Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Alder
    63
    Meldinger
    11

Standard Begynnende stoffskifteproblem?

Hei!
    Har vært inne på dette forumet en del ganger denne våren fordi jeg mistenker at stoffskifte mitt er "på ville veier". Virker som om det er mange kloke og kunnskapsrike mennesker her inne, og håper noen har tid til å svare meg. Har i hele vinter/vår følt meg trett, slapp og tung i kroppen. Siste ukene har jeg "svimlet" rundt. Føler meg slliten etter en lang sommerferie. Det er noe som ikke stemmer! På eget initiativ tok jeg en blodprøve på stoffskifte i mai. Var hos legen i midten av juni, legen sa da at jeg hadde hatt en betennelse i skjoldbrukskjertelen da jeg tok første blodprøven. Han sa først at jeg skulle ta ny prøve om et år, men det endte med at jeg tok en prøve samme dag. Legger ut resultatet her. Har sett at en del leger ikke tar stoffskifte-problematikken på alvor, så det hadde vært fint om jeg hadde med meg litt kunnskap til neste legetime 15 august.
    Mai:
    S-TSH: 3,9 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 12 (9,0-22,0)

Juni:
    S-TSH 4,2 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 10,3 (9,0-22,0)
    S-Anti-TPO 141 (<35)

Takker for alle innspill!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Hei og velkommen hit,

Det er virkelig lurt av deg og søke kunnskap på et tidlig tidspunkt. Forhåpentligvis slipper du å bli en langvarig bruker av forumet her.

Av en eller annen grunn tenker jeg at du er ganske ung. Er det rett?

Har du lest tråden "Datter med nedadgående stoffskifte"? Jeg synes du ligner litt på henne. Legen hennes sa at slapphet ikke var et symptom som man behandlet etter. FT4 måtte komme veldig lavt før man satte i gang behandling. Ser ut som din lege er av samme oppfatning?

Hvordan forklarer han antistoffene dine?

Noen med erfaring med lavt stoffskifte kommer nok snart med gode råd til deg.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Alder
    63
    Meldinger
    11

Standard Hei igjen

Jeg skulle ønske jeg kunne svare ja på at jeg er ganske ung, men det er jeg nok ikke. Regner med at jeg med mine 43 år ikke lenger hører til de "unge". Jeg har vært obs på stoffskifteprobl. lenge da min mor har lavt stoffskifte, min mormor hadde høyt stoffskifte. Det er kanskje arveligt?

Jeg er helt avhengig av å fungere 100 %. Jeg har mann, tre barn hvorav et som er multi-funksjonshemmet (100 % pleietrengende). Min mann sliter med vond rygg, så det er jeg som må gjøre det meste i familien vår. Derfor er jeg opptatt av å evt. medisineres så raskt som mulig dersom jeg også har stoffskifteproblemer. Det er viktig for meg å være best mulig i form!

Det er ikke sikkert at legen min er så "vanskelig", men jeg vil gjerne være best mulig forberedt til timen. Virker som om det beste er å få tatt tak i problemet så tidlig som mulig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Du er jo fremdeles ung, men ikke så ung som jeg trodde.

Stoffskifteproblemer kan være arvelig,ja. Tror nok det er viktig å fortelle legen om familimedlemmer med stoffskiftesykdom.

En annen faktor er overgangsalder.

Ellers så er jeg enig med deg at det er best å ta tak i dette så tidlig som mulig.

Skulle ønske jeg kunne gi deg flere råd, men det har jeg ikke. Det eneste jeg kan foreslå er å google litt på antistoffene som du har og se om du kan finne noen gode argumenter til legen din.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Uansett, så lenge TSH er økende og T4 er synkende, er det sterk indikasjon på at stoffskiftet ditt går mot lavt.. Når du i tillegg har antistoffer i form av Anti-TPO på 141, er i overgangsalderen og har stoffskiftesykdommer i leddene over deg i familien, synes jeg saken er klar.. At du i tillegg har symptomer styrker da også teorien.

Og med den livssituasjonen du er i, som du beskriver, tror jeg det ikke er rett tid for å "se ting an".. Her ville jeg krevd medisinereing pronto.

MEN du skal være klar over at du ikke kan vente å bli 100% frisk, og at du nok aldri vil kunne få din gamle energi helt tilbake. Viktig å være forberedt på dette så man ikke "møter veggen" for hardt. Det gjelder å godta dette, og lære seg å leve med sykdommen. Les gjerne om dette i andre tråder.

Vi skal være her og svare deg på spørsmål med mer.

Klem til deg!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Hella

Jeg vil si at du har lavt stoffskifte, men jeg er ikke helsepersonell. Legen vil kanskje si at det er så lite utslag at det ikke er til å bry seg om, men ikke gi deg!
    Hadde jeg vært deg ville jeg kranglet meg til en prøve periode med Levaxin. Det er ikke uvanlig å gi folk 6 månedres prøveperiode. Da vil du fort se, om det er stoffskiftet som ikke virker som det skal, eller om det er andre ting. Enten blir du bedre eller så gjør du det ikke.

Du kan også be om en prøve av T3 neste gang du er hos legen. Den kan også spille en stor rolle i det hele.

Det er tidlig enda og det er bra at du vet det, for da har du absolutt en overhengende sjanse til å bli 100% symptomfri. Prognosen er veldig god for stoffskiftepasienter.

Det ligger ute på forumet (under diverse tror jeg) masse grunnleggende informasjon om stoffskiftet. Også hva som bekrefter de forskjellige lavt stoffskifte diagnosene. Ta en kikk der og høst masse info ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Noen av de siste prøvene du tok er jo avvikende og det syns jeg du skulle påpeke for legen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Alder
    63
    Meldinger
    11

Standard Nye prøvesvar - hva gjør jeg nå?

Hei!

Har vært her inne tidligere og stilt spørsmål om mine tidligere prøvesvar. Legen min mente at jeg skulle vente med å bruke medisiner mot lavt stoffskifte. Tok nye prøver i forrige uke, og lurer nå på om jeg bør "protestere" litt dersom legen mener jeg bør avvente medisinering enda litt til.
    Jeg er lite flink til å fortelle legen hvordan jeg egentlig har det, er ikke vant til å "klage" over min helsetilstand. Har enda ikke fortalt om hvor sliten jeg egentlig er, dårlig søvn, tregheten i kroppen, at jeg ikke orker å gjøre nødvendig husarbeid, prikking i hender om natta osv.

Mai06:
    S-TSH: 3,9 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 12 (9,0-22,0)

Juni06:
    S-TSH 4,2 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 10,3 (9,0-22,0)
    S-Anti-TPO 141 (<35)

Oktober06:
    S-TSH 2,2 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 10,0 (9,0-22,0)
    S-Anti-TPO 79 (<35)

Siste prøver:
    August07:
    S-TSH 3,3 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 7,8* (9,0-22)
    S-Anti-TPO 109* <35

Skal til legen om to uker og må forberede meg selv litt slik at jeg kan argumentere for evt medisinering og for å klare å fortelle legen hvordan jeg har det.

Noen råd/tips tas i mot med takk.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej

Hej
    Jeg startede i behandling med stofskiftemedicin og mit TSH var også "kun" 3,36. Jeg havde også positiv anti-Tpo.
    Jeg kan genkende mange af de symptomer du nævner, døsig, træt, svært ved at tænke - koordinere tankerne, overkommer ikke de daglige gøremål, kvalme, forstoppelse og så snurrende fingre om natten.
    Jeg håber du kan få lægen til at prøve at sætte dig igang med behandling. At du har positiv Anti-Tpo kan tyde på at du på et tidspunkt senere alligvel vil udvikle for lavt stofskifte, har jeg ihvertfald fået fortalt.
    Held og lykke..
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mange orker ikke sitte å hente fram en masse info når de er hos legen - det må vi.
    Bruk god tid og rams opp så mye som mulig !

anti-TPO er et diagnoseverktøy. Det brukes for å finne ut OM noe er feil - og det er det ! Prøven er positiv så det er bare tull å ta den flere ganger.
    Tipper at legen tror denne prøven er omtrent som TRAS - som man jo kan følge utviklingen med. TRAS gir et utslag som viser hvor mye antistoff det er når målingen tas.
    Det gjør ikke anti-TPO - stort eller lite tall kan være like ille.
    Les om dette på furst.

Så da gjenstår eveighetshistorien : NÃ…R skal behandling setter inn ?
    Og din lege mener tydligvis at det er best å vente til du er blitt verre enn du er nå. Kanskje han har et for godt inntrykk av deg .........
    Jeg mener det blir som å si at infeksjonen har ikke kommet langt nok enda, så vi venter med antibiotikaen så den får skikkelig tak i deg.
    Anti-TPO er en infeksjon som det ikke går å gjeøre noe med, og har du dette ødelegges kjertelen på få år.

Skal man vente med behandlingen kan du få befestede symptomer som du kanskje ikke blir kvitt når behandlingen endelig settes igang ?
    Konfronter legen med dette og spør om han er villig til å ta sjangsen på å vente - å risikere at du ikke blir helt bra.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Stoffskifteproblem etter graviditeter.
    Av nuttisen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 43
    Siste melding: 06-02-09, 11:04
  2. kan jeg ha et stoffskifteproblem mon tro? :O
    Av kvulpe i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 09-10-07, 22:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg