Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Hei på dere!
-
25-11-12, 16:31 #1
Hei på dere!
Da har jeg fått meldt meg inn her på forumet,
og endelig er det mulig å få svar på alle mine spørsmål. Har vært hos mange leger og endokrinologene vil ikke 'ta' i meg, for de mener at symptomene jeg har ikke kan være relatert til mitt lave stoffskifte. Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte i juni 2000, og har brukt Levaxin siden da. I perioder har det vært vanskelig å finne den rette doseringen, men jeg bruker nå 175 mikrogrm pr dag.
Siden midten av mars i år har jeg hatt lav feber (ca 38 gr), vondt i muskler, 'deppa', svetting, nedsatt apetitt, dårlig hukommelse, sliten og trøtt. Jeg har hatt 6 antibiotikakurer siden mai, trukket 2 tenner, vært innlagt på sykehus, uten at de har på vist noe annet enn knute struma på venstre side og Hasimoto. Likevel mener de at disse plagene ikke kan skyldes struma eller Hasimoto. Stemmer dette? Har også den siste tiden vært utrolig kvalm, og da særlig etter at strumaet har blitt presset på og undersøkt (også tatt biopsi). Pga min alder mener de at jeg nå er i overgangsalderen, men prøver viser at det er jeg ikke, mye fordi jeg har endometeriose som blir behandlet med Cerazette og som gjør at jeg ikke lenger har menstruasjonen.
Her er et lite utvalg av stoffskifteprøver;
TSH 2,07. FT4 27,3. THYR.BIND.GLOB 16. Anti-TPO 411. Thyrogl.antistoff <20. Thyroglobulin 219,0. ACTH 1,3. Kortisol 166.
Noen som kan gi meg en idè om hva jeg kan gjøre videre?
På forhånd takk for svar!
Må også få legge til at jeg har lest litt på forumet, og synes det virker oversiktlig og interessant
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-11-12, 16:44 #2
Sv: Hei på dere!
Det kan være fornuftig å få tatt en spyttprøve av kortisolet. Om legen går med på det, kan det være en ide å sjekke andre hormoner også, som DHEA, testosteron med flere. D3 bør også testes, det bør du ha nok av. De fleste så langt nord som her får for lite D3 gjennom vinteren. Lavt D3 kan påvirke immunitet, du skriver jo at du har hatt flere antibiotikakurer.
Ellers så synes jeg jo at legen burde tilbudt deg en form for T3? har du spurt om det? Mange blir bedre av en kombinasjonsbehandling, enten thyroid eller Levaxin pluss Liothyronin.
FT4 så litt høyt ut på den prøven du la ved (husk å alltid legge ved referanseverdiene, de kan ende seg fra de forskjellige laboratoriene). Men noen ligger naturlig høyt, dette er individuelt
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-11-12, 19:07 #3
Prøvene er tatt på sykehuset og er skrevet fra epikrisen min, og det står ingenting om referanseverdier.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-11-12, 23:37 #4
Haukeland? Du kan gå inn på sykehusets sider og finne labsidene, hvor referanse for alle prøver står.
Ang. ACTH og kortisol: er det blodprøver tatt om morgenen? I så fall er de usedvanlig lave, og kveldsprøver skal i tillegg være ca. halvparten av morgenverdi. Det er da vanlig å ta slike prøver kl 8 om morgenen og kl 20 om kvelden. Dette må du nok følge opp - om nødvendig finne en annen lege! Og som en annen sa: SPYTTPRØVER, helst fire i løpet av dagen. Om du leser mer om kortisol her så finner du ut hvorfor
.
-
26-11-12, 07:17 #5
Da har jeg fått time hos endokrinolog på fredag, hos Volvat her i Bergen. Noen som har erfaring med dr. Tore Rygg
-
30-11-12, 17:02 #6
I dag har jeg vært hos endokrinolog på Volvat, og i følge ham har jeg overhodet ingen problemer, hverken med struma, betennelse eller stoffskiftet. Han ba meg om å slutte å tenke på helsen og alt i alt har jeg ingen problemer. Følte meg som en hypokonder. I tillegg sa han at jeg la ordene i munnen på legene, slik at jeg fikk de svarene jeg ville ha, men at jeg egentlig ikke var syk
Er rimelig på felgen nå. Hva gjør jeg videre
Noen som har forslag
-
30-11-12, 18:53 #7
Dette hørtes ut som mitt møte med endokrinolig i Telemark.... Jeg bestillte time hos privat lege... Og fikk hjelp :-)
Er ikke godt å være syk og ikke få hjelp..
Masse lykke til videre
Lignende tråder
-
Hvordan klarer dere dere i arbeidslivet?
Av Inemor i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 29-10-12, 08:21 -
Hvordan merker dere at dere begynner å bli lave igjen
Av Qa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 07-04-11, 11:58 -
Hei på dere
Av jane i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-06-07, 09:57 -
Hvor mye aktivitet har dere i hverdagen, prøver dere å få trent?
Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 6Siste melding: 01-08-06, 22:13 -
TRENING- hva trener dere med/trener dere i det hele tatt
Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 26Siste melding: 28-09-05, 21:34
Svar med sitat

Bokmerker