Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
-
23-09-07, 00:13 #1
Hypotyreose som følgesykdom eller som roten til alt?
Hei
Dette her blir mitt første innlegg på dette forumet.
Jeg er en 26år gammel mann fra Ã…lesund. Har vel egentlig siden jeg har vært 16år gått rundt og følt meg som en hypokonder. Fikk problem med en så kalt spiseforstyrrelse som 16åring på folkehøgskole. Diagnosen blei aldri satt, men hadde oppfølging av helsesøster i ca 2år. Samtaler og slikt, I samme periode hadde jeg kjæreste i 1årstid, og når det blei slutt så fikk jeg høre at hun mente at jeg var ikke helt frisk (kroppen min altså), vet ikke heilt hva hun mente var galt. Det skal også nevnes at hun 4år senere studere til å bli lege.
No er jeg til utredning for både Ulcerøs Kolitt og Bekhterevs hos min fastlege, .
Ulcerøs kolitt er noe jeg er plaget med 1-2ganger pr året med såkalt aktiv perioder. Vil vel selv beskrive det som at jeg ligger på nivået moderat. Men det treffer meg alltid på våren eller første del av sommeren.
Har lest her at det er flere som er plaget av diare på våren, begynne å lure på om det er noe i det. Legen min hadde ikke noen forklaring og syns det var rart at jeg nesten kunne stille kalenderen etter "mine dårlige" perioder. Lurer også på med dere som har diare plager på våren, om dere er / var plaget av slim og blod i avføringen. Og om det var mange toalett besøk pr dag. Jeg var over 10ganger pr dag.
Bekhterevs er stivhet i muskler/sener. Spesielt i rygg, skuldre, nakke, hofte og ankel. Har også opplevd isjas smerter.
Men tilbake til saken.
Kom over en artikkel om den såkalte "ronaldo"sykdommen Hypotyreose. Det var som noen leste opp mine symptomer. Symptomer som jeg ikke tidligere hadde såtte i sammenheng med hverandre og her er dem jeg fant ut i fra en liste på wikipedia som jeg vil påstå at jeg har i mer eller mindre grad.
Tretthet
psykomotorisk treghet
depresjon
vektøkning
hevelse rundt øynene
Lyssky
heshet
muskel- og leddsmerter
tendens til å fryse
overfølsomhet for kulde
brainfog
hukommelsessvikt
stort behov for ro
redusert stressmestring
glemsomhet
tiltaksløshet
energimangel
lav kroppstemperatur
Fant også et symptom som er listet under binyretretthet:
hyperaktiv tarm, transittiden kan være for rask (maten forlater magen for raskt, forårsaker dårlig enzymatisk fordøyelse)
Stå stille er vanskelig eller medfører ubehag. Ã… gå er lettere
Men slik jeg skjønner det så er det veldig like symptomer på både hypotyreose og binyretretthet/svikt.
Og det er også en kobling mellom Hypotyreose og autoimunne sykdommer slik som Ulcerøs C og Bekhterevs.
Kan det være Hypotyreose som slår ut symptomer i andre organ eller har jeg alle tre?
Kan også nevne at jeg blei forskrevet en medisin som skulle dempe betennelse i kroppen, men den tålte ikke tarmen min. (Napren - E 500Mg)
Det blei også skrevet på resepten at Skal ikke kombineres med NSAID... hva er det for noe?
Dette blei mange spørsmål, prøver å sette meg inn i saken før jeg skal til legen min den 12. Oktober for å ta prøver og samtale.
Håper å få mange svar og ikke vær redd for å rette på ting som jeg har tatt feil eller missforstått.
-
23-09-07, 08:06 #2
NSAIDs er alt som er lik ibux, naproxen osv men ikke dispril (acetylssalisylsyre) eller steroider som jo også kunne brukukes mot vondter.
Napren er vel også NSAIDs såvidt jeg kan skjønne.
Voltaren ogs, Vioxx osv.
Hvorfor i huleste fikk du napren, man vet jo at alle med ulcerøs kolitt ikke tåler NSAIDs. (kilder: fakta-arket ssom de poster på alt.crohns-colitis på news)
Jeg har også løs mage når binyrene er sliten/eller jeg har spist sukker eller for mye karbohydrater. Da bruker kroppen min opp det ccortisolet som er ser det ut som. Rekker lenger hvis jeg spiser riktig. Jeg trenger el lite hjørne eler mer av en hycrocortisontablett hvis jeg har fått i meg gluten og det varer en stund.
Ja, dine plager kan godt være stoffskiftet samt lavt cortisol/større behov pga inflammasjonen.
Det fins noen nettsider med en spesiell diett for både ulcerøs kolitt og crohns (på nettet blir de gjerne slått sammen) som noen har funnet veldig hjelpsom, fins også på dansk. The spedific carbohydrate diet, scdiet
fins på scdiet.com scdiet.org scdiet.net
www.varvei.no har en hel sidte over scdiet-linker:
http://www.varvei.no/wsp/varvei/fronten ... le=CONTENT
Jeg mener at hos meg ble alt trigget av en kyssesykeinfeksjon. etter det har jeg aldri hatt like mye energi som før og stoffskiftesymptomene kom da. Dette var på 80-tallet.
Andre har også fortalt om at kyssesyken var starten av alt.
Noen forskere har funnet en genfeil som de med ulcerøs kolitt har, at de ikke makter å kaste ut neon bakterier uten cellevegg fra sine celer.
Det tar vel 30 år fær dette er anerkjent og an behandling tilbys.....noen driver med det allerede men det er ikke anerkjent. Jeg har postet noe i alternativ-mappen om denne diskusjonen.
Jeg synes du skal be om stoffskifteprøver:
TSH
ft4 ft3
anti-TPO
og gjerne:
B-12
D-vitamin
og kanskje noen andre her har noen flere forslag
Det er også noen flere her med ulcerøs kolitt og Bekterev.
-
23-09-07, 08:48 #3
Jeg fikk det fra reumatologen min, bare for å prøve og fikk beskjed om at jeg måtte slutte straks om jeg opplevde noe ubehag med magen. Gikk knapt et døgn før det slo ut på magen. Samme symptomene som når jeg har en dårlig periode.
Opprinnelig skrevet av nora
Det skal og sies at jeg er til utredning og at jeg ikke har klart å mannet meg opp til endoskopi undersøkelsen enda. Men det at jeg reagerer på NSAID bekrefter vel litt min misstanke om Ulcerøs.
Jeg tar aldri Ibux lenger, har gått over til Panodil.
-
23-09-07, 09:41 #4
Ja,paracet og hva de en heter som er det samme virkestoffet.
det ene er en ganstroskopi hvor man går oppefra, det andre er en kolsoskopi hvor man går inn nedenfra med en slange med kamera. Man tar ser på tarmen med kamera og tar om nødvendig biopsier. man tar gastrostkopi /ensoskopi ved mistanke om cøliaki for eksempel. Har gjort det selv. Tok noen minutter bare.
Ulcerøs kolitt kan oppptre over hele mage-tarmkanalen helt opp til nesa....det fins også noe som heter microscopic colitis og noen leger sier at glutenfri kosthold hjelper for noen varianter av denne, en dr Kenneth Fine som har forsket på dette og har oppfunnet en avfølingsprøve for det. Patentnasøkningen hans ligger på nett.
Kan du få tak i noen blodrøvsvar for å se hva de har tatt prøver av?
-
23-09-07, 12:15 #5
Det var kolsoskopi jeg mente. Jeg trodde at Ulcerøs kolitt kun holdt til i nederste del av tarmene. Mens cronhs kan gå hele veien opp...
Jeg vet der blei tatt en god del prøver for 1årstid siden.Tror der var 6-8prøver som blei sendt til blandt annet trondheim. Det var prøver som skulle avdekke mistanker om Ulcerøs kolitt og muligens gikt. Men bare beskjed om at dem ikke fant noe tegn til betennelse i kroppen. Har ikke fått svar på noen av de andre resultatene. Men skal sørge for at dem tester meg for alt egentlig.
Binyresvikt.... er det et resultat av hypotyreose... Har lest et scoreboard der dem viser binyretretthet, hypotyreose og blandet. Dr. Rind Scoreboard Jeg føler at jeg kanskje faller inn under blandet. Men igjen, det er ikke alt som stemmer.
-
23-09-07, 14:37 #6
Ja, det står i læreboka (sykdomslære indremedisin, kirurgi og anestesi) at det er crohsn som kan opptre i hele mage-tarmkanalen, slik du skriver. Min feil. Side 251 under crohns sykdom.
Dut renger nå prøver for stoffskiftet.
Det fins også prøver for binyrebarkfunskjoenen, det er S-cortisol morgen (blodprøve) men det kan bare måle totalt cortisol. Fritt cortisol er en spyttprøve og er mye mer nøyaktig.
Jeg hadde en gang under referaneområdet samtidig som jeg følte meg ille med legen avfeide det med at det var målefeil eller tatt sent på dagen, noen det ikke var.....
ACTH måles også noen ganger mend en prøven må tappes på avkjølt glass og pipetters over på plastglass og fryses da ACTH ellers binder seg til glasset og viser lavt resultat.
Min prøve var lav.
-
23-09-07, 14:52 #7
skal bli spennende å se hva legen min sier når jeg kommer med den listen på prøver jeg vil ha tatt.
Det skal også sies at jeg føler at jeg har en veldig flink lege. De siste gangene jeg har vært der så har hun sagt at inn i mellom når det er vært en stund siden jeg har vært med henne så har hun tenkt på meg og lurt åssen det går.
Skjønner det slikt at det er utrolig mye dårlige leger som ikke velger å tro på pasienten når dem kommer med diverse plager som legen ikke klarer å få bekreftet via prøver.
-
11-10-07, 18:51 #8
kan noen forklare Myksødem for meg???
Hei
sitter å prøve å lese meg frem om myksødem. Fant blandt annet :
Myksødem er en deigaktig hevelse av hud og underhud pga. lavt stoffskifte, og kan være svært farlig hvis tilstanden ikke behandles. I 1891 klarte den engelske legen George Murray for første gang å behandle en pasient med slik lidelse ved hjelp av injeksjoner av thyreoideaekstrakt fra sau. Dette ble et gjennombrudd i behandlingen av en sykdom det tidligere ikke hadde vært noen råd for, og som ubehandlet hadde dødelig utgang. Murrey oppdaget også at pasienter med denne sykdommen kunne behandles med tørket ekstrakt av thyreoideavev fra storfe og sau, og at pulveret kunne tas gjennom munnen. I mer enn 60 år var slikt ekstrakt behandlingen ved hypothyreose.
Noen som kan forklare det bedre for meg?
Jeg har en hevelse i mellomskulderbladene mitt på ryggraden. Var hos overlegen på raumatologisk avd Ã…lesund og han beskrev det bare som en "pølse" og at det var ingenting å bekymre seg for.
-
11-10-07, 19:20 #9
Det fins en tilstand hvor man har en fortykning på nakken/nedover mot skulderbladene, men det heter cushings. For mye cortisol. Men jeg aner ikke om du har det.
Myxødem er det gamle davnet på hypothyreose, og brukes fremdeles den dag idag når man mener hypothyreose, og uten å mene selve hevelsen.
Her har de gjengitt noen utdrag av Gulls banebrytende verk om myxødem:
http://www.thyroidmanager.org/Chapter9/9-frame.htm
-
11-10-07, 19:58 #10
Vi hadde en annen tråd nettopp med det temaet.
Søk på myxødem eller på ødem her på forumet så finner du den tråden
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Svar med sitat

Bokmerker