Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Tråd: Luft i systemet....
-
10-11-08, 17:06 #1
Luft i systemet....
Ja det er jeg blitt ille plaget av i det siste. Kom samtidig med at fikk for höyt stoffskifte (måte red. dosen) så nå har jeg brukt 100 mikrogram istedenfor 150 i 2 uker. Fatter bare ikke hvordan det har seg med denne oppblåstheta i magen...
Så fort jeg har spist så må jeg rape masse og får sureoppstöt, også når jeg har ligget ned en stund har jeg luft som jeg må få opp, Har også mye luft den andre veien også, men ganske så normal avföring. Noen som vet om dette er noe som fölger stoffskifteproblematikken? Flere som har värt borti dette?Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
10-11-08, 18:33 #2
Re: Luft i systemet....
Hej
Jeg har også store problemer med luft i maven - rigtigt slemt endda! Jeg har fået at vide af lægerne at jeg har irritabel tyktarm, men tror også at det hænger sammen med stofskifteproblematikken. Før jeg kom i behandling med stofskiftemedicin havde jeg meget forstoppelse, det har jeg nu stadigvæk hvis jeg ikke spiser fiber otrg HUSK pulver (frøskaller), men stofskiftemedicinen hjalp helt klart synes jeg. Men luft i maven plager mig altså fortsat - ja og specielt efter måltiderne. Jeg bliver også RIGTIGT træt når jeg har spist - og det tænker jeg hænger sammen med en dårlig/træg fordøjelse.
Ja endnu en træls ting at kæmpe med....
Med venlig hilsen
Gitte
-
10-11-08, 18:52 #3
Hei og takk for svar. Har du undersökt deg med gastroskopi el Gitte, eller har du bare prövd deg frem i kostveien?
Opprinnelig skrevet av gitteh
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
11-11-08, 11:04 #4
Hej igen
Jeg har fået lavet flere gastroskopier og enda også endoskopi - dvs. både den ene og den anden vej. Det var ikke sjovt! Man fandt ingen ting, kun nogle små polypper som blev fjernet.
Jeg får særligt luft i maven hvis jeg spiser meget groft brød og gulerødder og mavekneb/diarre hvis jeg spiser pærer-blommer - og tykmælk f.eks.
Jeg bliver også meget utilpas hvis jeg springer måltider over og som sagt bliver jeg MEGET træt når jeg har spist.
Jeg har ikke haft overskud til at lægge min kost om, selvom det nok ville være en fordel for mig. Prøver at begrænse sukker (jeg har en KÆMPE sukkertrang umiddelbart efter jeg har spist som er svær at bekæmpe), kaffe osv.. Hvidt mel synes jeg er svær at udelukke, men spiser dog aldrig helt hvidt brød (dog kun i kager!
)
Med venlig hilsen
Gitte
-
11-11-08, 12:19 #5
Har du hørt om cøliaki? Det er en autoimmun sykdom som følger hashimotos. Nesten ukjent i Danmark.
-
11-11-08, 16:05 #6
Ja er blevet testet for Cøliaki - man tog en prøve fra tyndtarmen som vist kunne udelukke det...
Med venlig hilsen
Gitte
-
11-11-08, 16:19 #7
Hm.... ja kanskje jeg er blitt rammet av cöliaki...? Da bör jeg vel på gastroskopi osv da eller?
Tror kanskje jeg skal be om det hvis det ikke blir bedre til jeg skal og ta nye blodpröver.. eller er det enklere måte å finne ut av det på...Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
11-11-08, 18:25 #8
Hej Linn
Jeg mener rat man vil kunne se noget i en blodprøve også, så måske du kunne starte der? Jeg ved dog ikke så meget om det...
Mvh. Gitte
-
11-11-08, 18:41 #9
Blodprøve kan være en god start.
Hvis man er bare i begynnelsen av cøliaki, noe som kan vare i årevis, blir alle prøvene typisk negative men man har symptomer. Det er fordi alle prøvne samt gastroskopien er kalibrert til å først slå ut ved helt alvorlig skade på tarmtottene......omtrent som prøvene for lavt stoffskifte. man har gjerne gått lenge med symptomer men prøvene har ikek slått ut ennå. Og så går tiden og man mister jobb og utdannelse osv.
Typisk for cøliaki er den store trettheten.
Det tok syv måneder på glutenfri kost før jeg våknet en morgen og ikke var så forferdelig trøtt lenger.
kaffe hjalp overhodet ikke, for eksempel.
Og stoffskiftemedisinene virket omtrent ikke.Og legen sa det må være noe annet.
Og når jeg mente det var cøliaki så var det ikke bra nok for ham, han mener jeg har angst og depresjon.
åssen skal depresjon føre til at an må øke dosen så mye for å komme opp i samme ft4 som før (absorpsjonsproblemer) ??
-
12-11-08, 07:37 #10
Hej
Jeg har sakset lidt om cøliaki har den danske cøliaki forenings hjemmeside : Hos mennesker med cøliaki fører indtagelsen af en kost, der indeholder gluten, til en langsom beskadigelse af tyndtarmens slimhinde med efterfølgende svind af tarmens fimrehår. Derved forringes slimhindens evne til at optage næringsstoffer fra maden betydeligt, og samtidig mistes værdifulde salte og mineraler. De klassiske symptomer ved cøliaki er diarre, vægttab, underernæring og træthed. Af andre almindelige klager findes oppustet mave, rigelig luftudvikling i tarmene samt ledsmerter. Diagnosen cøliaki stilles ved at tage en lille prøve af tyndtarmens slimhinde, en såkaldt tarmbiopsi, ved hjælp af en tynd slange. I et mikroskop kan man derefter direkte se om slimhinden er flad, dvs. om villi eller fimrehårene i tarmene mangler. I det tilfælde er sandsynligheden for cøliaki meget stor.
Jeg har ikke diarre og vægttab /underernæring (nærmest tværtimod!
) - så jeg tænker at jeg ikke har cøliaki...Men oppustet mave og træthed - det har jeg i rigelige mængderr.
Med venlig hilsen
Gitte
Svar med sitat
Bokmerker