Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Ei til som trenger hjelp
Hybrid View
-
10-05-07, 01:42 #1
Ei til som trenger hjelp
Ei som hadde for høy TSH for ei stund siden, hadde en fødsel for ca ett år siden, fikk thyroxin, men har ikke tatt medisinen regelmessig. Nå er prøvene slik:
FT4: 11,8
FT3: 3,8
TSH: 3,2
Jern: 37
B12: 228
Jeg vet ikke sikkert referanseområdene, men jeg tror kanskje de er de samme som mine, siden hun bor i nabo-byen.
Og da er f.eks. FT4: 10-19, så jeg synes da hun er veldig lav her. TSH kunne vel også med fordel være lavere? FT3 er vel ikke nødvendigvis så gal. Jern har jeg ikke peiling på, er det ikke forskjellige som blir målt, f.eks. folat og ferretin, har ikke ide om dette. Men B12, er ikke den litt lav, spesielt hvis hun er stoffskiftesyk? Mitt ref. er: 110-550.
Hun tok som sagt ikke stoffskiftemedisinen regelmessig da hun fikk den, hun forstår ikke helt omfanget av hva thyroxin-mangel kan gjøre, og det er ikke så rart ;)
Jeg tenker at hun kan ha hatt et forbigående lavt stoffskifte i forbindelse med graviditet og fødsel, men det er bare det at hun har hatt mange symptomer i flere år (forstår at det kan skyldes andre ting, f.eks. lite jern, D-vitaminmangel eller annet).
Men nå hadde hun da vært veldig nedfor ei god stund. Gikk til legen og han satte henne på Orfiril. Leste om den i felleskatalogen.no, det er jo mot manisk-depressiv. Hun ble kjempedårlig. Så ble hun satt på Cipralex (har ikke fått lest om den, for jeg hadde stavet den feil når jeg først noterte meg disse tingene). Gikk på den i tre uker og fikk så og si alle bivirkningene. Så skulle hun trappe opp, og da ble hun skikkelig dårlig. Så da kuttet hun etter fire uker på denne, og hun ble enda dårligere. Hun tror hun fikk en slags abstinenser.
Er ikke dette et klassisk eksempel? Med antidepressiva og psykoleptika (nei, det er det vel ikke - aner ikke hva jeg snakker om jeg
) på stoffskiftesyke?
Og når det gjelder thyroxinet, så er det på en måte godt hun ikke har tatt det, for hun ble satt på 100 mikrogram fra dag 1.
Nå har jeg snakket og snakket for henne, så jeg håper hun begynner å forstå, men jeg er jo litt usikker på hvordan hun skal få rette behandling, spesielt etter at prøvene hennes ser bedre ut nå. Bør hun ikke stå på litt thyorxin for å se om det hjelper? Og hun bør jo få tatt Anti-TPO. Og bør hun be om å bli henvist til endokrinolog? Hvilke argumenter bør hun komme med til legen sin?
Annet?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Hei. Trenger hjelp
Av Månelys i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 26-10-08, 20:10 -
Trenger råd/hjelp.....
Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 37Siste melding: 09-01-08, 15:33 -
Å følge endokrinologens anbefaling, operere bort kjertelen...
Av MetteS i forumet OperasjonssalenSvar: 9Siste melding: 07-02-07, 19:27

Svar med sitat
Bokmerker