Viser søkeresultater 1 til 10 av 14

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    7

Standard Heidis hverdag!

Jeg fikk også lyst å skrive noen ord her for å se om kanskje noen leser som har erfart det samme og funnet en løsning på det eller iallefall noen gode råd.

Det hele startet når jeg var 16 år og i dag er jeg 35 år. Så har vært en lang reise men har i perioder vært litt bedre derfor holder jeg vel ut.

Møtt totalt veggen to ganger, slitenhet, hjertebank, lavpuls, svimmelhet, uklar i synet, en del eksem, reagerer på så mye rart, magen begynte for mange år siden med diare nå er det bare forstoppelser. Har gått i flere uker uten å være på do og prøvd det meste mot dette.

Hatt flere s ykehusinnleggelser med magevondt og hjertebank og skjelvinger osv....Sist i 2006 hvor jeg møtte toltalt veggen det de konkluderer med hver gang er psykisk, noe jeg er ikke er enig i men for å følge deres råd gikk jeg til psykolog og tok cipralex noen år. SOm jeg nå for to måneder bestemte meg for å slutte med hjelper jo ikke og nå skal jeg til grunns i dette om jeg så må kjempe veldig og prøve mye forskjellig.

Starta i oslo hos sofie hexeberg tok prøver og fant ingenting på dem men stoffskifte er ikke med her. Gått på lavkarbo kosthold i to måneder snart og rast ned 8 kg....Er veldig veldig sliten om dagen .
    Lurer litt på kosten hvis det er hormoner så hva er best å spise? driver å leser litt her inne.

Det som nå er spennende er at jeg stod på helsekosten i distriktet her jeg bor i går og prata i flere timer med dama da jeg har helt like plager som henne og hun hadde til slutt krevd stoffksifte prøver og fått tilsendt prøvesvar og begynt med levaxin helt nytt liv her hun fått.....Det var hun som tipset meg om dette stedet her...derfor havnet jeg nå her og skal prøve å lære meg ting...
    Skal til fastlegen mandag for allergimedisiner kanskje jeg skal høre om hun vil ta stoffskifte av meg igjen kan man kreve det?

Jeg har tre barn tvillinger på 2 år og en på 6 år....så trenger en del energi for dette aktiv hverdag og det er ikke alltid jeg klarer å følge med. Føler meg deprimert i tider da jeg synes dette er slitsomt men ser det er mange med meg her.....f

Så hva tror dere som leser dette? blir spennende å se ogfølge med denne tråden min......
    TEnk om hverdagen kunne blitt enklere......

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Heidis hverdag!

Sitat Opprinnelig skrevet av Sjarmisa Vis post
    TEnk om hverdagen kunne blitt enklere......
    Det kan den sagtens blive!
    Skal til fastlegen mandag for allergimedisiner kanskje jeg skal høre om hun vil ta stoffskifte av meg igjen kan man kreve det?
    Jeg ved ikke om man kan kræve det, men det ville jeg gøre hvis jeg var dig, Sjarmisa

Forlang (ja, det mener jeg faktisk) at få taget prøver på Fritt T4, Fritt T3, TSH og anti-TPO. Det kan man lige så godt, nu man er i gang. Det vil spare dig/lægen for mere ulejlighed i tilfælde af at udslagene bekræfter mistanken om lavt stofskifte.

Det du bør stå på er, at såfremt din konsultation hos lægen er aftalt til senere end om morgenen, bør du insistere på, at du kommer igen dagen efter, om morgenen og få taget disse prøver.

Selv om læge evt. siger, at det behøves ikke - skal du være fastende og hvis du ryger tobak, bør du prøve ikke at ryge siden ca. middag dagen før. Disse råd om at tage prøverne tidligst muligt på dagen og om at være fastende + "røgfri" tjener alle sammen et godt formål: at få dit TSH målt korrekt.

TSH stiger nemlig op ad dagen + ca. 10% ekstra ligger det lidt lavere når man ryger tobak inden prøvetagning + fastende som betyder, at der ikke er pågående insulinreaktion i kroppen, hvilket også kan påvirke TSH til at syns lavere end det er.

Alt står og falder med, om dit TSH er højt nok, før de fleste læger gider anerkende lavt stofskifte. Derfor bør prøverne tages sådan, at TSH vil vises som det i virkeligheden er, så vidt muligt uforstyrret af andet.

Du skal heller ikke fortvivle hvis det første prøvesæt evt. viser at du ikke har lavt stofskifte. Dette er udelukkende lægernes vante fortolkninger af blodprøverne, hvis tallene viser indenfor referenceområderne. Der er masser af mennesker, der går med lavt stofskifte trods fine blodprøver. Lad os se hvad prøverne viser, før vi snakker videre om det, og bed altid om udskrifterne af blodprøveresultaterne, du kan poste her i din tråd.

Hav, trods alt, en god dag, Sjarmisa
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    7

Standard Sv: Heidis hverdag!

Tusen takk for fint langt svar. Jeg går jo til legen min Sofie som jeg skriver og hun har visst tatt disse prøvene av meg fastende. Spennende så i morgen skal jeg ringe kontoret hennes og høre hva prøvene ligger på. FIkk mail av henne i stad. Det er denne kostholdeksperten jeg begynte hos.

Da er jeg på god vei. Legetimen min er ikke før ettermiddagen i morgen og dumt var det men men .....uansett tror jeg også starten på lavkarbo diett skal gjøre meg bedre på sikt......
    Ha en fin søndag

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Heidis hverdag!

Tusen takk for fint langt svar. Jeg går jo til legen min Sofie som jeg skriver og hun har visst tatt disse prøvene av meg fastende. Spennende så i morgen skal jeg ringe kontoret hennes og høre hva prøvene ligger på. FIkk mail av henne i stad. Det er denne kostholdeksperten jeg begynte hos.
    Jo, men du skriver jo selv, Sjarmisa, at stofskifteprøverne var ikke taget: "Starta i oslo hos sofie hexeberg tok prøver og fant ingenting på dem men stoffskifte er ikke med her." Fritt T4, Fritt T3, TSH og anti-TPO er stofskifteprøverne.
    Legetimen min er ikke før ettermiddagen i morgen og dumt var det men men .....uansett tror jeg også starten på lavkarbo diett skal gjøre meg bedre på sikt......
    Lavkarbo er super-super, men den alene får stofskiftesygdommen (hvis det skulle vise sig at du har den) til en ultimativ og permanent bedring.

"Legetimen min er ikke før ettermiddagen i morgen og dumt var det men men ....." Næ, næ, ikke noget "men" Sjarmisa. Hellere afbestille legetimen i morgen og be` om en ny first thing in the morning næste gang der er plads i lægens kalender.

Hvorfor? Fordi et for lavt TSH kan sætte dig måneder tilbage i den process, der fører til en behandling for lavt stofskifte, såfremt du har denne sygdom. Mens et sent (på dagen) tidspunkt for prøvetagning, kan give et falskt "lavt" resultat og så bliver du bare sendt hjem med diagnose "indbildning". Det bliver endnu sværere for dig at få ørenlyd hos lægen, næste gang du "pipper" om mistanken om lavt stofskifte. Og den "konflikt" man undgår ved ikke at samle mod til at afbestille konsultationen, den kommer tifold tilbage senere, af samme grund.

Er man fast besluttet på at gøre noget, kan man lige så godt gøre det ordentligt første gang. I dit tilfælde: udelukke enhver risiko for, at dit TSH-tal måles højere end det i virkeligheden er. Et (for) lavt TSH-tal betyder nemlig "fiiint stofskifte" kan jeg hilse og sige.

Held og lykke med i morgen og alle andre dage.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    7

Da har jeg fått mine prøvesvar håper noen her har mere greie på dette enn meg da hehe....Da jeg er helt grønn når gjelder sånne prøvesvar. Dette er iallefall verdiene mine fastende på morgenen:

S-anti tpo <25
    S-fritt t3 5,3
    S-fritt t4 16,4
    S-TSH 0.90

SPennende å høre hva dere som kan dette mener :-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Anti-TPO under 25 sier at du ikke har noen kjertelsykdom. Iallfall som omfattes av denne testen.
    De andre prøvene er jo det som heter fine prøver.
    Disse målingene kan ikke si om du har stoffskifteproblemer.

Så er det sånn at i sjeldne tilfeller kan det være slike fine prøver, men cellene tar ikke imot stoffskiftehormonene.
    Da får man symptomer på lavt stoffskifte selv om (mengde) prøvene er fine.

Det finnes flere prøver - som egentlig annvendes til andre formål - som også varierer med stoffskiftetilstanden.
    Jeg har kallt den sekundære prøver.
    Du kan sikkert søke på det ordet her på forumet.

Kolesterol, SHBG - det finnes mange.
    Jeg ville jo bedt om slike prøver hvis du mener du har symptomer som er forenlige med stoffskifteproblemer.

Problemer med binyrebarkens funksjon er ofte sammenfallende med stoffskiftesymptomer - og verd å sjekke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn