe lave verdier, så nå blir det fulgt opp med nye prøver om 6 mnd. Da skal jeg få tatt prøvene tidlig om morgenen, så snart laboratoriet åpner. Skal kreve nye stoffskifteprøver igjen for å holde øye med dette. De gir likevel ikke veksthormoner til barn før de blir noe eldre, så det haster ikke med det.
Har fått avtale om at jeg skal få beroligende og søvndyssende fra poliklinikken til å gi han før neste blodprøve, så slipper vi forhåpentligvis ville skrik og at han sloss imot som en gal.
Håper det blir en avklaring likevel. Han er frisk og virker helt ok bortsett fra høyden, og det er jo viktigst. Men barn kan være grusomme mot de som er annerledes. :(
-
29-06-06, 14:23 #4
Det gjelder vel barn? spesielle referanseområder der noen ganger.
men hvis du går inn på aker og hormonlabben, ligger alle nyheter de sender ut på nettet. Jeg mener de har forandret referanseområdene for barn noe, at d e er det samme som fr vioksne.
TSh er en dårlig parameter suyens jeg, man må se på klinikken og på ft4 som skal være i øvre tredel og om han fryser og mest på om han vokser normal.
jeg ville hoppet op og ned på legene hvis ungen ikke vokset normalt. Det er den mest følsomme parameteren hos barn.
nora
-
29-06-06, 15:30 #5
Det må ikke være greit for deg/dere når ungen skriker og kjemper imot blodprøven. Har du prøvd med lokalbedøvende krem slik at han ikke kjenner stikket? Det heter Emla krem og fås på apoteket, må tas på noen timer før blodprøven tas.
-
29-06-06, 16:05 #6
Hun skrev om den, og nå har han plasterskrekk også....
-
01-09-06, 10:59 #7
Dårlig vekst hos barn - stoffskifterelatert?
Hei Marge!
Merete har nevnt denne posten for meg, men jeg har ikke lest den før nå - jeg ser den begynner å bli gammel, men tillater meg å gjennåpne den.
Minste gutten min på 14 mnd har veldig dårlig vekst - han har ligget langt nede i referanseområdet på vekstkurven lenge og hadde ved ettårskontrollen fallt ned på nederste streken i denne. Har prøvd å diskutere dette med både helsesøster og lege ved hver kontroll, men har fått beskjed om at det ikke er noe å bekyre seg over ...noen er høye og noen lave ...helt naturlig.
Først ved ettårskontrollen fikk jeg napp hos en vikarierende helsesøster som sa det jo ville være naturlig og å undersøke om det kunne være en sammenheng mellom hvor kresen han er i matveien, atopisk eksem, dårlig vekst... Hun skulle lage et notat til 15 mnd kontrollen så han ble henvist videre om han ikke hasdde gjort et hopp på vekstkurven til da.
Ja, og det er ganske riktig det hun sier, men jeg kommer i tillegg å be om å få stoffskiftet hans sjekket - det er jo en del stoffskifteproblemer både i minn og min manns familie. I den anledning lurer jeg på om du fant ut noe mer konkret om referanseverdiene hos barn. Hvordan lå ditt barn i vekstkurven, og hvor lang tid tok det før barnet ditt ble henvist før dere kom til utredning. Hva gikk utredningen ut på, resulterte det i en diagnose og event. behandling ...og er det noen fremgang i veksten i dag?
Vet det ble mye, men ville bli veldig takknemmelig om du gidder å svare.En solskinnshistorie?
No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.
-
01-10-06, 09:02 #8
Hypo hos små barn
Hei Siri Ann-
Vil tipse deg om samtidig å måle antistoffer for gluten. Cøliaki er, på lik linje med hypothyreose en anti immun sykdom. Gluten intoleranse kan gi avvik fr kurven. Og ikke alltid er det de "klassiske" symptomene på cøliaki som gjelder heller. Det kan være nok med luft plager, søvnproblemer, hard mege faktisk...les om barn og cøliaki på OASEN.
Har tatt prøver av minstemann da han ikke sover om natta etter at vi begynte med mat.
Stol uansett alltid på instinktet ditt!! Jeg var veldig påståelig i forhold til magen til storesøster, og krevde å få tatt mikroskopi av avføringen da jeg hadde sett små hvite korn i avføringen i lengre tid, samt at hun var veldig urolig og utilpass og sov ingenting på natta. Etter mye frem og tilbake, feil analyse (den ble satt til dyrkning...) viste det seg at hun hadde kjempeoppvekst av cyster og protozoer av Guardia Lamblia parasitt. Etter behandling med Flagyl ble hun (nesten) seg selv igjen, blid, humørfylt og hadde et kjempehopp i lengdeveksten (hun fulgte alltid kurven, og har vært langt fremfor jevnaldrende mentalt og fysisk). Det var helt rart og se den totale forvandlingen. Fra å ha blitt en skikkelig umulius (jeg mistenkte faktisk ADHD i en periode...) er hun igjen ei herlig jente!!
Men det var mye styr mens det sto på, fylkeslegen ble involvert, smittevern i barnehagen og testing av det kommunale drikkevannet. (Tror du at vi som foreldre fikk skryt av legen for at vi hadde vært så sikre i vår sak...?) Skal ha en ny runde med legene angående dette da hun fremdeles har desse prikkene (jeg tror det er fettpartikler som hun ikke klarer å "ta opp" skikkelig) smat kjempedårlig matlyst, nekter å spise og har fremdeles mye vondt og forstoppelse. Har også blitt litt bleik og sier at hun ikke "får puste". Tenkte kanskje at det kan være et tegn på lav HB. Vil iallefall anbefale deg om å ikke stole blindt på helsestasjonen da mine erfaringer er at det er mye bagatellisering.
Stå på Siri Ann!!Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
Lignende tråder
-
Vi vil ha barn etterhvert
Av lady90 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 38Siste melding: 24-06-10, 10:39 -
Armour til barn?
Av Bellissimo i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 14-11-07, 16:29 -
små barn og stoffskiftesykdom
Av rikke i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 4Siste melding: 23-05-07, 05:38
Svar med sitat
Bokmerker