Viser søkeresultater 1 til 10 av 18

Hybrid View

  1. #1
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Hvor bør D3 nivået ligge?

    I følge en helt ny studie av masaier i Afrika som lever på tradisjonelt vis bør D3 ligge på ca 115 nmol/l.

    Their 25(OH)D concentrations were measured by liquid chromatography-MS/MS. The mean serum 25(OH)D concentrations of Maasai and Hadzabe were 119 (range 58-167) and 109 (range 71-171) nmol/l, respectively. These concentrations were not related to age, sex or BMI. People with traditional lifestyles, living in the cradle of mankind, have a mean circulating 25(OH)D concentration of 115 nmol/l. Whether this concentration is optimal under the conditions of the current Western lifestyle is uncertain, and should as a possible target be investigated with concomitant appreciation of other important factors in Ca homeostasis that we have changed since the agricultural revolution.
    Kostdoktorn.se skriver
    Hur får vi i oss D-vitamin på vintern?

    För den svensk som vill få i sig rimliga mängder D-vitamin på vintern finns tre alternativ:

    Stark sol (solresa eller solarium med rätt våglängder)
    Fet fisk (350 gram dagligen ger i bästa fall 2 000 E)
    Tillskott (billigast och enklast)
    Själv har jag länge tagit 4 000 E dagligen (nu ökat till 5 000 E). Soliga sommartider hoppar jag över det. I höstas låg min D-vitaminnivå på 95.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  2. #2
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Veldig interessant artikkel, men må kommentere at ikke alt som passer for masaiene nødvendigvis passer for andre raser. Det er liksom ikke helt stuerent å snakke om raseforskjeller, men innefor medisinens verden må man det. Rett og slett fordi det finnes genetiske forskjeller som følger rase. De fleste har vel skjønt ut fra mitt brukernavn at jeg er blond, det betyr at jeg aldri kunne bevege meg i solen på samme måte som en masai uten høy solfaktor. Dette fordi mine gener gjør at huden min ikke tåler sterk sol over lengre tid. På samme vis vil andre raser tåle kulde dårligere i form av at de ikke opplever smerte når kuldeskader oppstår.

  3. #3
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    S-25-Hydr.Vit-D er det D3?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Ja
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  5. #5
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Ja
    supert å vite siden legen min er en stor idiot og ikke har sagt noe når verdiene mine er på 46. (50-150)

    ikke rart kroppen smiler av glede når jeg tar meg en solariums runde!!
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  6. #6
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    supert å vite siden legen min er en stor idiot og ikke har sagt noe når verdiene mine er på 46. (50-150)

    ikke rart kroppen smiler av glede når jeg tar meg en solariums runde!!
    Ja, en idiot må det da være

    Men hvorfor spiser du ikke bare noget d3 i stedet for at gå i solarium? Jeg selv spiser 80-100 µ d3 om dagen

    Nielsigne

Lignende tråder

  1. Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået
    Av Atina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 18-09-10, 22:03
  2. Hva skal TSH nivået ligge på?
    Av Destiny85 i forumet TSH
    Svar: 13
    Siste melding: 05-02-10, 20:50
  3. Svar: 11
    Siste melding: 05-02-10, 20:50
  4. Svar: 17
    Siste melding: 10-02-08, 16:16
  5. Svar: 18
    Siste melding: 24-05-06, 18:53

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn