Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
11-01-08, 13:45 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- Telemark
- Meldinger
- 3
En ny verden og tusen spørsmål! Noen som kan svare meg??
Hei alle sammen!
Jeg er helt ny her, men har slitt med lavt stoffskifte i mange år og blitt medisinert med levaxin.
En venninne av meg fortalte meg om en annen venninne av henne som hadde fått god hjelp med stoffskiftet fra Balderklinikken, som jeg aldri hadde hørt om før. Da jeg googlet klinikken fant jeg blant annet disse sidene, og en ny verden åpnet seg!
Har lest mange av innleggene her nå, og fått mange aha-opplevelser! :idea: Jeg har, frem til nå, trodd på holdningen fra legene om at hvis man har lavt stoffskifte og får riktig dose levaxin, blir man bra, punktum.
Jeg er nok langt mindre plaget enn mange av dere som skriver her inne. Jeg har ikke noen smerter av noe slag, og har fungert i 100% jobb det meste av tiden. Men jeg er fryktelig sliten og trøtt, fryser bestandig og sliter veldig med for mange kilo.
Første gangen jeg merket noe til sykdomen var i år 2000, da jeg plutselig la på meg 20 kilo i løpet av 3 måneder. Uansett hvor mye jeg trente og hvor lite jeg spiste fortsatte jeg bare å legge på meg. Jeg var konstant sliten og ville alltid bare sove. Samtidig hadde jeg en fryktelig jobb der jeg måtte stå opp midt på natten og jobbe 12 timers dager med et fryktelig stress.
Etter noen måneder ble jeg sykemeldt for utbrenthet i flere måneder. Legen min har senere spekulert i om utbrentheten kan ha ført til lavt stoffskifte eller om det lave stoffskiftet førte til utbrentheten. Han tror det er en sammenheng.
Etter å ha blitt satt på medisin ble det bedre og jeg klarte å fungere oppimot normalt i studier og senere 100% jobb, men jeg følte meg konstant utslitt og hadde store problemer med å gå ned i vekt uansett hvor hardt jeg prøvde.
Da jeg ble gravid for halvannet år siden, (jeg hadde ingen problemer med å bli gravid) fulgte legen nøye med på stoffskiftet gjennom hele svangerskapet, og det var bra i alle de 9 månedene. Jeg la likevel på meg 30 kilo under svangerskapet.
Etter at datteren min ble født for 8 måneder siden ble alt veldig tungt. Ville bare ligge på soffaen og sove, og begynte nesten å gråte hvis mannen min ba meg ta ut av oppvaskmaskinen. Følte konstant at jeg ikke klarte å være en god nok mor for den lille babyen min. I denne perioden hadde jeg helt sikkert vært sykemeldt hvis det ikke var for at jeg allerede hadde mammapermisjon. Etter 3 måneder ble det konstantert at stoffskiftet igjen var alt for lavt, og jeg gikk opp fra 100 mg. levaxin pr. dag til 125 mg. 3 dager i uka og 100 mg resten av dagene.
Etter 2 måneder med denne dosen tok jeg nye blodprøver, og legen mente stofskiftet nå var veldig bra og at jeg skulle fortsette med denne dosen. Følte meg litt bedre på dette tidspunktet, men jeg var fortsatt utslitt, frøs konstant og de 30 svangerskapskiloene satt som støpt.
Jeg har aldri sett noen skjemaer etter blodprøvene mine, og hadde heller ikke ant hva jeg skulle se etter. Vet ingenting om hva de forskjellige verdiene og forkortelsene er fornoe... Har bare forholt meg til legen som har sagt at det er for lavt eller at det er høyt nok...
For tre uker siden fikk jeg Reductil av fastlegen min (ikke den samme som stoffskifte-legen min) for å få hjelp til å slanke meg. Med disse pillene føler jeg meg faktisk bedre. Mye mer opplagt gjennom dagene, og har klart å begynne å trene. Men jeg vet jo at det er på grunn av Reductilen, og den får jeg jo ikke fortsett på i all evighet... Derfor klarer jeg ikke å slå meg til ro med dette.
Så mitt spørsmål til dere er: Vil det være noe poeng for meg å kontakte for eksempel Balderklinikken? Er jeg syk nok til å få noe ut av det? Er det andre steder dere eventuellt kan anbefale? Og vil det være noe poeng å prøve noen av de andre medisintypene dere skriver om?
Blir veldig takknemlig hvis noen gidder å lese alt dette og svare meg...
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Svar med sitat
Bokmerker