Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Er jeg syk?
Hybrid View
-
23-05-13, 16:13 #1
Er jeg syk?
Hei!
Her er litt om mitt sykdomsforløp så langt;
Det hele startet med vage symtomer ca 2-3 mnd etter fødsel.
Jeg fikk stive og ømme ledd,spesielt bak knærne og oppover lårene. Trodde det var normalt etter svangerskapet så bet det i meg.
Syntes også det var litt rart at vekta sto bom stille , hadde til og med litt vektoppgang,selv når jeg gikk lange turer hver dag samt passet kaloriene. Alltid trent mye og alltid vært slank (57 kg). Fikk høre at dette også var normalt. Jeg hadde jo trossalt vært gjennom et langt svangerskap.... javel. Veier nå 67.
Så for ca 1 uke side sa det stopp og symtomlista ble lang som et vondt år. Jeg var så sliten at det var fysisk umulig å klemme ut tannkrem fra tuben...
Første legesjekk sier kjempefin vitaminstatus,men høy TSH ; 5,2.... jeg har forstått det sånn at dette kun er en overordnet verdi og sier egentlig ikke så mye om hvor syk/frisk jeg er? Legen min (som forøvrig er dyktig) tok igår flere blodprøver av meg. Dette for å avdekke antistoffer eller T3/T4? Jeg spurte ikke,men har lest meg frem til at det må være dette hun nå sjekker?
Symtomliste:
Influensafølelse som kommer og går
Trøtt ( kan sove i 12 timer og likevel være trøtt som en strømpe)
Leddvondt! (stivner helt på lekematta til sønnen min og må ha hjelp for å komme meg opp)
Kvalm
Dårlig appetitt (vanligvis er jeg matglad)
Dårlig hukommelse/surrer mye
Tankespinn (tenker at jeg skal rekke å gjøre flere ting,men det blir med tanken)
Rastløse bein om natta (ekstremt) . Dette vet jeg flere i familien sliter med. Opplevde det første gangen under svangerskapet.
Dårlig søvn (vanligvis et nydelig sovehjerte)
Hodepine
Jeg prøvde meg på en joggetur igår for å teste formen. Aldri følt meg så elendig før og kroppen stoppet etter 100 meter. Jeg gråt hele veien hjem og inatt sov jeg 1,5 timer. Kjentes ut som jeg brant innvendig og etter 2 ibux+ 1 paracet fant jeg en noenlunde grei hvilestilling. Rastløse bein fra h.............! Et resultat av "treningen"?
Før legesjekken var jeg overbevist om at dete skyldtes ammetåke/lite søvn i barseltida osv,men nå som legen min nevner mulig lavt stoffskifte blir jeg redd,usikker og forfjamset.....er jeg syk??
Jeg er ikke ute etter fasitsvar her,men føler for å presentere meg og lese meg opp rundt stoffskiftesykdommer
Blir glad for alle svar og tips!
Neste legetime er imorgen! Da får jeg forhåpentligvis flere svar?
Leste også såvidt noe om at dette kan være forbigående etter svangerskap? Burde jeg vente med medisiner da eller? Snart 5 mnd siden fødsel.
Håper dere ikke regner bort! Her titter faktisk sola frem nå!!!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-05-13, 18:22 #2
Sv: Er jeg syk?
Hej Frøken

Du skal ikke være ked af, at din læge er opmærksom på dit stofskifte ... Det er godt! Mange må nøjes med læger, der trækker på skuldrene af disse "diffuse symptomer", og hvis man tilmed har fået barn, er man i risiko for at skulle kaldes "træt på grund af barnet". At tage på efter en fødsel tror mange handler om at "man spiser mere, når man går derhjemme alene" ... og alt sådan noget pladder skal man ikke høre efter. Det er normalt, at man taber sig efter en fødsel, især hvis man ammer.
Din tsh er ret høj - det er hypofysen, der forsøger at få skjoldbruskkirtlen til at lave mere stofskiftehormon - og de symptomer, du nævner, er nogle jeg enten kender godt eller har læst om flere gange i forbindelse med lavt stofskifte.
Det er ikke godt at have for lavt stofskifte - men hvis man har det, er det bare godt, det bliver opdaget, og jo før, jo bedre! Og det er godt - for ikke at sige nødvendigt - at tjekke for antistoffer også. En del kvinder får problemer med stofskiftet på grund af antistoffer i forbindelse med /efter graviditet.
Så må man desværre regne med, at man selv må sætte sig ind i en masse. Det betyder til gengæld, at man har mulighed for at få det bedre, end hvis man ikke gør
Tsh'en er det tal, mange eller rettere de fleste læger styrer efter. Her kan det betale sig at være aktiv, når blodprøven kommer og se på, hvordan tallene ligger i forhold til det referenceområde, som laboratoriet nævner i parentes ved siden af. Det er dér - og ikke så meget på tsh'en - man ser, hvordan det går med stofskiftet.
Nogle bliver ved at have lavt stofskifte opstået efter fødsler, men hos andre retter det sig igen
Jeg ved ikke, om man bruger stofskiftemedicin ind imellem ... men overordnet vil jeg sige, at man skal ikke være bange for stofskiftemedicin. Til gengæld skal man vogte sig for dårlig og/eller for lidt medicin og ikke mindst for dårlige læger - men din læge lyder til at være bedre, end mange her har prøvet at gå til.
Lavt stofskifte efter fødsler kaldes Postpartum thyroiditis /thyroidit. Prøv at søge efter det på nettet / læs fx her http://en.wikipedia.org/wiki/Postpartum_thyroiditis
Nielsigne
-
23-05-13, 19:49 #3
Åh takk for fint og informativt innlegg, Nielsigne

Ja,jeg har en dyktig og flink lege! Veldig glad for det!
Googler Postpartum thyroiditis nå.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-05-13, 20:16 #4
Velbekomme

Håber ikke, jeg har glemt noget, men det har jeg nu nok
Så er der andre her, der ved en masse mere og kan fylde på, hvis din læge ikke gør det.
Redigert: Og så er der jo også et glimrende søgefelt og en MASSE gode sider her på forummet. Tjek fx diverse om vitaminer og mineraler.

Svar med sitat

Bokmerker