Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Sovjetunionen
    Meldinger
    29

Standard Min kjæreste har kanskje høyt stoffskifte

Meget merkelig ettersom jeg har lavt stoffskift selv. Det begynte med at vi mistenkte graviditet. Magen hennes vokste, hun fikk større bryster, mensen uteble og hun slet mye med kvalme. Typiske graviditetssymptomer skulle en tro. Etterpå har alle graviditetstester vært negativ. Og da en ultralydsundersøkelse utført av en ikke så veldig erfaren lege viste ingen barn mistet jeg troen. Hun trodde litt til på det antageligvis fordi hun ønsket det skulle være barn der og ikke hadde allvrdens tiltro til legen. Siden har magen minsket litt, og min kjæreste har vel også mistet troen på at det kan være barn. Legen ga en forklaring på tingene som at de kunne være problemer med stoffskifte eller hormonfortyrrelser.

I dag har hun vært hos legen og tatt et utall tester. Og jeg har spurt henne om hvordan hun føler det. Jeg synes i hvertfall det er masse ting som kan tyde på høyt/lavt stoffskifte. Hun har hatt tåkesyn, tarmproblemer (mye diare), oppblåsthet, kalde føtter, overdreven svette, øyet renner, uregelmessig mens (PCOS? eller lignende), irritasjon, humørsvingninger, følsomhet for høye lyder, trøtthet og litt oppvåkninger om natten. Listen fortsetter nok. Hun har også hatt infeksjoner og vært behandlet med penicillin som jeg ofte har inntrykk av kan stå bak dette faenskapet. I tillegg har hun gått på p-sprøyte.

Hun har også slitt med psyken og har lenge tatt medisin for angst. Medisinen ser ikke ut til å gjøre noe spesielt med henne synes jeg. Det gjør bildet mer uoversiktlig. Psykiske sykdommer og stoffskiftet går jo litt inn i hverandre, men samtidig er det mulig å skille. Man får så vidt jeg vet ikke tørt, livløst, tynt hår av angst/depresjon? I alle tilfeller får vi svaret på blodprøver i neste uke. Til dess kunne det være greit å se om noen har noen meninger spesielt om dette med ting som kan tyde på graviditet/manglende mens og ting som egentlig viser seg å minne om stoffskifteproblemer.

Hun har tatt tester før på stoffskiftet og de har ikke vist noe unormalt. Imidlertid føler jeg nå at dette bør følges opp og undersøkes nøyere. Jeg føler hun ikke synes symptomene er så ille, men slik jeg kjenner det bør det da medisineres? Hun greier jo ikke å jobbe og sover altfor mye på dagen. Jeje. Håper vi når noe konkret etterhvert.
    It's nice to be important, but it is more important to be nice! (eller et eler annet slikt)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Min kjæreste har kanskje høyt stoffskifte

Hei cino, har du vært innom her før ?

Jeg syns symptombeskrivelsen peker på lavt stoffskifte jeg da, men det må jo blodprøvene si noe om.
    Du er jo også inne på det.
    Hun bør jo ta antistofftestene anti-TPO og TRAS, og de vanlige - du kjenner dem.
    Mistenkes Pcos er det vel bla testosteron de måler tror jeg.

Om hun ikke allerede har tatt dem bør hun vel vurdere å bytte lege eller en privat klinikk ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard Re: Min kjæreste har kanskje høyt stoffskifte

Jeg håper også dere får noen konkrete svar etterhvert. Det kan jo høres ut som om hun har gått igjennom det som kalles innbilt svangerskap, uten at jeg vet for mye om det.

Vær også klar over at noen SSRI, hvis det er det hun bruker mot sin angst, kan gi endringer i stoffskiftet og andre bivirkninger. Så hvis hun ikke har nevneverdig nytte av dem, ville jeg vurdert å seponere dem og heller forsøke andre tiltak som kan fungere på angst.

Lykke til!

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn