Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
25-11-12, 11:47 #1
Legen sier ME, det nekter jeg å tro!
Synes fastlegen min forhastet seg drøyt mye da han begynte å snakke om å sette en ME diagnose på meg denne uken.
Hashimoto'n min ble ikke oppdaget før i august 2012, og har nå gått på levaxin i 4 måneder. Blodprøvene har vært bra de tre siste målingene, siste
var TSH 0.08 (0.2-4,0) fT3 5,6 (3,5-6,5), fT4 18,6 (11-23) og Anti-TPO fremdeles>1300. Jeg har ikke merket noen bedring på disse 4 månedene, og har forklart legen min grundig om alle symptomene jeg har, først og fremst en ekstrem tretthetsfølelse.
Lå svært lavt på B12 og D-vitamin, så har tatt 5 B12 sprøyter og tar 100 microgram D3 hver dag.
Tok blodprøve på kortison, og lå visst innenfor normalen, men lav. Skal kreve spyttprøver neste gang.
Denne uken sa legen altså at siden jeg ikke hadde hatt noen bedring, så var det antagelig snakk om ME
Synes det er aaaaaaltfor tidlig å begynne å snakke om noe sånt! Første måneden på levaxin kan jo ikke regnes med engang, siden det tar 3 uker å komme inn i cellene, ergo så skulle jeg ha blitt bedre på bare 3 måneder? Har jo hørt så mange historier her inne og av andre om at det har tatt mye lenger tid enn det før folk begynner å føle seg bra?
Jeg måtte virkelig si ifra til legen at jeg syntes dette var veldig rart, og han kan da ikke regne med det året forut da jeg gikk til ham med symptomene mine og ble satt på antidepressiva uten å ta noen andre prøver? Jeg hadde jo helt klart hypotyreose da, så måtte minne ham på at det året hadde nok sin naturlige forklaring...
Ikke er jeg overfølsom for lys eller lyd heller, og er like sliten dagen etter om jeg har gjort mye eller ingenting.
Fikk tilslutt overbevist ham om at jeg må få prøve tillegg av Liothyronin, og har tatt 10 mcg i tillegg til levaxinen i noen dager nå. Synes det hjelper litt, men har litt ubehagelig hjertebank, så får se det an noen uker.
Ble litt usammenhengende dette her, men hovedpoenget mitt er at legen må da fullstendig feil når han snakker om ME etter så kort tid med behandling for hypotyreosen min??? Og jeg var i tillegg veldig langt nede, med TSH på 74 og fT4 på 8 da det ble oppdaget!
Synes det er ganske skremmende at han var villig til å bare gi opp mer behandlig av hypotyreosen, selv er jeg innstilt på å prøve tillegg med Lio først, og i verste fall finne en måte å prøve naturlig thyroid på. Jeg er bare 33, og vil gjerne få litt mer ut av resten av livet mitt!
Ps, har masse sympati for de som får ME, men føler bare at det var helt feil av legen å si at jeg skulle ha det på dette tidspunktet!
-
25-11-12, 12:05 #2
Sv: Legen sier ME, det nekter jeg å tro!
Hvis han mener at du har ME, så har han bare med å utrede deg for alt annet mellom himmel og jord før han setter den diagnosen. ME er en utelukkelsesdiagnoe, så mange bruker år på å bli utredet. Nå kan jeg ikke så mye om medisiner selv, men mener å huske at en prøvebehandling med levaxin skal vare 6 måneder minst, og dosen må ikke være for lav. En lav dose kan gjøre deg mye dårligere.
Jeg er nok den minst kvalifiserte til å svare på ting, men går igjennom det samme selv, med en lege som bastant mener ME, og en fastlege som mener at man må utrede. Den diagnosen må man være forsiktig med hvis man ikke er 100% sikker på at man vet at er det som feiler, for da er vanligvis alt annet utelukket. Jeg ville ha sett på medisindosen, spyttprøven for kortisol og sjekket om kanskje høyere ft4 ville hjulpet. Vet mange her inne vil helst ligge veldig høyt innen for normalen der.
Ikke godta ME mens du enda tester ut stoffskiftet, be han om fullstendig utredelse for det hvis han er så sikker i sin sak.
Lykke til
-
25-11-12, 14:14 #3
En fastlege kan vel heller ikke sette en ME-diagnose, uten å henvise videre, for det skal vel også utredes av spesialist? Ellers helt enig i at det er for tidlig. Du kan også forsøke naturlig thyroid f.eks, og det å ta medisin om kvelden/natten
mer om det her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14440
-
25-11-12, 14:36 #4
Hvis du fortsetter å ikke føle deg bedre på Levaxin, ta med informasjon om T3, Liothyronin, og thyroid til legen din. Mange opplever bedring ved å bruke en kombibehandling av T4/T3. Hvis du ser på forsiden av forumet ser du en henvisning til forskning gjort på Karolinska i Sverige som handler om at mange ikke blir friske på Levaxin, de har fortsatt symptomer ved monoterapi. Å ha Hashimotos kan i perioder for mange være tungt, noen vipper mellom hypo og hyper i perioder, andre blir plaget av høye antistoffer. Og mye mer. Kan anbefale deg å fortsette å lære om sykdommen din, og ta med informasjon til legen. Det er ikke så mye de lærer på studiet om dette med hypotyreose.

Hvilken dose bruker du nå? Hva ligger D3 på?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-11-12, 20:40 #5
Hei alle sammen, ville bare si at jeg allerede føler meg mye bedre etter 5 dager med tillegg av 10 mcg liothyronin

Tar den om morgenen og føler at energien holder lengre utover dagen, før pleide jeg å gå helt tom i 12-tiden, mens nå orker jeg mer hele dagen. Veldig deilig å kunne sitte i sofaen hele kvelden, istedetfor å ligge der og være så sliten at det verket i hele kroppen. På en skala hvor 100 er sånn jeg var før jeg ble syk, så er jeg kanskje oppe i en 60% av mitt gamle jeg
nå krysser jeg bare fingrene for at energien holder seg oppe, og gleder meg allerede til å se legen om 6 uker og fortelle at endelig merker jeg effekt av behandlingen!
Eneste som er litt negativt er jeg har litt hjertebank, merker det best når jeg er helt i ro og når jeg legger meg om kvelden, men tar det mest som et tegn på at det endelig skjer noe i kroppen min.
-
28-11-12, 19:24 #6
Gikk du rett på 10 mcg Liothyronin? Det kan være lurt å trappe sakte opp, dele tabletten i 2.5 mcg biter og øke sakte. Da venner kroppen seg til det, og hjertebank pleier å unngås. Vær oppmerksom på at det kan hende kroppen din trenger en eller flere doser gjennom dagen, men det varierer fra person til person.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Grei T4 sier legen, men lav TSH. Føler meg allikevel sliten!
Av minus i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 05-06-13, 20:19 -
Legen min sier at par definisjon er jeg ikke syk.
Av Hassan i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 13Siste melding: 16-04-12, 21:58 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...
Av Sharah i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 12Siste melding: 11-06-11, 13:19 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09

Svar med sitat
Bokmerker