Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 119

Hybrid View

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

Standard Hypothyreose. Type 2? Skeptisk

Hei

Jeg har i mange år vært plaget med muskelsmerter, fastlegen har gitt meg diagnosen fibromyalgi som jeg overhode ikke har noen tillit til. Muskelsmertene har tiltatt det siste halve året.

Jeg fryser bestandig og kan gjerne gå i boblejakke når andre bruker t-skjorte, men har det siste halve året begynt å svette veldig om nettene i tillegg til at jeg har hetetokter om dagen som raskt forsvinner og gjør at jeg fryser enda mer.

Jeg har i samme tidsrom hatt forferdelig sterke menstruasjonsblødninger, uten at det feiler meg noe som kan forklare det, altså ingen gynekologiske påvisbare forandringer.

Det siste året har jeg gått opp i vekt, rundt 9 kilo og jeg føler meg konstant oppblåst og forstoppet men har ikke endret kosthold.

Jeg føler meg trøtt og uopplagt og har mange ganger i løpet av en måned kraftig hodepine og enkelte, kanskje opp i mot 5 ganger pr måned synsforstyrrelser uten hodepine, minner om migreneaura men ingen migrene etterpå.

Influensalignende smerter i kroppen stadig vekk.

Jeg har tatt prøver som viser

svar

vit B12: 246 ref 170-650
    Homocystein :11,2 ref 5-15
    kalsium: 2,16 ref 2,15-2,51
    urinsyre: 188 ref 155-350
    c-peptid 622 ref 370-1470
    TSH: 0,88 ref 0,20-4,0
    fritt T4 : 14,6 ref 9,0-22
    fritt t3 : 4,4 ref 2,3-5,7
    anti TPO under 35
    D3 : 25 ref 50-150
    trijodthyronin 2,2 ref 1,2-2,7
    reverse t3 : 0,47 ref 0,14-0,54

ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin, kan ikke noen av symptomene mine bedres når blodverdiene blir normale da?

hva tror dere?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hypothyreose type 2, skeptisk

Det var vage fagelige antydninger ut fra så klare prøvesvar - syns jeg.
    Du har jo manifest D3mangel. Legen bør snarest skrive ut resept for store doser D3. Initialdoser på over 1000µg bør vurderes, og du bør nok gå på D3 lenge med store doser (over 50µg/dag)

Dette vil rette kalsium-mangelen din, for kroppen tar ikke opp kalsium med så lave verdier D3.
    Det vil senke det uheldig høye homosysteinet også, og det får fart på stoffskiftet og da vil urinsyra også bli lavere.

Så ser en at nesten all den fT3 du lager blir passivisert. (rev.T3 er jo høy)
    Det kan ha flere årsaker, men jeg lurer på om ikke et forsvarlig D3 nivå er nødvendig for at enzymprosessen skal gå sin gang her også.

Du har rett og slett D-vitaminmangel du.
    Dette er et oversett fenomen tross vår globale plassering.
    Du kan også ta dette selv ved å kjøpe D3 på apotek eller på nett.
    Prisen er 1/10 på nettet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

Ja jeg skjønner at jeg har d3 mangel, men legen mener jeg skal behandles for lavt stoffskifte i tillegg, jeg har valgt å forsøke å få opp dvitaminet i første omgang for selv om jeg har symptomer på lavt stoffskifte er det vel ikke sikkert jeg har det? han mener at symptomene alene taler for seg og at prøvesvarene ikke betyr så mye.....

er livredd for å begynne med levaxin og måtte ta det resten av livet uten at jeg har hypothyreose....men har jeg hypothyreose bør jeg jo behandles for det også.....type 2 mener han

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Hypotyreose (type 2) kan ikke påvises med blodprøver! Jeg har det. Det er svært reellt. Merket bedring med Levaxin. Problemet er at Levaxin gjorde meg syk etter mange år. Skal bytte til naturlig stoffskiftehormon snart.

Har du symptomene, har du symptomene. Og da har du også sykdommen. Det er bedritent at hele verden skal gå rundt og tro at man må ha gale verdier i blodet for at man skal ha sykdommen.

n'Finn: D-vitamin mangel oppstår når man har Hypotyreose også! Jeg er nesten helt sikker på at vedkommende har Hypotyreose. Og ja, type 2. SOM DE FLESTE MED HYPOTYREOSE HAR.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

Jeg er fullstendig forvirret, for jeg har jo skjønt at hypothyreose 2 ikke vises på blodprøver, men når jeg har d-vitamninmangel kan vel også noen symptomer tilskrives den? Mange jeg kjenner, nesten alle har jo noen av symptomene jeg også har og jeg er altså redd for at jeg bare tåler en del symptomer mindre enn andre og derfor kanskje risikerer å få behandling for hypothyreose uten at det egentlig er det jeg har. Det er jo helt håpløst å bli behandlet for dette uten at jeg har det og da utsetter jeg meg jo selv for å få andre sympromer av behandlingen som kan gjøre meg enda sykere.

har ikke alle mennesker symptomer som kan minne om mine i mer eller mindre grad da? Jeg føler at jeg ikke er syk nok om noen kan forstå det, selv om jeg har disse plagene jeg har hatt i mange år føles det uvirkelig ut at det er hypothyreose type 2.

jeg har fem bekjente som også har fått samme type behandling, men de mener ikke at de har fått et så voldsomt mye bedre liv etterpå, er det da egentlig nødvendig å ta imot behandling for det?

og hva betyr det egnentlig at reverse t3 er høy?

hvis jeg får behandling for type 2 og har en så lav tsh som jeg har nå, vil ikke tsh i kroppen nesten bli borte da? er det gunstig da????

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Veldig mye henger på D3 mangelen.
    Min vurdering ar at dette bør på plass først - før man kan vurdere stoffskiftetilstanden.
    Minn din behandler på at du ikke har antistoffer mot skjoldkjertelen.
    Disse er tilstede hos over 90% av de som har hypothyreose.

Man vet generelt sett ikke så mye om hva lav D3 fører til.
    Da hadde man vært med aktpågiven.

T3 er kroppens stoffskiftehormon. Dette skaffer kroppen seg fra to kilder : 20% fra kjertelen og 80% fra en enzymprosess om kalles de-jodinasen.
    Disse prosesser leverer litt for mye T3 - slik at det skal være nok.
    Rev.T3 er en deaktivering av de som er for mange.
    At denne er høy kan det ikke ses isolert på, man må se i den store sammenhengen.

Hypothyreose 2 er en tilstand der T3 ikke kommer inn i cellene. Det kan komme av at cellereseptorene er defekte eller har en avvikende form.
    Det som skjer da er at når stoffskiftehormonene ikke kommer inn i cellene forblir de i blodet. Kjertelen fortsetter å produsere og man får høye verdiser av alle stoffskifteparameterene.
    Man har ikke antistoffer, TSH er høy og fT4 er høy - og det som er viktig : pasienten har de typiske symptomer på lavt stoffskfte.

Nå finnes det flere former som kan avvike noe fra dette, men jeg kan ikke se at du skulle ha en typisk hypothyreose 2 ut fra det foreliggende.

Så er det stor forskjell på de som behandles med stoffskiftehormoner - og de som ikke behandles.

Som Thomas, tror også jeg at den enkelte pasient kan ha en delvis celleresistens, eller en motstand - et vanskelig forhold rundt celle-entringen.
    Jeg antar at det kan være en av årsakene til at sykdommen virker så forskjellig på oss.
    En slik motstand kan ha med kurerbare forhold i kroppen å gjøre. (feks lav D3)
    Det kan ha med å gjøre at Levaxin ikke entrer, men feks Armour gjør det.

Og behandling for celleresistens er stoffskiftehormoner. Ofte i så store doser at TSH er null og man må ty til betablokkere for hjertet.

Bedre etter behandling ?
    Jo, er man skikkelig ille før behandling så blir men vel det - en stund. Så føler men seg noe bedre, men aldri bra nok. Det mangler noe !

Og det er reguleringsmekanismen. Den er jo borte for alltid og kan jo ikke erstattes.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av mojavi Vis post
    og hva betyr det egnentlig at reverse t3 er høy?
    Vedr. Reverse T3 (rt3) se denne tråd

Vedr. mulig årsag til hypothyreose, der ikke kan påvises ved blodprøver, se denne tråd. Den "anden" type" ("Subklinisk hypothyreose") er mest udbredt, tror jeg, og giver intet udslag i blodprøvene. Ved de andre typer af resistensen mod thyreoideahormonet er er blodprøvene, stort set, også misvisende.

Uanset hvor mange forklaringer man får - mojavi - kan man ikke derved få nogen foræringer. Man er nødt til selv at forstå det, før man kan komme videre i den retning rådene går.... Du er derfor nødt til at give dig selv lidt tid og granske nærmere de oplysninger du finder her. Du kan stille supplerende spørgsmål undervejs, men det er du selv, der skal forstå sammenhængen, før du kan komme videre i din egen vurdering. Sådan er det for alle her.
    ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin
    Selv mener jeg, at det er svært sjældent, at man hører om en læge, der "helt frivilligt" foreslår en testing af thyroxin, i tvivlstilfælde.... Og kan ikke helt lade være med at føle, at det er ret heldigt at have en læge som ham...

Med hensyn til din fibromylgidiagnose vs. behandling med thyroxin - kan du måske få noget godt ud af at læse Karinas tråd Fibromyalgi = stofskiftesygdom! Eltroxin, Liothyronin og til sidst - Armour. Det sidste jeg hørte fra Karina var, at hendes brug af stofskiftemedicine til behandling af fibromyalgi (som en del læger mener ER en stofskiftesygdom) er gået meget fint og selv hendes egen læge var forbløffet.

God bedring mojavi
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

Standard mere skeptisisme

jeg har fått anbefalt å prøve kombinasjonsbehandling for lavt stoffskifte på grunnlag av symtomer jeg har. Alle stoffskifteprøver er innenfor normalverdier. TSH er ganske lavt.

Jeg lurer på hva konsekvensene av å begynne slik behandling er dersom jeg ikke har hypothyreose type 2.

Hvilke virkninger vil det ha på en frisk kropp?

Symptomene jeg har kan skyldes andre ting.

Jeg har en sleknting som får samme behandling, jeg har hele tiden lurt på om hun feilmedisineres, for hun føler seg ikke spesielt bedre, men har gått ned 30 kilo og fortsetter å gå ned selv om hun nå spiser mer enn hun gjorde før.

Er det slik at behandlingen vil gjøre at friske mennesker går ned i vekt til det punkt der de faktisk blir undervektige????

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: mere skeptisisme

Lav TSH med stoffskiftehormoner i normalområdet er jo gjerne tegn på sentrale problemer. TSH skal ikke være lav med T4/T3 i normalområdet.
    Og da måler man gjerne også TRH for å se om den målingen kan bidra til forståelsen av situasjonen.

Du er inne på viktigheten av å få en korrekt diagnose - og følgelig også en korrekt behandling.
    Og det er jo viktig.
    Det finnes feks flere årsaker til at man kan måle lave verdier av stoffskiftehormonene i blodet.
    Hovedårsaken er thyreoiditt.....
    Det sier man jo, fordi man ikke regner med alle de årsakene man ikke kjenner - og ikke anerkjenner......

Hypothyreose 2 er såvidt jeg kan bedømme en rekke forskjellige tilstander som er teoretisk mulige. Alle (?) går på varianter av celleresistens.
    Noen av de variantene man har litt kjennskap til er mulig å genteste for.
    Celleblokkasjen fører til høye verdier av stoffskiftehormoner samtidig som TSH er relativ høy.
    Denne typen begynner vel å anerkjennes etterhvert.

Verre med typer som på det mer teoretiske plan kan eksistere, men som man ikke kan teste for.
    Man må jo ha det svart på hvitt ?
    Man stoler jo ikke på hva pasienten sier - sådaså.

"Hvis du har symptomer på lavt stoffskifte, så har du det".
    Jo, jeg er langt på vei enig i dette, men det er ikke alltid løsningen er tilskudd av stoffskiftehormoner.
    Hvis kjertelen ikke er angrepet av antistoffer skal det jo være en mulighet for å finne årsaken til at stoffskiftet er lavt på annen måte enn å gi hormontilskudd.

Årsaken til symptomer på lavt stoffskifte trenger ikke nødvendigvis å kunne måles, så jeg mener man bør skrive opp symptomene og gå de etter for å være sikker på at disse er relatert til lavt stoffskifte.

Prøvebehandling med tilskudd av stoffskiftehormoner.
    Man er forsiktig med dette fordi dette vil senke TSH og dermed frata kjertelen muligheten til å produsere noe.
    Men i ditt tilfelle er jo TSH allerede lav sier du - så da faller jo det argumentet.

At man går ned i vekt tyder jo på at hormontilskuddet virker.
    Der man ikke går ned, virker de ikke.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk

Mojavi,

Da kan slektningen din ha binyre-trøbbel i tillegg. Dette må fikses opp i før man tar T3. Først når man har fikset binyre-problemene, vil stoffskiftehormonene slippe inn i cellene.

Har man nok symptomer på Hypotyreose, har man Hypotyreose, uansett variant.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hypotyreose type 2
    Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 9
    Siste melding: 23-11-13, 11:14
  2. Hypotyreose Type 2
    Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-10, 13:06
  3. Bilder: FØR og ETTER Levaxinbehandling (Hypotyreose Type 2)
    Av Thomas W H i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 2
    Siste melding: 29-09-08, 13:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn