Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Fortsatt diskuteres og misforstås lavkarbo

Etter at ernæringsprofesor Norum kom med en litt pinlig harang mot lavkarbo (det hørtes ut som om han nærmest trodde at det besto av kjøtt, les nedenfor) har Fedon Lindberg svart ham på en veldig bra måte i dagens Aftenposten.

Høykarbo er uanstendig skriver Lindberg.
    Det er fullt mulig å ha et allsidig, variert, balansert og helsefremmende kosthold med et stort innslag av plantemat, som inneholder vesentlig mindre karbohydrat, og som øker livslengden, for øvrig nylig bekreftet av en stor studie fra Harvard-universitetet.
    Noen som kjenner til denne studien, den hadde vært interessant å kikke på!

Lindberg avslutter artikkel så vakkert, det blir nesten som en bønn, selv for ikke-religiøse meg
    Etter min mening er målet hverken lavkarbo eller høykarbo, men smart-karbo og likeså smart-fett, ikke høyfett eller lavfett. Kvalitet betyr mer enn bare mengde. Så må den enkelte finne ut hva som gir en best helse, sunnere vekt og ikke minst større matglede.

La oss i Norge og andre rike land spise og leve sunnere og dermed redusere de enorme helseutgiftene.

La oss redusere vårt overforbruk av meningsløse ting, som dyre biler, mer klær, mobiltelefoni og dyre reiser før vi prøver å vise solidaritet ved å spise "billigere" mat som kan gjøre oss sykere.

La oss få sukker og hvitt mel bort fra kosten, eller i det minste redusere dette vesentlig.

La oss øke vårt inntak av grønnsaker, helst fra fattige land som ikke bruker oljefyring for å holde drivhusene sine varme. La oss sørge for at fattige land får slippe til uten høye tollmurer.

La oss anvende produksjonsmetoder som reduserer CO2-utslipp fra kjøttproduksjon (bruk av linfrø i stedet for korn i fôret til storfe fører til nesten 20 prosent reduksjon).

La oss ikke kaste så mye mat hver dag.
    Ernæringsprofessor Norum sier at Lavkarbo er uanstendig

Dersom noen få bruker en spesiell diett, trenger ikke helsemyndigheter å bry seg. Men når lavkarbokostholdet brer om seg i befolkningen, og dens tilhengere mener at alle bør følge deres råd, må det reageres. Lavkarbo for en befolkning er nemlig økologisk galt og direkte uanstendig i en verden med over en milliard underernærte mennesker. Dessuten er det dyrt og er skadelig på sikt.
    Han sier også at
    Lavkarbokosthold består for en stor del av fete meieriprodukter og mye kjøtt. I en kort slankekur er det ikke farlig. Men fortsetter man på dette kostholdet en stund, øker risikoen flere sykdommer. Det vil hos mange føre til en økning av kolesterol i blodet, og derved disponere for åreforkalking og hjerteinfarkt. Det er og en klar sammenheng mellom det å spise meget storfekjøtt og risiko for kreft i tykktarm.
    og videre
    Som lege og ernæringsforsker har jeg alltid ment, og mener fortsatt at grovt brød til frokost, lunsj og kvelds og kokte poteter og gulrøtter til middag er både sunt og riktig å spise
    Noen er friske nok til å tåle denne maten, men det gjelder ikke alle. Husker ikke hvor jeg leste det, men en skrev at for å spise slik må man trene som Marit Bjørgen. Og det er det ikke alle som gjør
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Fortsatt diskuteres og misforstås lavkarbo

Jeg synes hele lavkarbodebatten er rimelig latterlig.
    Motstandere av lavkarbo tror at vi som lever lavkarbo spiser masse kjøtt og drikker fett. Selv om enkelte ekstreme mennesker gjør det, så er det ikke det lavkarbofilosofien sier man skal.
    På et høykarbokosthold finner man også ekstreme mennesker som f.eks. lever av chips, cola og grandiosa. Alle skjønner jo at folk flest ikke spiser bare det, og høykarbo blir heller ikke dømt utifra ekstremspiserne.

Hele debatten har et nesten fanatisk uttrykk; folk som ikke har satt seg inn i hva lavkarbo er, tror likevel de vet svaret og fordømmer lavkarbo og mener det er både farlig og egoistisk og leve slik.
    Jeg skulle bare så inderlig ønske at folk satte seg inn i hva lavkarbo er før de fordømmer det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

I Aftenposten i dag får professor i ernæring Kaare Norum så øra flagrer av Carl-Fredrik Bassøe, som er overlege, professor og spesialist i indremedisin og blodsykdommer.

I kronikken ”Lavkarbo er uanstendig” åpenbarer Kaare Norum sine kunnskaper om overvekt. Det er noe mange av oss har etterlengtet, spesielt etter at han i BT (8.1.12) og Aftenposten (9.1.) ikke ”husket” han hadde hørt om fettrik avmagringskost som var mye omtalt i vitenskapelig litteratur på 1970- og 1980-tallet. Det er en dødssynd for en forsker å mangle kunnskap innen sitt eget fagområde. Hvor langt kan en forsker tillate seg å ”glemme” og fortsatt kalle seg professor? Er tittelen verdiløs?
    Visse stoffstifteforstyrrelser skaper fedme eller avmagring. De best kjente er avmagring og fedme på grunn av henholdsvis for mye og for lite av hormonet tyroksin. I dag kjenner vi mange andre slike tilstander, for eksempel fedme når kroppen lager for mye insulin. Norum belærer oss med at kroppen følger termodynamikkens lover. Selvsagt gjør den det, men så enkelt er det likevel ikke.
    Norum tror at kroppen forbrenner mat på samme måten som vi brenner ved i peisen. Brunt fettvev, for eksempel, forbrenner riktignok karbohydrater og avgir varme. Men annet fettvev omdanner karbohydrater til fett. Musklene våre bruker fettsyrenes og karbohydratenes kjemisk energi til muskelkreftene vi beveger oss med. Det er ikke slik at kroppsvekten kan beregnes bare ut fra tilførsel og muskelbruk. Hormoner bestemmer hvordan fett og karbohydrater fordeles til varme, (fett)avleiring og muskelkraft.
    Professor emeritius Norum er bekymret for kyrenes forurensende gassproduksjon. Norum må være den eneste blant oss som ikke slipper en liten fjert i blant. Han er like anstendig som hans ernæringsfysiologi er uspiselig.

Les hele, denne debatten er interessant.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Fortsatt diskuteres og misforstås lavkarbo

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Ernæringsprofessor Norum sier at Lavkarbo er uanstendig
    Jeg har specielt hæftet mig ved denne herres billede, der taler sit eget, tydelige sprog: svag (hvis ikke direkte syg) lever, diabetes-like, højt blodtryk, svagt hjerte/kredsløb og sandsynligvis også højt kolesterol. Ophobninger af muciner i ansigtet tyder også på et større underskud af thyreoideahormoner. Billedet siger mig også, at professoren er glad for den gode, gammel skandinavisk kost tilpasset til tidens helsevildfarelser, som fedtreduceret, saltfattigt, med overvægt af dejligt brød med margarine, måske lasagne og andre dejlige pastaretter, og udkogte kartofler (det sidste er jeg ikke helt sikker på). Så når en person med så et u-sundt udseende begynder at prædike helbred og sundhed for andre - har jeg ikke anden udvej, end at lukke ørerne.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det som sjokkerer meg mest i denne LCHF debatten er den totale manglende innsikt disse LCHF motstanderne (som ofte er leger) har i hvorfor folk spiser lavkarbo. Noen folk spiser lavkarbo fordi de er syke. De oppsøkte helsevesnet og fikk beskjed om at de var friske, uten at det løste de helseproblemer de satt med. I motsetning til hva folk flest tror er ikke disse "friske" menneskene late og lite arbeidsvillige. De er derfor villig til å gjøre hva det skal være for å oppnå bedring i helsa. Derfor innhenter de erfaring fra folk som hos denne kvinnen De skjønner da at det ikke er slik at man må slå seg til tåls med de helseplagene man har, den enkelte kan faktisk gjøre noe med det selv. Dette er sammen med manglende effekter av helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger, utgjør summen av de som velger lavkarbo.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Dagens beste:
    Damen jeg delte taxi med i dag "man får fett i blodårene av lavkarbo og høyt kolestreol og hjerteinfarkt"
    Jeg
    "faktisk er det vanlig at kolestreolet går ned etter en tid på lavkarbo og det finnes ingen bevis for at økt fett i kosten fører til større fare for høyt kolestreol eller infarkt"
    Damen:
    "jeg fikk infarkt enda mitt kolestreol er på 6,3"
    Jeg:
    "Det er mange ting som kan føre til infarkt, hos noen ligger det i genene og en del medisiner kan også rett og slett øke faren for infarkt"
    Damen:
    "nei hos meg er det iallefall ikke arvelig for både jeg og broren min har fått det"
    Jeg:
    "Lever dere begge lavkarbo da?"
    Damen:
    "Nei er du gal! Vi spiser ikke noe som kan være farlig"

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ein annan lege sa til henne
    at det kan sjå ut til at maten ho åt før har provosert immunforsvaret.
    –Og tenk at maten vart medisinen min. Det
    skjedde sjølv om eg alltid har vore svært oppteken av sunn livsstil og mat. Eg har ikkje røykt,
    ikkje drukke alkohol, eg har trimma og vore friluftsmenneske. Difor opplevde eg det svært urimeleg då eg fekk leddgikt for 32 år sidan.
    Fra Linken til BenteR
    Sjå, Irene joggar! Fin artikkel

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Lignende tråder

1. Til gamle og nye her inne :o))
    Av Karin i forumet Solskinnshistorier
    Svar: 11
    Siste melding: 25-02-12, 07:14
  2. Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...
    Av Puselille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 87
    Siste melding: 16-09-10, 20:03
  3. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 21:26
  4. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn