Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    6

Post Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid.

Hei,

her er en link til en artikkel som forteller en annen historie om kroppens behov for jod enn den en hører til vanlig:

http://vrp.com/articles.aspx?ProdID=art2588&zTYPE=2

Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid. Kjøpte Jodtinktur på apoteket i går, og så at flekken jeg pensla på armen ble borte på ca 6 timer. Så har bestilt Lugol på ebay og skal teste det siden det ble mye brukt for bl.a. hypotyreose inntill Wolff-Cahikoff effekten ble lansert i 1948. Men mye tyder på at denne effekten var basert på forskning som ikke er troverdig. Skal dele erfaringer og mer informasjon hvis dette hjelper meg.

Vennlig hilsen en sliten, men inspirert hypo
    Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid
    "...be the change you wish to see in the world"
    - (Mahatma Gandhi)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang

Intressant om du vil poste erfaringene dine peelgrim.
    Har du blodprøver du vil oppgi av situasjonen din ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    6

Standard Sv: Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Intressant om du vil poste erfaringene dine peelgrim.
    Har du blodprøver du vil oppgi av situasjonen din ?
    Hei Finn,

jeg tok blodprøver i slutten av Juli og de viste dette:

S-TSH: 4,7 referanseområde (0,20-4,0)
    S-FT4: 14,0
    S-FT3: 5,6

Jeg hadde også litt lav S-VIT D: 41 referanseområde (50-150), så har begynt å ta høydose D3, siden 10microgram D2 i vinter ikke hjalp.

Blir spennende å se hva tallene viser ved neste blodprøve.
    Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid
    - (Mahatma Gandhi)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av peelgrim Vis post
    jeg tok blodprøver i slutten av Juli og de viste dette:

S-TSH: 4,7 referanseområde (0,20-4,0)
    S-FT4: 14,0
    S-FT3: 5,6
    Jeg hadde omtrent samme TSH når jeg ble diagnostisert i -95. Da hadde jeg anti TPO på 3600 som er ganske høyt (ref under 50). Du må be om å få tatt anti TPO. Med symptomer, er du med disse prøvene hypo...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hypotalamus er sensor for bla. stoffskftehormoner.
    Når denne bestemmer at hypofysen skal sende TSH i 5-området til kjertlen, er det for at den vurderer blodets innhold av fT3/fT4 som for lavt, og vil ha disse tallne høyere.
    Kontrollsystemet kan derfor se ut som er iorden og at forhold i kjertlen er årsaken til at det ikke blir mer hormoner i blodet.
    Kjertlen kan være syk (påvirket av antistoffer) eller det kan være jodmangel.
    Har du tatt anti-TPO og TRAS da ?

Jeg er usikker på om D-vitaminmangel direkte kan føre til lave fT4-tall, men jeg merket jo meget stor forskjell da jeg startet med D3-tilskudd. Jeg hadde S-25-OH=39.
    Men husk : jeg er i en helt annen situasjon enn deg - jeg har ikke en fungerende kjertel og får alle stoffskiftehormoner fra tilskudd.
    Jeg kan vel anta at stoffskiftehormonene virker bedre iallfall. Dosen måtte jo halveres.
    Å ta 10µg/dag i en sånn situasjon virker garantert ikke - du må over 100, og pass på at det er D3 colecalsiferol du tar og IKKE D2 Ergokalsiferol !
    Jeg måtte øke dosen gradvis for jeg fikk akutte leggkramper da jeg forsøkte 50µg.
    D-vitamin er iallfall involvert i svært mange prosseser. Mange fler enn legene har lært om. Google ivei så skal du se.
    Sjekk forskjellen på det som står i Norsk Wikipedia og den Engelske versjon av samme. En trur ikke det er om samme vitamin.
    Det er ganske klart at når man velger å klore seg på et på et isflak oppe i nord, må en forvente lave D-vitamintall - risikoen og følgesykdommene.
    En kompensasjon kan være fiskemølje, men det holder ikke med noen få ganger i løpet av en vinter.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    6

Smile Sv: Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Har du tatt anti-TPO og TRAS da ?

Jeg er usikker på om D-vitaminmangel direkte kan føre til lave fT4-tall, men jeg merket jo meget stor forskjell da jeg startet med D3-tilskudd. Jeg hadde S-25-OH=39.
    Men husk : jeg er i en helt annen situasjon enn deg - jeg har ikke en fungerende kjertel og får alle stoffskiftehormoner fra tilskudd.
    Jeg kan vel anta at stoffskiftehormonene virker bedre iallfall. Dosen måtte jo halveres.
    Å ta 10µg/dag i en sånn situasjon virker garantert ikke - du må over 100, og pass på at det er D3 colecalsiferol du tar og IKKE D2 Ergokalsiferol !
    Jeg måtte øke dosen gradvis for jeg fikk akutte leggkramper da jeg forsøkte 50µg.
    Hei,

takk for informasjon og forslag, jeg har ikke tatt anti-TPO og TRAS ennå, men skal ringe legen og be om at han sjekker de også.

Jeg begynte med 50µg D3, og følte at jeg fikk en veldig god virkning den første dagen, men effekten har avtatt siden. Jeg har lest mange steder at en skal være forsiktig med høye doser vitamin D, så derfor har jeg ikke økt fra 50µg. Men i denne artikkelen - http://www.integrativepractitioner.c....aspx?id=17868 - kan en lese at noen trenger opptil 8000IU (200µg) for å øke serumverdiene. Øvre grense har de satt til 10000IU (250µg).
    Så skal øke gradvis og se hvor høyt jeg må for å føle den samme effekten som første dagen.
    - (Mahatma Gandhi)

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg hadde omtrent samme TSH når jeg ble diagnostisert i -95. Da hadde jeg anti TPO på 3600 som er ganske høyt (ref under 50). Du må be om å få tatt anti TPO. Med symptomer, er du med disse prøvene hypo...
    Hei Blondie,

nyttig å vite at du hadde omtrent samme TSH, og jeg har helt klart symptomer, så skal få tatt anti-TPO snart. Jeg har lenge forsket på hvorfor jeg har følt meg så dårlig, så det var en lettelse å få en diagnose slik at jeg kan gjøre noe med det.
    - (Mahatma Gandhi)

Lignende tråder

1. "normal" T3 - bytte til Armour??
    Av serena i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 16-06-09, 19:51
  2. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn