Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Tråd: Jeg har Graves
Hybrid View
-
30-08-07, 18:03 #1
Jeg har Graves
Da var det på tide med en presantasjon, jeg har nemlig tittet rundt her inne og lest mye interessant de siste månedene.
Jeg er 26 år, bor på østlandet med mannen min og sønnen vår på 3 år. Jeg har graves, har vel hatt det siden fødselen, men oppdaget det ikke før i fjor. Jeg er for tida pillefri, men blodprøver i tatt i juli viser fritt T3 og fritt T4 innafor normalen, men tsh på 0,3. Jeg føler meg veldig bra for tida så jeg håper neste blodprøve viser mer positivt resultat. Jeg håper at sykdommen brenner ut snart.
Ellers begynte jeg å studere nå i august, sykepleie
Takk for et flott forum
-
30-08-07, 22:10 #2
Krysser fingrene for at sykdommen din brenner ut snart.
Sykepleie er et fint studium.
Velkommen hit på forumet.
-
09-09-07, 03:27 #3
Lav tsh og graviditet.
Jeg har litt for høyt stoffskifte, men vi ønsker oss barn. Har hørt at hvis man har høyt stoffskifte kan man lettere miste barnet. Hva bør tsh, fritt t3 og t4 ligge på? Jeg lurer bare på om jeg bør vente litt så jeg får litt lavere stoffskifte før vi starter prøvinga
-
10-09-07, 06:13 #4
Heisann....
Tror det er liltt lindividuelle forskjeller ift hva som er det perfekte T4 nivået... Mine verdier lå vel rundt 12-13. (ref 9-24, Referanseverdiene varierer fra lab til lab) TSH var rundt 1,5. TSH bør ikke lligge over 2 i allefall. Men om det gjør så mye at de er lave hvet jeg faktisk ikke....... Husk at du også bør sjekke TRAS- verdiene under svangerskapet, fordi disse kan påvirke stoffskiftet til barnet....
- Det heter seg visst at hvis man må ta medisiner under svangerskapet, skal prøve å hode FT4 i øvre del av refferanseområdet til lett forhøyet, med lave, normale eller supprimerte TSH-verdier. (lavest mulig dose medisiner) I første tredjedel del av svangerskapet øker konsentrasjonen av hCG - som ligner litt på TSH. Hos normale vil TSH synke og regulere FT4, men hos oss hender det at FT4 vil øke litt, utover i svangerskapet vil de fleste bli bedre pga at imunsystemet svekkes (Hvis det er en imunologisk variant av høyt stoffskifte du har da.....)
-
11-09-07, 14:29 #5
Takk for svar Beate
Det hørtes jo litt positivt ut da. Fritt t4 lå på 12 i juli, så da er det jo ikke så aller verst. TRAS har bare blitt målt 1 gang for over 1 år siden da var den på 16, men da begynte jeg jo på behandling så regner med den ikke er det nå. Jeg har graves så det er vel håp om at jeg blir bedre ved graviditet. Takk igjen
-
26-09-07, 13:46 #6
Rar puls rett etter trening
Jeg har litt for høyt stoffskifte(tsh var på 0,2 nå i september, så stoffskiftet stiger sakte). Jeg har begynt å trene litt fra august, ca 1-2 g. i uka. Ikke så lange økter, heller ikke så hardt. Det har vært mere styrke enn utholdenhetstrening. I dag syklet jeg, rodde og løp/gikk i ca 20 min med varierende intensitet. Da jeg rett etter løpinga/gåinga la meg ned på ei matte kjente jeg hjertet slå et par harde slag, sakte, som om jeg hadde hvilepuls, så noen hurtige, lettere slag, som det skal rett etter trening, så kom 2-3 harde" hvilepulsslag", så noen hurtige osv. Det ga seg etter kanskje 5 min tid. Er dette et symptom på stoffskiftet eller bør jeg kontakte lege? Jeg har ikke opplevde pulsen slik før, men så har jeg ikke trent så mye tidligere mens jeg har hatt problemer med stoffskiftet heller.
Jeg blir glad for tilbakemeldinger!
-
27-09-07, 17:58 #7
Jeg pleier ikke skrive så mye her for jeg har jo lavt stoffskifte, men prøver å trene mye.
Jeg tror det er et symptom fra stoffskiftet.
Så har jeg økt thyroxindosen og når den var på max i sommer hadde jeg sånne pulsslag som du nevner.
Jeg bruker pulsklokke til all trening og legger denne inn i et dataprogram.
Det er MEGET nyttig for oss som sliter mer stoffskiftet - du kan dokumentere flere symptomer som man sliter med å forklare.
Bare å ta en utskrift av diagrammet .......
Og hadde du hatt st slikt program kunne jeg maila fila til deg.
De dagene med abnorm pulsaktivitet lar seg enkelt dokumentere.
Men det er brukbat til mye mer da .......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-09-07, 19:53 #8
Det jeg mente å si, var at et høyt antall stoffskiftehormoner i blodet skaper urolig hjertefrekvens.
Det er ikke alltid man merker det, men prøv å legge høyre pekefinger på høyre halspulsåre. Da er det lett å kjenne a-rytmi.
Når det bare er litt så får jeg dobbeltslag, og så en pause (som kan bli lang) så nytt dobbeltslag.
Kan gjerne skje etter oppvarminga når en begynner å kjøre litt.
Og det er ikke så lett å få pulsen ned i nedjoggsfasen.
A-rytmien fortsetter ganske lenge etterpå hos meg iallfall.
Men det er nok forskjell på å kjøre med for høyt egenprodusert hormon, og å ta for mye slik jeg gjør. Dine egene er jo konstruert for deg og virker nok best.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 17:16 #9
Dette er et av symptomene en kan få ved høyt stoffsikfte ja..... Husk at kroppen går på høygear nå - slik at belastnningen på hjertet ditt nok er ganske høy i utgangspunktet.... FØR du begynner å trene. Hard trening er nok ikke det lureste nå, heller ikke å starte på et treningsopplegg hvis du ikke har trent mye tidligere.... - vent med det til T4/ T3 verdiene begynner å nærme seg normale. Litt forsiktig mosjon er nok ok, men nøye på å lytt til kroppen sine signaler under veis - og pass godt på hjertet ditt! Lykke til med treningen!
-
28-09-07, 21:50 #10
Høyt stoffskifte kjører jo kroppen så jag vil anta at å starte opp å trene når dette blir mulig igjen blir som å få start på en gammal båtmotor etter vinteropplaget.......uten sammenlikning forøvrig

Du trur iallfall du kan jogge kontinuerlig - det kunne du jo før.....
Men akk - du må starte penere med lang og god grunntrening og oppbygging av hjertemuskulatur og kapillærer og rett og slett fra bånn.
Sånn tenker jeg - men har ikke hatt høyt stoffskifte.
Men jeg får a-rytmier når jeg har for høy dose, og dette merker jeg bestandig først etter trening.
(jeg ser det på klokka under trening, men kjenner det ikke)
Det er nok ingen fare, hjertet tåler mer juling enn det......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Ny med graves....
Av wing i forumet Graves sykdomSvar: 26Siste melding: 10-05-13, 01:28 -
Ny med Graves
Av Maria1 i forumet Graves sykdomSvar: 8Siste melding: 31-03-11, 08:03 -
Ny, med Graves
Av manzana i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 16-05-08, 14:25 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08

Svar med sitat
Bokmerker