Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard Et sprsm. om Anti-Tpo...........

Hva er AntiTpo....er det noe med målinger ang. stoffskifte? Kjenner meg "LITE" dum da!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Anti-TPO viser om kroppen din produserer antigener for skjoldbrukskjertelen. Er denne positiv (tror om den viser > 250 eller så) så er det klart at det er noe galt med skjoldbrukskjertelen og at man har en autoimmun reaksjon.
    En ultralyd av skjoldbrukskjertelen kan bekrefte ved å vise betennelseform i kjertelen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Analyselaboratoriet Fürst har en liste over hvordan de forskjellige analysene tolkes : http://www.furst.no/bb/index6.html
    Det kan være lurt å klikke litt her for å vite hva alt mulig betyr.

Anti TPO er en litt usikker test - den slår ut på endel mennesker som ikke har slike kjerteldesruktive antistoffer som den jo skal rapportere om.
    En regner likevel testen som positiv når denne er over 35 og også andre forhold støtter en teori om lavt stoffskifte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard

n`Finn Först takk for svar og analyseliste også, siden må jeg höre litt--fikk svar på Anti-Tpo i dag, den er på 117-!? Det må jo väre åt helsikes höyt eller??? Har "ingen ben" prikkete fölelse i de og sååå tunge.Suser veldig i öra også,har fremdeles en TSH på12,1 -T3=3,8 ogT4=12,9. 75 Micro m.Levax. Min alm.prakt. lege vil ikke gjöre noe med Levax. Han har sökt meg inn hos en Endokrinolog nå.....Er sikkert laaaaang ventetid der og---- Kjenner noen av dere (VET OM)noen navn på de här Endokrinologa??? OG--HVOR holder de hus?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tiffen, du skriver at du er på 75 µg levaxin og din ft4 er lav og din TSH er høy oga t du har antistoffer.
    Det er helt vanlig å ha slike antistoffer. De fleste av oss her har det.

Mine var 106 når grensen var 100. Anre lab har grense på 35, og det er en ikke standardisert prøve, så man må se på referanseområdet.
    Leser på forumene at mange ar mange hunder eller tusener.

Hva er problemet ditt?
    Med slike tall pelier legen å øke dosen uten noen henvisning til endokrinolog.

Endokrinologer kan ha egene kontorer, og ha kontor slik som andre leger, eller være på endokrinologisk poliklinikk på sykehus. De er indremedisinere og har tatt videreutdanning i endokrinologi. å sykehus på endokrinologosk avdeling kan du møte andre leger også , ikke alle er nødvendigvis endokrinologer der. Det kan gjerne være en under opplæring men det som teller allikevel er at det er endokrinologisk avdeling.

Med lavt stoffksifte og antistoffer slik som du har står vi bakerst i køen hos endokrinnologisk poliklinikk.
    Diabetikerne er nok i flertall og så er det noen andre grupper som skal til endokrinolog, bl. a. Mb Addison og hypofysesykdommer , og foran oss er også dem med graves sykdom og graves øyesykdom og gravide med stoffskiftesykdom.
    Så noen her har blitt avvist og de har ikke fått noen time.

nora

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard

For det förste .......jeg har 0 problem-for det andre.......jeg VISSTE ikke hva Anti-Tpo var skjönner du-(ikke alle vet da vet du!) Dessuten jeg står IKKE bakerst i köa (det fikk jeg vite i dag!!) HEI DA---------------

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ã….
    Betyr bare at du bor i et område hvor endokrinologene har kapasitet til å ta inn oss vanlige dødelige som har hashimotos.
    Vanligvis blir vi bare behanlet av fastlegen og denne ville da økt dosen levaxin så TSH går ned til nær 1, og først hvis vi da ikke ble bedre ville vi blitt sendt til endokrinolog.
    det er forskjellig etter hvor du bor.
    Endokrinologen tar muligens noen flere prøver, ellers er jo ikke behandlingen noe annet enn at han/hun øker dosen din slik at TSH blir et sted mellom 0,5-1,5.....

Og, de aller fleste her har anti-TOP og det betyr hashimotos thyreoditt. Det er helt vanlig.

Noen som husker hva tallene er fra HUNT-undersøkelsen? Jeg synes å huske at 10-20% av alle i landet har anti-TPO. Må titte på det igjen, kan være færre eller flere.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Med slike prøvesvar som du viser til har du en thyreoiditt som gradvis ødelegger kjertelen.
    Klart du skal utredes av spesialist, men så tolmodig du må være......
    Dosen avpasses slik at den øker fordi kjertelen minker, men du er nok kommet langt i prosessen. 150µ/dag er omtrent full dose.

Har bare sett litt i HUNT http://www.hunt.ntnu.no/ og mener også å huske at det var over 10% som hadde en positiv ant-TPO, men husker ikke om dette var totaltall ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard

Vet ikke om jeg ens våger og spörre om hva en thyreoiditt er, men jeg sjangser----------er fremdeles altfor "GRÖNN" da det gjelder mitt stoffskifte! Og hvorfor har man betennelse i kjrt. da???? Hvilken prosses mener du n`Finn? Jösses hvor dumt dette kjennes å spörre om.............

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Alt med "itt" er betennelser osv.

Betennelser kan være autoimmune eller noe annet.

Her med hashimotos er det autoimmunt.
    Mangt er skrevet om dette.
    Det er også en del i mange postinger her på forumet om årsakene, bla og les litt.
    Stress og for mye karbohydrater og jod og aspartam og MSG er kjente triggere av antistoffer mm.

nora

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn