Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 56

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling??

Takk først og fremst for alle dere som er inne her å skriver. Dette er nytt for meg. Jeg trenger virkelig råd fra dere som sliter med lavt stoffskifte.
    Har startet på behandling med Isotretinoin orifarm for 1,5 mnd siden. I denne forbindelse er det krav om jevnlig oppfølging med bla blodprøver. Etter forrige prøve fikk jeg en telefon fra legen som hadde mistanke om lavt stoffskifte utfra blodprøven. Jeg fikk beskjed om å komme innom å ta en ekstra sjekk. En telefon på fredag til legesekretæren ga meg et svar på en verdi som var på 410.. Noe mer kunne ikke sekretæren si annet enn at jeg kunne vente et brev fra legen i posten. I brevet mottatt står det "Noe forhøyet antistoff. Du har såkalt latent lavt stoffskifte. Tiden fremover vil avgjøre om det skal startes opp med medisiner. Ønsker en ny kontroll i januar."

For å gjøre en lang historie kort; etter fødsel nr 2 (14 år siden) gikk jeg på en depresjonsperiode, beit tenna sammen og kom meg over det. Har alltid vært veldig aktiv, men i de 10 siste årene har jeg gradvis følt meg dårligere.

Har holdt det for meg selv at jeg tidvis er svært deprimert pga omgivelsene. Jeg er egentlig utadvendt og livlig. Har trenet og vært instruktør lenge. Men, nå er det stopp. Hadde det ikke vært for at jeg trenet et lag hadde jeg trolig ligget på sofaen. Men, som sagt nå er jeg utmattet. Fryser lett (gått med devold undertøy i hele sommer), sovner etter jobb, er tiltaksløs og har et treningsrom som har stått ubrukt et par år.

Følelsen av å ikke strekke til i hverdagen er pt overveldende. Jeg har vondt i musklatur og ledd. Har ikke hatt menstrasjon siden siste fødsel. Er 36 år gammel... Mitt gamle meg svinner hen.. Hvorfor vente med behandling, burde jeg gå til en spesialist, hva betyr 410.., hva betyr noe forhøyet antistoff..

Alle symptomene stemmer med det jeg leser dere skriver. Tårene triller for jeg lurer på hvorfor ikke dette ble fattet for 14 år siden. Hadde også en periode i fjor hvor jeg ble sykemeldt pga "overarbeid". Sa jo til legen at jeg rett og slett trengte å sove 1 uke.. Jeg gjorde det også. Jeg tror nå jeg har slitt med dette hele tiden. Ønsker selvsagt umiddelbart å starte behandling. Hvordan går jeg frem nå.. Jeg orker ikke vente til januar.

Takknemlig for alle innspill...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling?? Hjelp meg med råd..

Første melding ja - velkommen til deg da.
    Du har jo alle symptomer på lavt stoffskifte.

Og - like gjerne først som sist, be om om å få utskrift av prøveresultater (si du husker så dårlig)
    Antistoff som er akltuellt for lavt stoffskifte måles med en test som heter anti-TPO. Er denne over en viss verdi (100 regnes som sikker) så går kjertelen langsomt til grunne iløpent av et par år - og da blir du uten stoffskiftehormoner.
    Disse må du da tilføre ved å spise en helt nøyaktig mendge av dem hver dag.
    Dette er den måten over 90% får lavt stoffskifte på.

Det er i prinsippet så enkelt......

Så - når setter man igang med behandling, når man vet det ovenstående ?
    Jeg mener - hvor lenge lønner det seg å vente med å bandasjere et sår ?
    Og det er vel det samme i begge tilfeller - det lønner seg ikke å vente !

I den tia man sliter kommer det ene symptomet etter de andre og de vokser i styrke - og det er helt sikkert best å slippe denne vente å se perioden.
    Hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg ikke godtatt å gå lenge ubehandlet. Det er kanskje lurt å be om en prøvebehandlingsperiode med lav dose.
    Det lønner seg å starte med lav dose - og da er du igang.
    Det tar et år å justere dosen til max.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Sv: Lavt stoffskifte - hvorfor vente med behandling?? Hjelp meg med råd..

Tusen takk for god tilbakemelding.. Ringer legen mandag morgen

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Nå fikk jeg vite litt til;

T4 på 15, THS på 4,5 og T3 ikke tatt.
    Antistoff TPO på 449
    Tolke dette ?

Legen syns det var ok å starte opp med behandling om jeg ville dette.
    Tyroksin laveste dose til å starte med.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Korreksjon: Jeg fikk Levaxin 25 mikrogram

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, men den dosen skal gradvis og langsomt økes. Til du er på et nivå hvor du har det bra, uten symptomer. Blodprøver må noen andre tolke, det er ikke min sterke side.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Lykkelig

Gradvis doserer jeg oppover, etter legens anbefaling hver 4. - 5. uke. Jeg føler meg priviligert over å ha fått tilbake livet mitt. Tar nå 50 mgr 4 dgr pr uke og 75 mgr 3 dgr pr uke. Borte er behovet for alle krampemedisinene og snorkemedisinene og lykkepillene og her kommer jammen overskuddet av seg selv også. Lurer litt på om Levaxin virker med en gang eller om det er slik at det doseres ut i kroppen etterhvert. Jeg har ikke hatt antydning til hjertebank eller problem så langt så jeg er litt utålmodig etter å fortsette å øke.

Nylig tok jeg øyelokkoperasjon for de gjorde sitt til at jeg så trøtt ut. Legen sa at tunge øyelokk ikke var uvanlig for de med lavt stoffskifte.
    Breddesynet er vidunderlig!!

Jeg har en fantastisk arbeidsgiver som har vist oppriktig interesse i å få meg tilbake i bedre form. I dag hadde jeg medarbeidersamtale hvor sjefen sa "har savna deg litt..velkommen tilbake" he he

Så til dere andre - ha en lykkelig dag - for vi med stoffskifteproblem fortjener det virkelig !!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lykkelig

Godt å lese at du får god hjelp maba.
    Skulle ønske at alle fikk det.
    Du spør om Levaxinet.
    Levaxin inneholder ett av de hormonene kjertelen en gang produserte. Det produseres syntetisk og heter T4.
    Dette produserer kjertelen utelukkende for å kjøre det på lager, og det gjøres også med den Levaxin du spiser.
    Når kroppen skal bruke det, omdanner den (leveren) det til T3.
    Det tar 2-4 uker.
    Så dosen du tar idag blir ikke brukt av stoffskiftet før om noen uker.
    Det er derfor en "treg materie" å dosere, og det bør man jo tenke på.

Når kjertelen produserer T4, produserer den samtidig litt T3 også, som kroppen da kan bruke med en gang.
    Det må man jo klare seg uten når man havner på Levaxin, og satse på at kroppens omdanningssysten (de-jodinasen) produserer nok T3.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Going down.... *sukk*

Siden oktober til januar hadde jeg det strålende så startet det jammen å gå nedover. Jeg burde vel visst at ting tar tid og alt det der, men jeg må innrømme at jeg er utålmodig. Var hos legen i dag (kom inn til en turnuslege) Akk oo Vee - her møtte jeg veggen.. Forklarte hvordan formen gradvis var blitt dårligere, sliter med å stå opp, trappene på jobben, hjemme sover jeg et par timer og stresset på jobben er ikke til å takle. Sjefen er forståelsesfull - beordret meg til ei uke fri. Turnuslegen trodde jeg tok 2x75 mikrogram + 5x50 mikrogram Levaxin og ville ha meg opp til 3x75 og øvrige dager 50. Jeg spurte hvorfor jeg skulle redusere doseringen, og det tok sin tid før han forsto at jeg tar 75x5dgr + 50x2dgr. Da MÅTTE jeg IALLEFALL ikke øke. Kunne dø før jeg var 50 sa han..
    Jeg måtte bare høflig avbryte legetimen og ba om en utskrift av prøveresultatene mine i HÅP om at dere kan hjelpe meg å tolke her.

mai 07 - t4 12,7 og TSH på 3,1 - tok ikke anti tpo
    okt 09 - anti tpo 449, t4 15,6 TSH 4,5 (begynner med levaxin)
    nov 09 - ant tpo 500, t4 16, TSH 3,4 (øker Levaxin)
    des 09 - ant tpo 414, t4 20 og THS 2,1 (Knallform - skriver julekort)
    jan 10 - anti tpo 438 , t4 15, TSH 1,6 (tar 425 mikrogram Levaxin)
    får brev i februar om å ikke endre dosering
    mars 10 - anti tpo 679, t4 16,7, TSH 0,76
    april 10 Anti tpo 1134???. T4 16, TSH 1,4

Fikk melding om at jeg lå innenfor referanseverdiene så grunnlag for sykemelding på tross av at jeg er GÅEN var ikke grunn nok. En ting som skremmer meg (og som jeg ikke har nevnt til noen) er følelsen av at livsgleden er borte. Jeg vil ikke høre den at "du lider av psykiske problemer"..
    Arbeidsgiver ser formen og unner meg en uke fri allikevel. Det er jo supert selv om jeg gjerne skulle hatt den ferieuka vekk fra sofaen.

Så dere som jeg beundrer så stort med kunnskapen. Hjelp meg å tolke... help1

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Going down.... *sukk*

Hei maba
    Er jo tydlig at du ikke har det bra.
    Det kan jo ha mange årsaker da....... (sorry)
    Lite D-vitamin ?
    Binyreproblematikk ?

Anti-TPO er sånn som graviditet. Enten har du det, eller har du det ikke.
    Ingen grunn til å ta oppatt det hele tia.

Og fordi det blir gjort, kan det tyde på at man ikke har så mye greie på hva man driver med....

Prøv å kom deg til en endokrinolog som kan hjelpe deg. Legen din skal gi deg henvisning.

Og ta D-vitaminprøve !

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 64
    Siste melding: 17-04-10, 12:52
  2. Kvinnedagen og behandling av lavt stoffskifte
    Av Ruth Roland i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 5
    Siste melding: 23-03-10, 19:01
  3. Svar: 9
    Siste melding: 20-12-09, 14:18
  4. IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
    Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 23-10-09, 16:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn