Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
11-03-07, 09:19 #1
Ninus, de allergi/intoleransetesten, hva heter den?
Det fins en bra en i sverige også og et par minst i tyskland, den ene heter immunopro300, jeg har tatt yorktesten som tester IgG mot 116 matvarer. Jeg prøver å få en oversikt over slike tester.....
maksdosen på selen er 200 µg men jeg har tatt 100µg fordi det er noe dyrt. Man kan bruker selen mot alle antistoffer vi har, fant noe på Elaine Moores sider om graves.
Hun har mye mer interessant om antistoffer og hvordan få dem ned.
Selen skal tas hver dag, ikke anfallsvis...
http://autoimmunedisease.suite101.com/blogs.cfm 06
http://www.suite101.com/welcome.cfm/graves_disease 05
http://www.suite101.com/articles.cfm/graves_disease 04-05
http://www.suite101.com/articles.cfm/gr ... sease/more 01-04
Ting som er kjent for å trigge antistoffer er jod, gluten, aspartam, msg, allergener, mye karbohydrater, stress, røyk osv
-
11-03-07, 17:24 #2
Hej Nora,
Opprinnelig skrevet av nora
Den test, som hjalp mig, er den meget omdiskuterede ALCAT test, som stammer fra USA. I Danmark er der ikke tilskud til denne test, da den netop tester intolerance og ikke faktisk allergi. Dog er det en dansk speciallæge/allergolog, der foretager testen.
I en klage over manglende information fra ovennævnte læge, fandt jeg meget bemærkelsesværdigt denne tekst:
".......fik hun lavet en ny ALCAT-test i 1999, men den nye diæt medførte ingen væsentlig bedring. XX havde på det tidspunkt fået konstateret for lavt stofskifte og var i behandling med Eltroxin herfor."
Teksten får mig til at tænke, at intolerance hænger tæt sammen med stofskiftet.
Den danske Sundhedsstyrelse siger:
"Efter påbud fra Sundhedsstyrelsen skal det oplyses, at Sundhedsstyrelsen anbefaler at undersøgelse for fødevareoverfølsomhed sker ved anvendelse af almindeligt fagligt anerkendte metoder, dvs. veldefinerede elimations- og provokationsundersøgelser. Det skal oplyses, at Sundhedsstyrelsen ikke mener, at der foreligger videnskabeligt bevis for at Alcat-testen kan anvendes til diagnostik af fødevareoverfølsomhed, og derfor ikke nyder almindelig faglig anerkendelse."
På danske netdoktor.dk kan man finde denne kritiske diskussion:
http://premium.netdoktor.com/dk/disc...hreadId=986966
http://www.alcat.com giver information samt en søgning på google med ALCAT.
Personligt vil jeg tilføje, at både min mand og min søn også er blevet testet, og begge har haft meget glæde af det. Min søn var hyperaktiv med udslet og mavesmerter, men på diæt blev han en normal og glad dreng. I dag er min søn vokset fra problemerne og spiser, hvad han har lyst til, men ofte sund mad.
Nora, hvor har du en liste med de forskellige tests? Er det muligt at se den?
-
12-03-07, 09:26 #3
Hej Nora,
Opprinnelig skrevet av nora
Jeg er også blevet testet mange gange i det offentlige system. Huden danner en slags beskyttelse, så priktests er ikke særligt pålidelige.
Kun en gang var der udslag på priktest for birk, græs, bynke og husstøv. Jeg deltog da i et forsøgsprojekt, der hed Astmaskole. Forsøgsprojektet indeholdt priktest, forsøgsmedicin, lungefunktionstest, masser af information og undervisning fra læger og den danske Astma- og Allergiforening om korrekt medicinindtagelse, krydsreaktioner med pollen fra andre træer og blomster samt madvarer, pollensæson med mere.
Det ser ud til at Yorktesten ligner ALCAT-testen. Samme fødemidler, samme priser, samme kliniske målemetoder. ALCAT testen er godkendt i USA og England. http://www.alcat.co.uk/Betalte selv for en yorktest, og d en er godkjent i england me jeg vet ikke om den dekkes, bare at resultatet er godkjent.
www.yorktestnordic.com eller noe sånt.
ALCAT testen foregår ved, at der bliver taget blod, som bliver dryppet ned i 100 reagensglas med de forskellige madvarer, hvorefter der sker en reaktion med blodet i reagensglasset, hvis der er madintolerance. Reaktionen kan måles i procent. Jeg tror nok, at reaktionen måles af maskinens følere. En føler pr. fødeemne. Resultatet kan skrives ud på computeren, så processen er mekaniseret. Jeg har selv set maskinen. Det ser meget enkelt ud.En på et annet forum fikk tatt en annen test i Sverige, tester både intoleranser og annet, de tok massse blod. kanskje de tester diverse matvarer med en dråpe meat mot en dråpe blod o g ser i mikroskop om man reagerer, men vet ikke.....
Om man så er god til at holde sin diæt og sætte sig ind i E-numre, krydsreaktioner osv. samt læse varedeklarationer på alle madvarer - det er spørgsmålet. Det er værd at forsøge, hvis man ikke har det godt.
-
12-03-07, 13:01 #4
Den testen jeg tok, yorktest, måler IgG-antistoffer.
Jeg slo ut på gjær sånn middels, og svakt på kiwi, diverse bønner og mollusks som jo er blåskjell og sånt. Heldigvis ikke flere ting. De måler også antigliadin IgG som egentlig er en bra prøve å ta, men det var ikke utslag, man det var vel fordi jeg hadde vært glutenfri og melkefri siden april.
Jeg hadde reagert veldig på gluten, melk, paprika, sennep og bananer men det er bedre nå, unntatt gluten og alle spor av gluten og hvetestivelse som skal være glutenfri også. Reagerer også veldig på sitronsyre. Prøvde noe Toro glutenfri brun saus, men reagerer også på den. Den har potetstivelse, ikke hvetestivelse men MSG i den er nok laget av hvete eller noe annet i sausen er laget av hvete opprinnelig.
Sitronsyre kan være laget av hvete. Men det kan være at jeg reagerer på at den er laget ved å kaste mugne brødskalker i stivelsesavfall og vann og lar det mugne og så filtrerer man sitronsyren fra og det er mer eller midre renset. Jeg reagerer kanskje på mugen.
-
13-03-07, 11:31 #5
Nora,
Er du ikke blevet rådet til at undgå E100-E399 samt E631?
Disse E'er reagerer man ofte på, og de er ofte i al mad som en slags kemisk cocktail. E631 bruges f.eks. som smagsforstærker i sovs og kaldes også det 3. krydderi.
En anden forandring ved udelukkelse af ovennævnte E-numre var, at jeg igen kunne gro sundt hår alle steder på kroppen.
Jeg har skåret ned på hvede og mælkeprodukter udover de madvarer, som er intoleranspositive fra ALCAT testen.
Se følgende citat om væskebinding og slankekure.
Væskebinding (fra bogen "harmoniske hormoner")
Selve det at overvægt kan skyldes væskebinding er velkendt. Den gængse behandling er at give vanddrivende medicin eller vanddrivende theer. ....
Væskebinding optræder meget hyppigt som følge af reaktioner fra immunsystemet. 2/3 af de immunaktive celler i kroppen sidder i forbindelse med tarmsystemet, og en lang række immunreaktioner starter da også som følge af påvirkninger i dette miljø. Den største og vigtigste påvirkning er selvfølgelig den mad vi spiser; og udover de gængse allergier, som kan påvises i blodprøver eller priktest, kan fødevarer afstedkomme en lang række andre immunreaktioner af mere skjult karakter. Vi har inden for ernæringsterapien valgt at kalde disse typer reaktioner for overfølsomheder for at skelne dem fra de "rigtige" allergier.
Det er et område i rivende udvikling rent forskningsmæssigt. Sammenhænge mellem fødevarereaktioner og bl.a. udvikling af autisme, skizofreni, hyperaktivitet og tarmlidelser af alle sværhedsgrader blev fremlagt for mere end 30 år siden og underbygges i disse år med stadig flre forskningsresultater. En almindelig og mere mild følge af fødevareoverfølsomhed er væskebinding i vævene.
Oftest er det de hyppigt spiste fødevarer, man reagerer på, og derfor ser vi mange, som ikke har tabt sig på gængse slankekure, men som hurtigt taber mange kilo væske, når de finder og udelader de ikke-tålte fødevarer.
-
13-03-07, 11:40 #6
Nei jeg har ikke vært hos noen som har rådet meg til å unngå MSG, men jeg har testet noen matvarer etc. med kinesiologitest hos en lokal helhetsterapeut. Hun driver med mya rart, isopatisk homeopati (som interessant nok tenker at mye ar forårsaket av bakterier, virus og sopp, som jeg er opptatt av akkurat nå, se innlegg på alternativt her).
Men MSG blir jeg alltid dårlig av uansett, merket for mange år siden at jeg fikk hodepine av det.
Nå merket jeg at jeg reagerte på den brune sausen fra Toro som er glutenfri, den inneholder MSG.
Spennede, egentlig, å finne ut hva man ikke tåler.
Lignende tråder
-
allergi/matintoleranse og stoffskifte
Av tor31 i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 10Siste melding: 21-09-15, 23:47 -
Jeg er litt i tvil om jeg faktisk har hypothyreose
Av -diab- i forumet Lavt stoffskifteSvar: 49Siste melding: 29-08-07, 12:02 -
Kviser og blemmene. Kan det være allergi??
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 5Siste melding: 29-06-07, 00:17 -
Hvilke blodprøve-tester skal jeg ta?
Av Zena i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 21-03-07, 21:18

Svar med sitat
Bokmerker