Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Hybrid View
-
04-02-12, 11:40 #1
Hvor bør D3 nivået ligge?
I følge en helt ny studie av masaier i Afrika som lever på tradisjonelt vis bør D3 ligge på ca 115 nmol/l.
Kostdoktorn.se skriverTheir 25(OH)D concentrations were measured by liquid chromatography-MS/MS. The mean serum 25(OH)D concentrations of Maasai and Hadzabe were 119 (range 58-167) and 109 (range 71-171) nmol/l, respectively. These concentrations were not related to age, sex or BMI. People with traditional lifestyles, living in the cradle of mankind, have a mean circulating 25(OH)D concentration of 115 nmol/l. Whether this concentration is optimal under the conditions of the current Western lifestyle is uncertain, and should as a possible target be investigated with concomitant appreciation of other important factors in Ca homeostasis that we have changed since the agricultural revolution.Hur får vi i oss D-vitamin på vintern?
För den svensk som vill få i sig rimliga mängder D-vitamin på vintern finns tre alternativ:
Stark sol (solresa eller solarium med rätt våglängder)
Fet fisk (350 gram dagligen ger i bästa fall 2 000 E)
Tillskott (billigast och enklast)
Själv har jag länge tagit 4 000 E dagligen (nu ökat till 5 000 E). Soliga sommartider hoppar jag över det. I höstas låg min D-vitaminnivå på 95.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-02-12, 12:38 #2
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
Veldig interessant artikkel, men må kommentere at ikke alt som passer for masaiene nødvendigvis passer for andre raser. Det er liksom ikke helt stuerent å snakke om raseforskjeller, men innefor medisinens verden må man det. Rett og slett fordi det finnes genetiske forskjeller som følger rase. De fleste har vel skjønt ut fra mitt brukernavn at jeg er blond, det betyr at jeg aldri kunne bevege meg i solen på samme måte som en masai uten høy solfaktor. Dette fordi mine gener gjør at huden min ikke tåler sterk sol over lengre tid. På samme vis vil andre raser tåle kulde dårligere i form av at de ikke opplever smerte når kuldeskader oppstår.
-
06-05-12, 14:52 #3
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
S-25-Hydr.Vit-D er det D3?
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
06-05-12, 15:34 #4
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
Ja
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-05-12, 18:02 #5
-
06-05-12, 18:51 #6
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
Lignende tråder
-
Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået
Av Atina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 18-09-10, 22:03 -
Hva skal TSH nivået ligge på?
Av Destiny85 i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 05-02-10, 20:50 -
Har lest at FT4 bør ligge på minst 20 for at en skal føle seg bra.
Av anna2009 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 05-02-10, 20:50 -
Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
Av Nettverk i forumet TSHSvar: 17Siste melding: 10-02-08, 16:16 -
Hvor mye skal prøvene ligge på for at stoffskifte er ok??
Av linnmathea i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 24-05-06, 18:53


Svar med sitat
Nielsigne

Bokmerker