Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Hybrid View
-
08-05-09, 17:15 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2009
- Meldinger
- 6
Hjelp forstår ikke helt: Blodprøver tatt i sammenheng med Hypotyreose
Endelig fått oversikt over alle prøvene tatt i løpet av 12 år. Ble operert i 79. Har spist tyroxin/levaxin siden dengang. Dose 200-250 mcgram. Ja, det er ikke mange prøvene jeg har tatt disse årene:
fT4 startet med 28pmol/ og TSH 0,0ml U/L.
to år etter ft4 22 pmol/L og TSH 1,2mlU/L,
ett år etter så er fT4 på 28pmol/L og TSH på 0,05,
så går det igjen to år da er fT4 27pmol/L og TSH er 0,05.
Så begynner jeg å føle meg dårlig kommer i overgangsalderen og ber om at det testes mer. Men jeg var ikke fastendene: fT4 er 29 pmol/L og TSH 0,05.
S-kolesterol er på 6,8 mmol/L og S-HDL- kolestrol er på 0.9 mmol/L og S-Kortisol er 280 nmol/L.
Så er jeg borte fra norsk helsevesen og tar ingen prøver før i år.
Nå er er fT4 25pmol/L og TSH 0,01. Heller ikke nå er jeg fastendene S-Kolestrol er 8,1 mmol/L , S-LDL- kolestrol er 6.1 mmol/L og HDL-kolestrol er 1,0 mmol/L og S-Triglyserid er 2,6 mmol.
Hvordan skal jeg tolke disse prøvene? Det har ikke blitt tatt T3 prøver siden jeg flyttet fra de urbane strøk, har bedt om det nylig etter jeg fant dette forumet. Kan den syntetiske medisinen virke inn på kolestrolnivået med langtids bruk. Hvilke andre prøver bør jeg påse tas av meg? Hvorfor føles jeg så ekstremt mye mer i ubalanse i det østrogennivået avtar?
Blir veldig taknemlig om noen gidder å hjelpe meg å forstå dette. Jeg resignerte over for norsk helsevesen for mange år siden og har lekt struts siden, men nå ønsker jeg kontroll over egen kropp.
GJV
-
08-05-09, 20:27 #2
Sv: Hjelp forstår ikke helt: Blodprøver tatt i sammenheng med Hypotyreose
Hei GJV

Å tolke dine kolestrolverdier og triglyseridverdier har ingen hensikt hvis de ikke er tatt fastende, så det bør du få gjort. Det er også bra at du har bedt om en måling av FT3. Jeg tar den sammen med Tsh og FT4 hver gang jeg tar blodprøver.
Når jeg ser på dine stoffskifteprøver slår det meg at du ligger utenfor referanseverdier både på Tsh og FT4 på stort sett alle prøvene (selv om du ikke oppgir verdier for det spesifikke laboratoriet som har tolket dem). Og de indikerer at du muligens har en litt for stor dose Levaxin, at du ligger for høyt. Jeg ville hatt hypersymptomer på tilsvarende verdier, men vi er svært ulike i forhold til hvilke verdier vår kropp trives med. Jeg vet bare at jeg ville følt meg dårlig på dine verdier. Jeg synes du bør ta opp med din lege om han/hun synes dosen med Levaxin bør justeres.
I tillegg til fastende kolesterol og triglyserider ville jeg bedt om B12, Jern (Hb og Ferritin) og d-vitaminstatus.
Jeg ville også bedt om de prøvene som tas ved en vanlig helsesjekk, disse kjenner legen til. Få også målt blodtrykket ditt og sjekket pulsen (tenker på at du muligens ligger litt høyt og at dette kan slå ut i litt høyere hvilepuls enn normalt).
Godt å lese at du har bestemt deg for å slutte og leke struts. God helg til deg
-
08-05-09, 20:38 #3
Bruker
- Medlem siden
- May 2009
- Meldinger
- 6
Tusen takk for svar og gode råd. Jeg tar gjerne i mot flere. Selvsagt kan det virke høyt, men med tanke på at jeg var 14 kg lettere og hadde samme dose da jeg begynte medisineringen som nå, så kan du kanskje skjønne at jeg ikke føler meg like hyper bestandig. Jeg svinger mellom å sove masse til å ikke få sove, til svette, frysing, emosjonell og av og til depresjoner. Prikking i beinene, krampe i føttene når jeg fryser. En sjelden gang urolig hjerte når jeg hviler, men alt dette svinger så voldsomt, med samme dosen gjennom 30 år. Det var først da jeg kom i overgangsalderen (og altfor genetisk tidlig) at alle disse svingningene startet. Legen min sjekker jern-nivået, puls og blodtrykk. Jeg har ikke fått andre tilbakemeldinger enn at det er normalt. Jeg skjønner jeg må bli tøffere og at leger er service -mennesker til vår kropp og ikke "guder", og jeg vet at jeg bør endre holdning. God helg til deg også.
-
08-05-09, 22:05 #4
Kolesterolprøven, sammen med morgentemperaturen var blandt tidligere tiders parametere for stoffskiftevurdering.
Det undrer meg at man ikke ser at stoffskiftet ikke fungerer når kolesterolet er høyt. Man blindstirrer på TSH og kanskje litt på fT4 - og glemmer den kliniske vurdering. PAsienten spiller ingen rolle, det er blodprøvene som teller.
Såklart er det behandlingen som ikke evner å få stoffskiftet iorden når kolesterolet er for høyt.
Kolesterol er et prehormon for en rekke av kroppens hormoner.
Det er tilstede overalt der liv skapes - uten det, ikke noe liv.
Du skal ikke bekymre deg over høye verdier, men ta dette som et signal om at stoffskiftet ikke fungerer som det bør.
Prøv om du kan forsøke et annet thyroxin.
Så er det jo slik som Eirin sier, du bør sørge for at målingene tas på samme tid hver gang - gjerne samme ukedag også. Og ta dem om morgenen - da har kroppen hormonslepp.
Du skal ikke bare møte fastende, men også medikamentfastende.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-05-09, 23:42 #5
Bruker
- Medlem siden
- May 2009
- Meldinger
- 6
Takk nFinn. Har resignert så lenge at jeg har godtatt det meste. Bra med dine råd. Selvfølgelig bør jeg be om en fastende prøve. Det sto bak mine kolestrolverdier, OBS Mulighet for asrvelig hyperkolesteromi. Her hvor jeg bor erdet flere venner med underlige sykdommer, lupus, sjøgrens, ms og arvelig betinga og forstyrra skjoldbrukskjertel. Vi e født i en tid med atomspregninger og vi sett det i forbindelse med alt, men som æ har sagt t mine venna vi kan ha fattidoms gene. Genet som slår ut pga sult, hardt ardeid og dårlig livsførsel i generasjoner kan kanskje være like virksom som atomprøvespregningefr. Hvem vet?
-
09-05-09, 10:50 #6
Jo, jeg rydda i kjelleren etter at far døde, og fant en avis der overskriften var : Det regner Strontium 90 over oss.
Den lå ikke helt tilfeldig henslengt, og han hadde nok en gang tenkt å ta vare på den.
Man målte jo i melk også, og det var vel foranledningen til at Statens strålevern ble opprettet.
Så skulle vel institusjonen berolige oss når den ikke sa noe ?
Og det har den vel også gjort ?
Ikke sagt noe altså......
Jeg har nok hatt tendenser periodevis i hele oppveksten, men det var i 1986 det virkelig slo til.
Det var jo tilveldigvis det året Tjernobyl......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
tatt ultralyd-kjertel var helt normal?
Av munch i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 23-06-08, 12:15 -
Hvilke blodprøver skal jeg be om å få tatt ?
Av wensiesv i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 2Siste melding: 19-09-05, 13:14

Svar med sitat
Bokmerker