Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Hybrid View
-
06-11-10, 22:00 #1
Lurer litt på mine blodprøvesvar...
Var hos legen fordi jeg er så utrolig sliten og hadde mange andre symptomer som kunne stemme med lavt stoffskifte. Etter å ha hørt på meg så mistenkte legen lavt stoffskifte og fikk tatt en del blodprøver. Resultatet er ifølge legen at alle prøvene er bra, men jeg er jo fortsatt dårlig...
Vet ikke helt hvilke som er relevante, men...
S-Anti TPO: 44 (0-60)
S-B12: 271 (200-700)
S-FT4: 11,5 (9,0-20,0)
S-TSH: 2,38 (0,30-4,50)
B-Hb: 11,9 (11,5-15,0)
S-Ferritin: 22 (10-200)
Kan jeg likevel ha lavt stoffskifte? Ser ut til at jeg har litt lite jern og jernlagre hvertfall...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-11-10, 23:49 #2
Sv: Lurer litt på mine blodprøvesvar...
Hm.
Når et område går fra 9 til 20, og du har 11 - er du da lavt eller høyt i det området ?
Jeg syns det er en merkelig tolking jeg da. Og legen din lar denne tolkingen overkjøre din sykdomsbeskrivelse og dine symptomer ?
Hvis man bare ser seg blind på prøveresultatene, ser man at TSH er ganske lav og fT4 er jo innenfor (såvidt da)
Legen mener dette er normalt, men det mener ikke jeg.
Når fT4 er så nær sin lavest mulige verdi, skal kjertlen få masse TSH fra stoffskiftets kontrollsystem for å øke produksjonen så det blir flere fT4.
Men det skjer jo ikke - TSH er alt for lav til å øke kjertelproduksjonen.
Derfor mener jeg man ser helt overbevisende feil i blodprøven din som iallfall foreslår å gå videre i feilseøkingen på stoffskiftets styringssystem.
Det kalles "sentral hypothyreose", og betyr at det ikke er noe feil med kjertlen (slik det vanligvis er) - feilen er i styringssystemet, som kategoriseres som sjeldent.
Men det er faktisk mye mer vanlig enn de vil ha det til - særlig hvis de hadde tolket både prøvesvar og pasientens kliniske opplysninger.
For det er faktisk disse pasientene som går lengst uten å bli behandlet.
Og man kan gjerne finne feile, men det er ikke noe å gjøre med den. Det er samme behandlingen som ved primær feil - stoffskiftehormoner i passende dose resten av livet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-11-10, 08:01 #3
Ja, det er virkelig ikke rart du føler deg dårlig spør du meg... Ft4 på 11 er ikke rare greiene..
-
07-11-10, 12:33 #4
Du kan bli utrolig sliten av flere ting enn bare lavt stoffskifte.
De relevante prøvene for stoffskifte som du har tatt er Anti-TPO (indikerer autoimmun sykdom som ødelegger skjoldbruskkjertelen - prøven ser grei ut), FT4 (skjoldbruskhormon, eller rettere sagt for-hormon, noe lavt) og TSH (skjoldbrukskkjertelstimulerende hormon).
De andre prøvene er vitamin B12, hvor mangel kan gi lignende symptomer. De siste gjelder anemi, eller "blodmangel". Ferritin indikerer jernnivået i kroppen, og B-Hb er blodprosent. Her ligger du jevnt over lavt, noe som kan indikere dårlig næringsopptak fra tarmen, alternativt at kostholdet ditt ikke er på topp. I forhold til legen er det kanskje lurt å spørre om tablettkur for B12 og jern. Om det ikke gir resultat blir det lettere å argumentere for å prøve behandling for lavt stoffskifte.
Det er vanskelig å mene noe mer så lenge du ikke beskriver symptomene dine. Når prøvene dine er såpass "bra" må en i stedet ta utgangspunkt i symptomene for å finne holdepunkter/argumenter.
Når det er sagt så utelukker ikke lave verdier av B12 og jern at du har hypotyreose. Det er fullt mulig å ha alle tre (det vet jeg alt om).
-
07-11-10, 13:16 #5
Nå er jeg uenig i at stoffskifteprøvene hennes er "såpass bra" jeg da. For det er de ikke mener jeg, og støtter n`Finn i hans svar ovenfor. Lav b12 og ferritin er også symptomer og konsekvenser av lavt stoffskifte, så ja, det er fullt mulig å ha alle tre.
Og nei, problemet ligger sannsynligvis ikke ikke i kjertelen, eller i en begynnende ødelagt kjertel, derfor har hun ikke positiv anti tpo. Den ligger som nevnt i "bestillingssenteret for tsh" i hjernen.
Ja, man kan bli slapp av andre ting enn lavt stoffskifte, men her er det hvertfall flere ting som peker i den retning. Så jeg syns det er nok av argumenter og holdepunkter til å mistenke dette.
-
07-11-10, 14:08 #6
Jeg vet ikke om jeg skal oppfatte det slik at du argumenterer mot det jeg skrev,eller om du bare kommenterer. Bare for å gjøre det helt klart:
Jeg har ikke sagt at prøvene er bra, men at de er "bra" (= at legen vil oppfatte det slik). Konsekvensen er at det er vanskelig å få legen til å gå med på å prøve behandling mot lavt stoffskifte.
Nei/ja, anti-TPO tyder ikke på at det er Hashimotos.
Malabsorbsjon er vanlig ved lavt stoffskifte (nesten 40 prosent har lavt B12), men kan også forekomme ved andre sykdommer.
---
PS: Jeg ser at jeg ikke har svart klart på det trådstarter spurte om, dvs. om det er mulig å ha "fine" prøver og likevel være syk. Det er mulig, ja. Dessverre.Sist endret av Jerene; 07-11-10 kl 14:20 Begrunnelse: PS
-
07-11-10, 14:29 #7
Jeg syns ikke innlegget ditt viser at du er helt klar over sammenhenger/ eller beskriver de sammenhenger mellom alle de elementene du nevner. Men det er jo godt mulig at jeg har misforstått. Jeg reagerer også på at du skriver "såpass bra"( men du beskriver jo hvorfor i ditt neste innlegg). Derfor ble det hele liksom litt "samme leksa som vi alle hører på legekontoret"- aktig for meg. Og da har du meg på kroken vet du.
Men det du skriver i ditt neste innlegg, oppklarer jo endel.
-
07-11-10, 14:36 #8
-
07-11-10, 14:23 #9
Jeanette
. Jeg tror, at der var anvendt mild ironi i det svar.
Funny har godt nok skrevet: "jeg er så utrolig sliten og hadde mange andre symptomer som kunne stemme med lavt stoffskifte", hvorfor jeg ser Funnys "tal" i lyset af at der er symptomer, selv om de ikke er beskrevet nærmere... Et FT4 på 11,5 og TSH på 2,38 "viser" (mener jeg) at Funny skal op på mindst FT4 18, før hun kan få det bedre. Forudsat at TSH/hypofysen fungerer som den skal og de aktuelle tal afspejler kroppens rette behov for T-hormoner.
Til sammenligning, ville mit TSH ramme taget med mindst 100 (hvis ikke mere) ved FT4 på kun 11,5, da jeg skal ligge langt over ref.områder hvis jeg skal kunne fungere og have det fint.
Set gennem lægernes briller svarer Funnys tal til en ikke-behandlingskrævende subklinisk hypothyreose og symptomerne er lægerne ganske ligeglade med. De fleste af dem i hver fald.
Funny. Du bør presse på at komme i prøvebehandling med Levaxin, men vær opmærksom på, at startdose på 25-50 mcg vil stort set kun presse TSH ned, uden at få dit stofskifte op - Funny. Og når TSH kommer ned - vil lægen sikkert sige at nu er du velbehandlet og medicindosen er den rigtige. Men har du evt. mærket en bedring i nogle få dage og ellers er symptomerne vendt tilbage (det vil de gøre på så lille en medicindose), bør du presse på for et doseøgning-plan over tid, så du kommer op på en daglig dose der svarer ca. til 1,8 mcg Levaxin pr 1 kg kropsvægt. Der skal man forblive i mindst 6 uger før man kan bedømme behandlingens effekt.
Det er en lang vej og op ad bakke, men der er håb, forudsat at du selv medvirker og ikke er alt for autoritetstro når du lytter til din læge. Han har jo allerede bedømt dine prøveresultater som "bra", uden at kære sig om hvordan du har det, ikke? Du bliver ikke bedre af at læne dig op ad hans ekspertise. Det er sikkert og vist.
God bedring.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Mine blodprøvesvar
Av Fernanda i forumet BlodprøverSvar: 21Siste melding: 11-06-11, 21:24 -
lurer litt på stoffskiftet mitt
Av evius i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 01-05-07, 20:36 -
Lurer litt på om jeg har hypotyreose?
Av såga i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 23-04-07, 18:31 -
litt teit men, lurer på
Av rikke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 25-03-07, 20:28

Svar med sitat

Bokmerker