Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Hva betyr dette ?
-
24-09-05, 10:10 #1gjest Gjest
Hva betyr dette ?
T3 - 3,2
FT4 12,6
Tsh 3,69
Anti-tpo -810
Hadde vært fint med litt veiledning fra noen med litt erfaring.Går på 25 mikrogram Levaxin men blir bare verre.
-
24-09-05, 10:22 #2
TSH skal ned til 1 før du blir noe bedre.
Så lite Levaxin som 25 µg er verre enn ingenting fordi tilført thyroxin senker TSH mere enn egen thyroxin, slik at egenproduksjonen senkes mer enn det du tilfører....3,6 i TSH er alt for høyt til å være noe brukbart. FT4 på 12 bekrefter det. Skal være minst på midtpunktet.
Hvilket kurs har alle disse legene gått på som nå plutelig bare gir 25 µg?
Startdosen før var jo på 100µg.
Så var det 50µg en stund.
DDD, Definert Døgn Dose er 150µg.
Det er mange som har det rimelig bra på Levaxin slik at TSH er rundt 1.
Vet om en som er ok på 1,6.
Jeg personlig må ha en TSH på 0,02.
-
25-09-05, 08:44 #3
Kan bare si meg enig med nora.
Men har du nylig startet med Levaxin? Etter 6-8 uker skal dosen økes ifølge en artikkel i Tidskrift for Den Norske Legeforening.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...SEKS_ID=520952
Hvis du har gått på så lav dose Levaxin lenger enn 6-8 uker, så bør du ta opp dette med legen. Det er helt riktig som nora sier, for lav dose Levaxin gjør deg verre.
Du reagerer helt normalt, og skal ikke gi opp ennå. Det er dosen som er for lav. Noen må ha ekstra tilskudd av T3 eller skifte tyroksinmerke for å bli bedre. Men først og fremst så trenger du å prøve å øke dosen.
-
25-09-05, 09:31 #4
Du viser en positiv anti-TPO prøve, og det sier at kjertelen din er utsatt for en betennelsesreaksjon som gradvis ødelegger den. Det tar ofte bare et par år, så er den uproduktiv. Da må man erstatte de tapte hormoner ved å spise dem i riktig mengde for kroppen.
Levaxindose til full erstattning ligger mellom 100 og 200 µG/dag. Armour på 120 og 240 mG.
Legen skal følge deg med blodprøver, og ofte til å begynne med. Det lønner seg å sette seg grundig inn i hva disse betyr. Den viktigste er "fritt T4". Denne regnes som det beste mål man har på stoffskiftet, og det er også denne som er symptomgivende. Den gir symptomer om den er for lav eller for høy. Du må finne ut hvor på skalaen du trives best og har minst symptomer.
TSH er ikke et stoffskiftehormon, men den sier noe om din hjerne vil ha høyere eller lavere stoffskifte - eller om det er sånn passe. En vet heller ikke hvordan ens personlig beste tallverdi er her. Rundt 1 er bare et utgangspunkt.
Og jeg er enig i det nora og Marge skriver. Ellers får du svar på det meste her, tror jeg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker