Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
Hybrid View
-
03-04-10, 18:51 #1
Blodprøve-problem ?
Hei!
Jeg lurer på om noen kan väre så snill og svare meg på hvorfor mitt T3 ligger på samme nivå, og også egentlig T4, da TSH går opp og ned? I desember hadde jeg TSH på 7, T3 og T4 stod rolig da også. Har noen noe tips på hvorfor det er slik, og hva må jeg gjöre?
- Januar
- TSH 2,8
- T4 13
- T3 3,7
- Mars
- TSH 4,5
- T4 14
- T3 3,7
Bruker Levaxin, 82 mikrogram 6 dager i uken og 100 mikrogram 1 dag i uka.
Kjenner meg aldri pigg - sliten, trött, "bly i bena" og vondt under föttene, "tåkete" syn og törre öyne og "tusen" andre ting.
Blir snart sprö av dette.
Er dessuten 3,5 år siden jeg startet med medisinen. Har trappet opp dosen sakte pga hjertebank.
Har også tatt mange andre blodpröver som tas i forbindelse med stoffskifte, f.eks. B12, D-vitamin, binyrer.. uten anm.
//Tiffen
-
03-04-10, 19:15 #2
Sv: Blodpröve-problem?
Hold da op, Tiffen
Du har jo lavt stofskifte! 3,5 år på så lav en medicindose? Er din læge ude på at tage livet af dig?
Jeg siger "undermedicineret". Meget undermedicineret! Hjertebank? Det lave stofskifte kan presse hjertet til at forsøge pumpe mere forsyning frem til kroppens celler, uden at blodet har nok (hormon) at transportere. Og det så bliver ved.
Er det hjertebank, der er årsagen til din ringe medicindose? Er du og lægen bange for, at dit hjerte ikke kan holde til større medicindose? Den slags overvejelser plejer ellers kun gælde for rigtig gamle mennesker, der er gået helt uden behandling længe....
Har du overvejet, at det kan være en såkaldt hjerteneurose eller et "nervøst" hjerte", noget der er et normalt følge af kronisk hormonmangel, hvor det autonome nervesystem reelt kan falde "ud af synck" af mangel på tilstrækkelig (hormon) stimuli? Eller har du en decideret hjertediagnose?
Hvis du skriver hvad du vejer, kan jeg regne ud, hvor stor/lille medicindose du har brug for.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-04-10, 19:18 #3
Hei Tiffen - las veradas i Påsken ?
Jeg mener jo at et sikkert svar på det er at Levaxiondosen er for lav.
Det er sikkert D-vitamindosen også ?
Å dømme ut fra dosen din veier du bare noenogtredve kg.
Et doseestimat er at du helt sikkert skal ligge på en høyere dose enn 2µg x kg kroppevekt.
Etter flere år med behandling, regner jeg med at kjertlen din ikke bidrar med noe ? Da skal du i så fall over 150µg/dag.
Det kan være slitsomt for en med hjertebank, men metoden er vel å øke med litt - og litt - og litt.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-04-10, 09:40 #4
Så er det det da, med hjertebank og oss hypo, at vi er jo slett ikke vant til vanlig hjertebank! Da jeg startet på Thyroid, og lenge, nesten et halvt år, trodde jeg innimellom at det var noe galt med hjertet mitt! For det dunket helt avsindig, syntes jeg! Jeg har vel nesten aldri vært vant til vanlig hjertelyd, antar jeg. Så kanskje må du, som jeg måtte, om du ikke har noe konkret galt med hjertet, bare venne deg til at det bråker og dunker inni deg?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-04-10, 10:44 #5
Takker for svar-
Nei- jeg er ikke redd for å ta större medicindose. Hadde ikke hjertebank de 3 förste åra av Levaxinbruk. Min hjertebank har kommet i löpet av det siste halve året. Har også testa hjertet mitt med sånn Ekg du går med og sover med i ett dögn, og ble funnet i orden. Vet ej om min kjertel er "död" eller "levende" .
Vet att jeg sliter og sliter med dette stoffskifte, og gir snart opp! Skjelver også så innmari innuti kroppen , tilogmed leppene dirrer kjenns det ut som. Korttidsminne mitt finns IKKE, glemmer og suser m. ALT, alt, alt.
Er så trött på og aldri , ikke EN dag kunne våkne opp og kjenne att i dag er det iallefall LITT bedre. Nå "pyser" jeg, VET att mange av dere har det like jev...... , og verre, men fordet så sliter jeg...
ps. veier 61 kg , men betyr det noe for medisineringen da????
til dere alle
-
04-04-10, 11:48 #6
Er leit å lese Tiffen.....
Syns jo du nevner typiske symptomer på at stoffskiftet er for lavt.
Jeg syns det tyder på at Levaxinen ikke har tilstrekkelig effekt.
Hjertebank kan jo tyde på at du tar nok, samtidig så er det ikke nok for kroppen.
Du kan jo ikke ta høyere dose når du får hjertebank på den du har, så jeg ville forsøkt om ikke et Tyroid ville virke bedre.
Eller har du forsøkt om hjertebanken blir verre med en litt høyere dose da ?
Det som betyr noe for medisineringen, er om DU har det bra.
Og det er bare du som kan vite det.....
Hvis en lege skal forsøke å tippe seg fra til en dose, må de ty til statistikk og enkle regnestykker.
Dette må en jo bare se på som et utgangspunkt for din dose, altså for deg : 125 - 150 µg/dag - men du kan ligge både over og under dette, bare du finner en fin dose.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-04-10, 13:07 #7
Jeg ved ikke om du har lyst til at få et svar fra mig - Tiffen - men du får et alligevel.

Kære Tiffen, når jeg læser dine indlæg tilbage til 2007, har du også haft samme problemer/symptomer den gang, som du beskriver nu. Du skrev d. 11.11.2007:
Det ser ud til, at den behandling du har været i siden den gang, har slet ikke virket, men du skrev også, at du var bange for at tage tabletter og at du var bange for at øge medicindose. Det betyder under alle omstændigheder, at over 3 års undermedicinering har omsider udviklet en (negativ) effekt på hele din krop (og måske også på sind). Om denne effekt alene stammer fra binyrebarkens hormoner, som udsondres mere og mere, jo mere kroppen "skriger" på thyreoideahormoner, eller om hjertebank er en effekt af hjertemuskelreaktion på thyreoideahormonmangel, er ikke til at sige og det vil lægerne heller ikke kunne fastslå. Den bedste måde at få vished på, er at "teste" en optrapning af medicindose.
Forudsat at der er T4 nok (uanset om den kommer fra egen kirtel, fra Levaxin eller fra Thyroid), omdannes T4 til T3 i hjernen, i leveren og i nyrerne, samt i alle kroppens muskler inkl. hjertemusklen. Dvs. omdannelsen fra T4 til T3 sker "lokalt" hvor der er celler der har brug for det til at kunne fungere. Er der ikke lagerhormonet T4 nok af i systemet, vil kroppens celler inkl. hjertemuskelceller ikke kunne fungere godt nok pga. af T3-mangel. Det er en meget forenklet forklaring, men den er i bund og grund korrekt, selv om jeg har udeladt at nævne elektrolytter (salte) og elektriske nervesignaler, hvis afbalancering også hænger sammen med cellens behov for T3.
Om denne kirtel er helt død eller ikke helt, er ikke til at sige. Men alle symptomerne meddeler jo, at du er i en tilstand af hormonmangel og det tyder også på, at din kirtel bidrager ikke med en restproduktion af hormoner, dvs. enten får du dem tilført udefra i tilstrækkelig dagdose, eller bliver du ved med at have symptomer på lavt stofskifte, fordi du nu, trods medicinering, fortsat har lavt stofskifte.
Den mindste dagdose i forhold til din kropsvægt bør være 135 mcg/µg Levaxin, eller ca. 2½ Grain Thyroid. Det sidste dog behæftet med nogen (IKKE livsfarlig) usikkerhed i omlægningsfasen fra det ene til det andet.
Som du ser, er din aktuelle dagdose i gennemsnit på 84 mcg/µg, langt, langt fra hvad din krop har brug for og det undrer mig ikke det mindste, at du fortsat har symptomer på lavt stofskifte. Det har symptomerne fordi du er klokkeklart underbehandlet.
Levaxin kan ikke have tilstrækkelig effekt, når den gennemsnitlige dagdose i årevis var på kun 84 mcg/µg. Heller ikke Thyroid ville have en tilstrækkelig effekt på en lige så lav dose + indholdet af T3 i Thyroid, ville yderligere forøge hjertebank, der efter min mening stammer fra binyre-feedback der er kroppens svar på den "kroniske" thyreoidea-hormonmangel. Så uanset Thyroid eller Levaxin - mener jeg, at dosen skal øges tilstrækkeligt længe til, at adrenalin/kortisol ikke længere "tror de skal booste hjertefrekvensen". Det vil først ske, når energiomsætningen i hjertemusklens celler er steget, og det sker først når der er tilstrækkeligt af T3 til formålet i hjertemuskelcellerne.
Du slipper nok ikke for - Tiffen - at skulle tage det op med din læge. Jeg er bare SÅ utryg ved tanken om, at det er jo den samme læge, der har ladet dig gå SÅ undermedicineret i SÅ lang tid, så hvorfor skulle han/hun lige pludselig "se lyset" nu, når vedkommende ikke har gjort det før? Denne læge har ikke kunnet håndtere din "frygt-for-pillerne-og-hjertebank" og før du bliver hjulpet af med den angst, kan det blive svært at øge medicindosen nok til, at du omsider kommer under tilstrækkelig behandling.
Rigtig god bedring Tiffen
Andre forslag?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-04-10, 14:29 #8
Sv: Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
Fin oppsummering der Anisa.
Jeg har jo tåkehjerne og husker dårlig.
Håper det hjelper deg til å se ting i et tidsperspektiv Tiffen.
Så vil jeg jo si at du er tolmodig da......
Og jeg skal vel ikke snakke for høyt om det, for det tok flere år før jeg tok skjea i egen hånd og økte dosen selv.
Ingen har lov til å råde deg til å bryte legens behandling, men jeg vil bare oppfordre deg til iallfall å gjøre som legen sier hvis denne bestemmer at du skal øke dosen.
Det er viktig at du ikke øker med så mye av gangen, og det er viktig at du fortsetter å øke helt til du er oppe i en anstendig dose som har sjanse til å fungere.
Om det så skal ta et år, er det jo bedre enn ikke å forsøke ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Psykiatrisk diagnostikk når man ikke finner «noe galt»
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 0Siste melding: 21-12-09, 00:07 -
Er det mest kvinner som får/har galt stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 23-09-07, 12:40 -
Er noe galt?
Av pandalakris i forumet BlodprøverSvar: 31Siste melding: 05-09-07, 09:50 -
Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 59Siste melding: 13-06-07, 19:56 -
Er jeg på rett vei.....
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 01-08-06, 15:36

Svar med sitat

Bokmerker