Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene

Mitt første innlegg her, er sikkert like kaotisk som hodet og kroppen min nå. Håper noen kan gi meg noen tips eller innspill.

Fikk i november 07 vite at jeg lå i grenseland for lavt stoffskifte i forbindelse med utredning av at jeg ikke har blitt gravid etter 1,5 års prøving. Da var anti-tpo ca 150, og T4 13. Tsh har hele tiden ligget rundt 0.5. Legen gav meg levaxin, og regnet med det at det ville hjelpe på sjansen for å få barn. Men nå angrer jeg veldig på å ha begynt, få nå er jeg ikke bra i alle fall! :( Har så vidt jeg kan huske ikke hatt noen symptomer tidligere, annet enn at jeg har lett for å fryse og har hatt trøtte perioder.

Tok 25mikrg levaxin i ca 4 uker, uten at det virket inn på prøvesvar, jeg kjente ikke noe ubehag (eller behag) av det.
    Fikk beskjed om å øke til 50, og gjorde det i ca 5 uker. Var ingen reaksjon på prøvesvar da heller. En stund på denne dosen var jeg mye sliten og kvalm, men det gav seg.
    Fra februar fikk jeg beskjed om å ta 75 levaxin. Etter en uke ble jeg mer og mer trøtt, sliten og anspusten. Sjekket prøvene etter ca 3uker pga dette, heller ingen respons. Fortalte legen at jeg ikke følte meg bra, men hun kunne ikke tro at det hadde noe med stoffskiftet å gjøre, Hun ba meg øke dosen til 100, men det har jeg ikke villet gjøre.

Gikk til fastlegen fordi jeg er så mye anpusten, har svie og trykk i halsen/ strupen, og er utrolig trøtt. Fikk vite at blodtrykket var noe høyt, men fordi pulsen er normal nektet også hun for sammenheng med stoffskiftet. Men da viste prøvene at T4 var steget til 21,1. Er ikke det en ganske stort hopp fra 13 på tre uker?

Når jeg har lest på innleggene her er jeg ikke i tvil om at plagene mine har sammenheng med stoffskiftet, men jeg er så forvirret fordi symtptomene spriker sånn. Har jeg virkelig fått lavt stoffskifte,eller er jeg overdosert? I tillegg til trøttheteh og slappheten, og at jeg ikke orket noe fordi jeg blir så anpusten, er jeg utrolig urolig inni meg, har masse hjertebank, Føler at hele kroppen dirrer. Sover dårlig, kan våkne med panikk-følelse. Hodet er litt tregt. Er varm og kald om hverandre. Var sykemeldt en uke, men fikk ikke sykmelding videre og skjønner ikke hvordan jeg skal orke å jobbe.
    Er det noen som kjenner seg igjen i dette?
    Er dosene økt for raskt?
    Kan man få lavt stoffskifte av å begynne på levaxin hvis man er frisk?

Noe av det såreste er jo at jeg så indelig vil bli gravid, men nå føles det fjernere enn noen gang... snufs

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei og velkommen jojo75

Jeg er ikke så god på dette, men det kommer nok en ekspert som Nora eller andre til unnsetning etter hvert ;)

Uansett, så kan jeg jo forsøke meg på et par ting:

- Anti-TPO - det er litt forskjellige betegnelser på måleenhetene for dette, tror bl.a. på Aker sine sider, så endret de betegnelse i fjor, og jeg har ikke greie på disse betegnelsen. MEN jeg tror uansett at uansett hvilken betegnelse så er 150 over referanserområdet. Og jeg har kun hørt om et tilfelle at noen ved for høy TPO har kommet inn under normalen igjen, og når det var for høyt, så var det visst under en graviditet. Det er en generell oppfatning av at hvis du først har begynt å produsere Anti-TPO, så slutter du ikke før kjertelen er ødelagt (det er jo et antistoff mot selv kjertelen, kroppen ødelegger seg selv).

- Og denne destruksjonprosessen kan gå litt ujevnt, eller for å si det på en annen måte: Kjertelen kan nok til tider klare å produsere mer thyroxin enn andre tider - og det kan være en forklaring på varierende form.

- Ang hvor ofte man skal justere dosen:
    Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952

Noen av dine symptomer indikerer både for høyt og for lavt stoffskifte. Den kan være pga ujevn kjertelproduksjon som jeg nevner over. Det kan også være som du selv er inne på, for hurtig økning i dosen.

Og ja, du kan få lavt stoffskifte av å begynne på Levaxin hvis du er frisk. Men ved bare å forsøke en kortere tid, for så og seponere, da vil kroppen normalt ta opp igjen egen-produksjonen. Men jeg kan godt forstå at legen lot deg forsøke Levaxin på grunnlag av din for høye anti-TPO og de symptomene du forteller om. Andre har som oftest motsatt problem: Legen vil ikke la dem forsøke før TSH og FT4 er utenfor ref.

Om dine TSH-verdier og FT4 er utenfor ref, kan jeg ikke avgjøre, fordi det er litt forskjellige referanserområder fra laboratorie til laboratorie. Du bør spørre etter disse referanseområdene. Det jeg kan si er at min ref. for FT4 er: 10 - 19, dvs at du uten Levaxin var innenfor ref (men lav), og etter 75 mikrogram var over ref. Men jeg tror at mange steder er ref. høyere enn dette. Min ref. på TSH er: 0,3 - 4,0, så her lå du innenfor ref også uten behandling.

Her kan du se mer om TSH:
    Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet. Dette skyldes at thyreoidea normalt er ansvarlig for 10 - 20 % av kroppens trijodtyroninproduksjon, og den produksjonen må ”erstattes” av en høyere tyroksinkonsentrasjon.
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952

Om du vil (og legen), kan du jo forsøke å stoppe opp med Levaxin og se hvordan formen blir da (avslutt gradvis, tror jeg....). Blir du verre, og evt prøvene også, kan du jo forsøke å begynne på igjen, men da da øke i samsvar med artikkelen over fra den norske legeforening. Du kan evt få tatt prøver også av FT3 for å se hvor denne ligger, husk da også å få ref.

Om du seponerer Levaxin eller ikke, kan du forsøke noen metoder for å få ned Anti-TPO. Noen har effekt av Selen. Noen av ferskvannsalger, så som Sun-Chlorella. Nora har mange råd om hva som trigger og hjelper på Anti-TPO, du kan forsøke å finne dem her inne og evt prøve dem.

Du har faktisk et par symptomer som også muligens kan relateres til slitne binyrer, så du kan evt få testet kortisol. Ang graviditet, så kan du kanskje også få sjekket andre hormoner?

Det kan være du har vært meget heldig: Å ha hatt en lege som har vært meget observant på begynnende lavt stoffskifte. Er dette tilfellet, så har du etter min mening mye større sjanse for å bli ganske bra, enn om du hadde gått med dette uoppdaget/ubehandlet i mange år - noen av oss lurer på om tilstander kan bli kroniske hvis vi må gå med dem for lenge. Og en annen ting: kanskje du bare skal ha meget små doser Levaxin foreløpig, kanskje kjertelen din har stor egenproduksjon (enda), men at du må gå på en dose lenge før du evt merker bedring - mange forteller også om det.

Beste ønsker
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei jojo - og jeg vet ikke om det er pent av meg å ønske velkommen, vi er jo noen sjuklinger en helst bør unngå, men velkomme skal du iallfall være.
    Historien din har blitt skrevet mange ganger her på forumet, enda har vi desverre ingen patentoppskrift. Jeg syns det sier mye om hvor ufagelig og dårlig vi blir motatt av helsevesenet.

Og så vet man jo så lite selv, er uten erfaring og har så lite overskudd til å tilegne seg det. Og det må man bare i denne sykdomsgruppa ellers blir man overkjørt av fagelig uvitenhet og stenalderholdninger hos behandlerene.
    Du får google deg fram !

Du sier du ikke får noen reaksjon på Levaxinbehandlingen og det låter som blodprøvene dine ikke endrer seg hva er de ?
    Hvilke prøver har du tatt i det siste ?

Stoffskiftet styrer jo indirekte hvilepulsen. En for høy Levaxindose vil føre til at hvilepulsen blir så høy at den banker. Hva er den ?
    Slike symptomer kan bety at forhold ellers i kroppen ikke er tilstede for en økning av dosen.
    Ferritin og B12 må være høyt på skalaen først.
    Man skal jo følge med på binyreaktiviteten også, og disse forsømmes i stor grad idag.

Håper du kan komme med noen tall ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

jojo75 - glemte - har jo litt dokumentasjon på Anti-TPO - der ser du, glemsomhet er et stort symtpom, på lavt stoffskifte - men jammen meg også på høyt stoffskifte, tror jeg. Du ser kroppen fungerer ikke som den skal hva enten man er for høy eller for lav, i alle fall ikke de fleste.... Kan derfor også av og til være litt vanskelig å avgjøre om symptomene er på for høyt eller lavt, men de fleste lærer nok å tolke dette på seg selv etter hvert. Ja, vi kan jo bare håpe.

S-Anti-TPO
    [S-Anti-TPO ] 083 (A) (Antistoff mot thyreoperoksydase)
    1 mL serum
    Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
    Referanseområde: 35 kU/L
    Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
    Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
    http://www.furst.no/bb/index6.html

Referanseintervaller
    =< 9 kIE/L

Forhøyede verdier
    Høye verdier ses hos de fleste pasienter med autoimmun thyreoideasykdom, spesielt ved Hashimotos thyreoiditt. Testen er også ofte positiv ved Graves sykdom og ved ulike autoimmune sykdommer. Personer uten kjent thyreoideasykdom kan ha forhøyet anti-TPO med en forekomst fra 5 til 15%. Denne andelen øker med alderen og er vanligere hos kvinner. Tilstedeværelse av anti-TPO innebærer økt risiko for utvikling av hypothyreose. Nivået av anti-TPO vil vanligvis holde seg høyt i lang tid hos pasienter som har hatt autoimmun thyreoiditt og som blir behandlet med thyroksin. Det er derfor liten grunn til å gjenta målinger av Anti-TPO etter at thyroksinbehandling er startet.

Vurdering
    Bestemmelse av anti-TPO er den mest anvendte og beste biokjemiske analysen for å påvise autoimmun thyreoideasykdom. Antithyroglobulin (anti-Tg) er mindre sensitiv, og ved spørsmål om autoimmun thyreoiditt er det tilstrekkelig å kun måle anti-TPO.

Feilkilder
    Betydelig lipemi og ikterus kan gi usikkert prøveresultat. Personer som har vært eksponert for dyr eller behandlet med serumprodukter fra dyr, kan utvikle antistoffer som kan interfererer i analysen.
    http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... 98a191a229

(Det er ikke helt sikkert at jeg er helt enig i at det er liten grunn i å gjenta målinger av Anti-TPO ettersom noen mener at man kan føle seg verre jo høyere Anti-TPO man har og ettersom kanskje noen ting kan slå ned Anti-TPO, evt trigge det. Men jeg skal være forsiktig med å ha for bastant mening om dette ettersom jeg ikke har registrert noen endring i dette på egen form (på mange år har min Anti-TPO for første gang gått ned i løpet av det siste året - ifølge legen pga mer optimal thyroxindose, men jeg har brukt Selen og ferskvannsalger m.m, så det kan jo også skyldes det - og faktisk ryker jeg like langt ned i kjelleren fortsatt - så derfor kan jeg ikke si noe sikkert her enda. Men det er vel også vanlig at hver enkelt må forsøke seg fram på hva som fungerer best for denne - dessverre.))
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard Kan man få høyt blodtrykk av å begynne på Levaxin???

Kan noen svare meg på dette??
    Har hatt mye høytblodtrykk den siste tiden. Fastlegen stresser med dette og ønsker å behandle, noe jeg ikke har spesielt lyst til. Men det virker ikke som at hun ser at det kan ha sammenheng med levaxinbehandling. Begynte på levaxin i vinter.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Blodtrykket pleier å gå ned ved riktig behandling.
    Kanskje du har for lav dose ennå?
    Åssen ser prøvene dine ut? (Er du underbehandlet?)
    Det har vært massevis av postinger på forumene om at blodtrykket går ned ved riktig dose thyroxin.

nora

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Hei
    Jeg har også fått høyere blodtrykk etter at jeg begynte med Levaxin, men det har ikke plaget legen så langt. Det er ikke mer enn 3 mnd siden jeg begynte med Levaxin - antar at min dose på 36 er for lite og at jeg skal øke etter neste legebesøk på mandag. Tok nye blodprøver idag.

Heidi
    Heidi 33 år
    Lavt stoffskifte oppdaget desember 2007
    Levaxin 0,075mg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

ja det var en lav dose.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    21

Standard Å slutte brått med levaxin, erfaringer?

Jeg begynner å bli litt bedre etter å ha blitt skikkelig overdosert på levaxin, har vært en jævlig periode, særlig med tanke på at jeg aldri skulle ha begynt på levaxin! Var en kreativ lege som tenkte at det skulle være bra.
    Jeg trappet bare ned levaxin i fem dager, før jeg fikk vite at jeg skulle slutte helt, har vært uten i en uke. Jeg vet at dette kan føre til en skikkelig hypo periode, før hormonproduksjonen skal ta seg opp. Mitt utgangspunkt er jo at jeg er frisk. Har tatt levaxin i fem måneder, og vært overdosert i 2-3 mnd

Er det noen som har erfaringer rundt dette. Er litt usikker på alle svar man får rundt om kring.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg mener å ha lest at man skal trappe det ned ikke slutte tvert. Det kan ta tid før kjertelen tar opp igjen produksjonen, så forbered deg på å bli lav en liten stund.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
    Av Cherry i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 4
    Siste melding: 09-01-11, 09:50
  2. Hypertyreose i grenseland?
    Av Vivian i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 10-10-10, 20:31
  3. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  4. Lavt stoffskifte i grenseland
    Av Troj i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 20
    Siste melding: 11-04-10, 17:58
  5. Hva er symptomene på overdosering?
    Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 16-12-07, 19:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn