Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 86

Hybrid View

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    46
    Meldinger
    28

Standard Lavt stoffskifte? symptomer og blodprøver

jeg har vært i dårlig form den siste tiden og har tatt blodprøver for å teste stoffskiftet mitt igjen.
    alle verdiene er innenfor normalområdet, men i nedre del.
    Hva kan dere lese ut av dette?

TSH: 1.27 (0.25-5.00)
    T3 : 68 (60-151)
    T4 : 5.96 (4.68 - 9.36)
    FT4: 0.97 (0.82 - 1.51)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: analyse av blodprøve

Sitat Opprinnelig skrevet av coco Vis post
    jeg har vært i dårlig form den siste tiden og har tatt blodprøver for å teste stoffskiftet mitt igjen.
    alle verdiene er innenfor normalområdet, men i nedre del.
    Hva kan dere lese ut av dette?

TSH: 1.27 (0.25-5.00)
    T3 : 68 (60-151)
    T4 : 5.96 (4.68 - 9.36)
    FT4: 0.97 (0.82 - 1.51)
    Hej

Du har nok byttet om på værdier af T4 (total) og FT4 (frit)....
    Hvis du havde FT4 på 0,97 var du død, så det må være en fejl.

Men ellers er ref.område for FT4 4.68 - 9.36 ret usædvanligt... for at sige det mildt.

Også værdier af T3 (total) og ref.området ser alt for høje ud.
    Ligner mere værdier af Total T4....

Ved du HVOR dine blodprøver var analyseret? På hvilket hospital eller laboratoriet?

Eller gider du tjekke tallene en gang til?

Før det er helt sikkert at tallene er korrekte, bliver det svært at svare på dit spørgsmål.

Det ville heller ikke skade, hvis du fortalte hvilken medicin du behandles med, hvilken dose/dag, og hvilken diagnose har du?
    Uden en smule baggrundsbillede, i det hele taget, svært at svare på spørgsmål.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    46
    Meldinger
    28

Standard Sv: Lavt stoffskifte? symptomer og blodprøver

prøven er tatt på et sykehus i thailand. tydeligvis ikke til å stole på da....
    har nå tatt nye prøver i norge, så skal skrive ett nytt innlegg.

Blodprøve-resultat:
    s-tsh: 2.26 (0.20-4.30)
    s-fritt-T4 16 (9-22)
    s-alat: 44 (10-70)
    s-testosteron 22.7 (10-28)
    b12: 286 (150-580)
    legen min mente at det ikke var nødvendig å teste anti-tpo, da jeg hadde fått påvist antistoffer før.
    heller ikke T3 var nødvendig (?)

jeg har over mange år følt meg i generelt dårlig form.
    er nå 34 år, og har prøvd å finne årsaken til mine problemer i ca 10 år.
    Alle blodprøvene er innenfor normalområdet, men har fortsatt de samme symptomene:

- problemer med å fokusere/konsentrasjon/lytte over tid. føler meg sløv og har press/mild hodepine konstant.
    symptomene er verst tidlig på dagen. Litt som å ha "hang over". ingen mimikk. Veldig treg tankegang. svimmel, Tåkesky?

- det sosiale livet har etterhvert blitt vanskelig. har spesielt fått problemer med å finne ting å si,
    og har mistet ordforrådet mitt. klarer ikke å le og ha det gøy lengre.

- depresjoner
    - dårlig matlyst
    - aldri tørst
    - lite energi
    - mageproblemer
    - lav libido
    - dårlig tålmodighet/ irritabel
    - lyssky
    - vektøkning
    - apatisk
    - lærevansker
    - hodepine
    - mangel på entusiasme og livsgnist

Dette er alle symptomer som har kommet di siste årene. Før var jeg veldig sosial, utadvent, hadde humor og energi.
    Har gått på anti-depressiva og sovemedisin for mine plager. Men det har bare blitt verre og verre med tiden.
    Kan det være lavt stoffskifte? Evt. hva annet kan det være?

Har heldigvis en lege som er åpen for å gi meg både levaxin og erfa thyroid for en prøveperiode.
    Men har hørt at man blir avhengig av å bruke det resten av livet, hvis man først starter på det?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

prøven er tatt på et sykehus i thailand. tydeligvis ikke til å stole på da....
    har nå tatt nye prøver i norge, så skal skrive ett nytt innlegg.

Blodprøve-resultat:
    s-tsh: 2.26 (0.20-4.30)
    s-fritt-T4 16 (9-22)
    s-alat: 44 (10-70)
    s-testosteron 22.7 (10-28)
    b12: 286 (150-580)
    legen min mente at det ikke var nødvendig å teste anti-tpo, da jeg hadde fått påvist antistoffer før.
    heller ikke T3 var nødvendig (?)

jeg har over mange år følt meg i generelt dårlig form.
    er nå 34 år, og har prøvd å finne årsaken til mine problemer i ca 10 år.
    Alle blodprøvene er innenfor normalområdet, men har fortsatt de samme symptomene:

- problemer med å fokusere/konsentrasjon/lytte over tid. føler meg sløv og har press/mild hodepine konstant.
    symptomene er verst tidlig på dagen. Litt som å ha "hang over". ingen mimikk. Veldig treg tankegang. svimmel, Tåkesky?

- det sosiale livet har etterhvert blitt vanskelig. har spesielt fått problemer med å finne ting å si,
    og har mistet ordforrådet mitt. klarer ikke å le og ha det gøy lengre.

- depresjoner
    - dårlig matlyst
    - aldri tørst
    - lite energi
    - mageproblemer
    - lav libido
    - dårlig tålmodighet/ irritabel
    - lyssky
    - vektøkning
    - apatisk
    - lærevansker
    - hodepine
    - mangel på entusiasme og livsgnist

Dette er alle symptomer som har kommet di siste årene. Før var jeg veldig sosial, utadvent, hadde humor og energi.
    Har gått på anti-depressiva og sovemedisin for mine plager. Men det har bare blitt verre og verre med tiden.
    Kan det være lavt stoffskifte? Evt. hva annet kan det være?

Har heldigvis en lege som er åpen for å gi meg både levaxin og erfa thyroid for en prøveperiode.
    Men har hørt at man blir avhengig av å bruke det resten av livet, hvis man først starter på det?
    Hei

Man blir ikke "avhengig" av stoffskiftehormoner dersom man har en frisk kjertel. Det som skjer er at kjertelen kan nedregulere produksjonen når "systemet oppfatter" at det er nok hormoner i omløp uten å bedrive særlig egenproduksjon. Men på samme måte som at musklene i en arm som ikke brukes over tid blir svekket, men man mister ikke armene, sånn er det også med kjertler og hormonproduksjon. Produksjonssyklusen svekkes, og det kan ta tid å få den igang igjen, men evnen til å produsere (igjen, i en frisk kjertel) forsvinner ikke.

Derimot... dersom kjertelen er syk så kan det nok hende at det vil oppleves sånn om man setter igang en prøvebehandling. Man føler seg bedre og så kanskje avslutter prøvebehandlingen fordi blodprøvene "ser bra ut". Da er ikke kjertelen i stand til å kjøre igang igjen, bedre enn før, men man føler seg faktisk verre fordi man har hatt en bedre periode på medisin.
    Sånn sett er jo du heldig, for du har en lege som har innsett at med positiv anti-TPO så har du ikke en frisk kjertel. (Selv om den kanskje er i stand til å levere nok hormoner til at blodprøvene ser tilforlatelige ut.)

Et annet aspekt er at tidlig behandling (nok til å undertrykke TSH) ved postitiv anti-TPO faktisk reduserer hastigheten sykdommen akselererer i. For de som kjenner sykdomsaktiviteten i kroppen (ikke alle gjør dette, noen kjenner "kun" mangelen på stoffskiftehormon når den blir tydelig, jeg er en av disse) så er det derfor enda viktigere å komme i behandling tidlig - selv om blodprøvene ikke tilsier at en behandling er nødvendig - ennå.

Et tredje aspekt er den slitasjen en kropp med sviktende hormonproduksjon utsettes for. Man skal ikke kimse av det. For min del hadde jeg symptomer i 5-7 år før jeg ble dårlig nok til at jeg ble nok utredet og fikk behandling. Det er 5-7 år hvor kroppen ikke har fungert som den skal, men har strupet ned andre prosesser fordi det ikke var nok hormoner til stede sånn at alle celler kunne gjøre det de skulle. Dette kan gjøre ubotelig skade. Det VIL gjøre ubotelig skade på sikt. Jeg har etter det jeg kan skjønne vært heldig. Men det har tatt nesten like lang tid å bygge oppover igjen....

Edit:
    Ser at jeg ikke svarte på alle spørsmål.

Ja, de aller fleste symptomene du lister opp kan ha bunn i stoffskiftet. Ikke alle er typiske, men mange er det. Og siden kroppene våre ikke struper hormonforbruket på de samme stedene så vil symptombildet være veldig sprikende. Det er vanlig.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    46
    Meldinger
    28

hva med blodprøvene mine?
    noe fungerer ihverfall IKKE som det skal i kroppen min?
    trenger bare å vite om jeg kan utelukke hypothyreose eller prøve erfa....
    takk for svar forresten!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Blodprøvene dine kan ikke si at du har lavt stoffskifte
    Blodprøvene dine kan ikke utelukke at du har lavt stoffskifte
    Positiv anti-tpo sier at du er i stor fare for/i ferd med å utvikle en stoffskiftesykdom
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    16

Min lege ville ha ristet på hodet av dette og tatt enda flere prøver. Hun vil ha TSH under 1,5 bl.a., og ft3 og ft4 høyt. Din B12 bør også økes. Du bør også få målt jod i døgnurin. Hun ville også sjekket binyrene dine. Du ville nok fått hjelp mot det hun kaller hypothyreose!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Blodprøvene dine kan ikke si at du har lavt stoffskifte
    Blodprøvene dine kan ikke utelukke at du har lavt stoffskifte
    Positiv anti-tpo sier at du er i stor fare for/i ferd med å utvikle en stoffskiftesykdom
    Hej smgj (og coco). Det er nok noget mere kompliceres sag, end som så... Det ser ud til, at coco allerede har en diagnose (lavt stofskifte) og har været i behandling med Levaxin først, og med Thyroid Erfa derefter. I sit svart til mig og Vigdis, skrev coco i juli 2010, dvs. for snart 5 år siden:

Hei! Jeg har fått skrevet ut erfa thyroid av legen (125 mg), og lurte på hva som er anbefalt startdose? Tas det en eller flere ganger pr dag og hvor lang tid tar det før man øker dosen/hvor mange mg øker man i slengen? Og tilslutt lurte jeg på om det har noe å si at jeg begynner på thyroid før jeg tar kortisol test i spytt? Vil det påvirke resultatet av prøven?
    Har lavt stoffskifte og Fikk først levaxin. startet med 50mg pr dag men pga at jeg ble dårlig sluttet jeg for en uke siden, og idag fikk jeg erfa tyroid. Er første gang legen min har skrevet ut dette sa han, så regner med at dere har mer peiling enn han når det gjelder dosering. Men skjønner at det ikke er lov å anbefale noe. Kan jeg spørre om hvordan dere ville startet opp da?

Det kan man læse om ved at klikke på coco's signatur, som fører til den tråd, coco har startet her på forummet d. 9. juli 2010. Det må betyde at coco's behandling er blevet afbrudt for flere år siden, og det er derfor fuldt ud forståeligt når han skriver: "jeg har over mange år følt meg i generelt dårlig form. er nå 34 år, og har prøvd å finne årsaken til mine problemer i ca 10 år."

For mig at se lyder det som enten et skoleeksempel på behandling af blodprøverne, ikke af patienten - eller at det er coco selv, der har afbrudt sin behandling, efter at han (evt.?) har fået det lidt bedre? Jeg tør ikke gætte, hvilken af delene er det, fordi det har han ikke skrevet noget om.

Hvad skete efter starten på behandling med Thyroid Erfa i 2010?
    Hvor længe behandlingen varede før den blev afbrudt?
    Er det lægen som har afbrudt behandlingen, eller er det coco selv?
    Hvad var begrundelsen for ophør med behandlingen?
    Hvad er sket med formen og sygdommen i de mellemliggende 4½ år?
    Hvad siger lægen i dag?

Det er vigtigt at opklare hvorfor gik det galt med behandlingen sidste gang, før man kan prøve besvare de nyeste spørgsmål... men en ting er dog helt sikker at svare på ("årsaken til mine problemer i ca 10 år") - du (coco) har Hashimotos thyroiditt - Hashimotos sykdom, og uanset at dine blodprøver TSH og FT4 er "normale", er du i virkeligheden alligevel klinisk syg, fordi du samtidigt har så mange klassiske, og typiske for Hashímoto's symptomer.

Ordet "klinisk" betyder at sygdommen er umiddelbart synlig, ledsaget af mærkbare symptomer og kendetegn i det "virkelige" liv, modsat de kendetegn som kun kan erkendes/bekræftes ved hjælp af laboratorieundersøgelser, eller medicinsk udstyr som f.eks. røntgen, scanning osv.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Uregistrerte Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej smgj (og coco). Det er nok noget mere kompliceres sag, end som så... Det ser ud til, at coco allerede har en diagnose (lavt stofskifte) og har været i behandling med Levaxin først, og med Thyroid Erfa derefter. I sit svart til mig og Vigdis, skrev coco i juli 2010, dvs. for snart 5 år siden:

Det kan man læse om ved at klikke på coco's signatur, som fører til den tråd, coco har startet her på forummet d. 9. juli 2010. Det må betyde at coco's behandling er blevet afbrudt for flere år siden, og det er derfor fuldt ud forståeligt når han skriver: "jeg har over mange år følt meg i generelt dårlig form. er nå 34 år, og har prøvd å finne årsaken til mine problemer i ca 10 år."

For mig at se lyder det som enten et skoleeksempel på behandling af blodprøverne, ikke af patienten - eller at det er coco selv, der har afbrudt sin behandling, efter at han (evt.?) har fået det lidt bedre? Jeg tør ikke gætte, hvilken af delene er det, fordi det har han ikke skrevet noget om.

Hvad siger lægen i dag?

Det er vigtigt at opklare hvorfor gik det galt med behandlingen sidste gang, før man kan prøve besvare de nyeste spørgsmål... men en ting er dog helt sikker at svare på ("årsaken til mine problemer i ca 10 år") - du (coco) har Hashimotos thyroiditt - Hashimotos sykdom, og uanset at dine blodprøver TSH og FT4 er "normale", er du i virkeligheden alligevel klinisk syg, fordi du samtidigt har så mange klassiske, og typiske for Hashímoto's symptomer.

Ordet "klinisk" betyder at sygdommen er umiddelbart synlig, ledsaget af mærkbare symptomer og kendetegn i det "virkelige" liv, modsat de kendetegn som kun kan erkendes/bekræftes ved hjælp af laboratorieundersøgelser, eller medicinsk udstyr som f.eks. røntgen, scanning osv.
    Jeg har som sagt hatt disse symptomene i 10 år++, men alle prøvene mine har alltid vært innenfor normalområdet. Legen har dermed aldri reagert, så etter mye reseach har jeg selv funnet ut at det kan være problemer med stoffskiftet.
    Fikk først skrevet ut levaxin, men ble veldig dårlig av det og foreslo behandling med erfa thyroid.
    Gikk på dette 1-2 måneder og følte meg litt bedre. Problemet var at jeg fikk ingen oppfølging, legene visste ingenting om dosering av erfa og blodprøvene viste unormale verdier. Legen sa at hvis jeg fortsatte med disse medisinene, måtte jeg bruke det resten av livet. I tillegg tok jeg tester på serotonin/dopamin(som gir mange av symptomene mine), og begge lå under normalområdet.
    Konklusjonen var at jeg hadde depresjon og trengte anti-depressiva. Derfor sluttet jeg på erfa den gang.
    Har også prøvd anti-depressiva, men føler meg bare zombie på dem.

Nå er jeg så lei av å ha alle disse symptomene, så har kontaktet legen min igjen for nye blodprøver.
    Historien gjentar seg visst. Legen sier stoffskiftet mitt fungerer fint, men er åpen for å prøve erfa igjen.
    Derfor skrev jeg inn prøveresultatet mitt her for å få hjelp til analyse.

Skal også sies at jeg har ikke symptomer som muskelsmerter, kaldhet, håravfall osv., og det mener legen min at jeg ville hatt hvis det var hypothyroid(?)

Hvordan ser du på prøvene at jeg har Hashimotos?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Troms
    Alder
    46
    Meldinger
    28

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej smgj (og coco). Det er nok noget mere kompliceres sag, end som så... Det ser ud til, at coco allerede har en diagnose (lavt stofskifte) og har været i behandling med Levaxin først, og med Thyroid Erfa derefter. I sit svart til mig og Vigdis, skrev coco i juli 2010, dvs. for snart 5 år siden.

Hvad siger lægen i dag?

Jeg har som sagt hatt disse symptomene i 10 år++, men alle prøvene mine har alltid vært innenfor normalområdet. Legen har dermed aldri reagert, så etter mye reseach har jeg selv funnet ut at det kan være problemer med stoffskiftet.
    Fikk først skrevet ut levaxin, men ble veldig dårlig av det og foreslo behandling med erfa thyroid.
    Gikk på dette 1-2 måneder og følte meg litt bedre. Problemet var at jeg fikk ingen oppfølging, legene visste ingenting om dosering av erfa og blodprøvene viste unormale verdier. Legen sa at hvis jeg fortsatte med disse medisinene, måtte jeg bruke det resten av livet. I tillegg tok jeg tester på serotonin/dopamin(som gir mange av symptomene mine), og begge lå under normalområdet.
    Konklusjonen var at jeg hadde depresjon og trengte anti-depressiva. Derfor sluttet jeg på erfa den gang.
    Har også prøvd anti-depressiva, men føler meg bare zombie på dem.

Nå er jeg så lei av å ha alle disse symptomene, så har kontaktet legen min igjen for nye blodprøver.
    Historien gjentar seg visst. Legen sier stoffskiftet mitt fungerer fint, men er åpen for å prøve erfa igjen.
    Derfor skrev jeg inn prøveresultatet mitt her for å få hjelp til analyse.

Skal også sies at jeg har ikke symptomer som muskelsmerter, kaldhet, håravfall osv., og det mener legen min at jeg ville hatt hvis det var hypothyroid(?)

Hvordan ser du på prøvene at jeg har Hashimotos?
    ser nå at jeg skrev innlegget over uten å være pålogget.

Når det gjelder hvordan symptomene har endret seg siden sist, så vil jeg si at det er tiltakslysten som er verst.
    Føler meg så tom: har ingenting å si eller komme med lengre, ingen ting er gøy og mangler guts/selvtillitt.
    Det er faktisk blitt tungt å smile og føler meg dratt ned i ansiktet.
    Mestparten av dagen ender jeg bare opp liggende på sofan apatisk og lei.
    Det siste jeg ønsker er å være sosial i denne tilstanden, og alt dette blir en vond sirkel.
    Hukommelsen er også blitt verre. Kan glemme di mest åpenbare ting nå.

Takk for alle svar!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 00:08
  2. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 08:20
  3. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 22:11
  4. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 10:16
  5. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 10:06

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn