Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: Elektrolytter

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Elektrolytter

Først nå skjønner jeg at jeg kanskje kan ha en ubalanse i elektrolyttene, altså natrium (salt), kalium, kalsium. Trodde kanskje magnesium også ble regnet med her? I perioder sover jeg godt. Så blir det skikkelig ille, ofte en lengre periode med dårlig søvn. Og når jeg våkner på natta etter noen timers søvn føles det som om hjertet banker helt vilt, det føles som om det er noe som er kjemisk eller hormonelt som ikke er på stell. Så ligger jeg våken i timesvis, eller som oftest resten av natta. Jeg er lys våken, men vil jo bare sove! Jeg har holdt på slik i snart to uker og føler meg utmattet. I morges fikk jeg tatt serum-elektrolytter fastende. Får svar på mandag regner jeg med. Men dette burde vel vært tatt ofte når jeg bruker både Florinef og hydrokortison? Så langt jeg kan se, ble det tatt siste gang for ett år siden. Leste ett sted at det bør tas ca hver tredje uke ved den medisineringen jeg har. Føler meg litt frustert over legene mine akkurat nå, litt dårlig fulgt opp. Tok kaliumtablett etter blodprøven. Men jeg er usikker på hvor mye jeg skal ta, det går jo an å få for mye! Er det noen som vet litt om elektrolytter og tilskudd når vi bruker Florinef og hydrokortison? Jeg mistenker at mine plager stammer fra muligens for lavt kalium. En jeg kjenner mente at vi bør ligge i det øvre laget i referanseverdiene på elektrolytter, de øvre 25 %.

At jeg har for lav saltbalanse, vet jeg. Det er jo derfor jeg tar Florinef. Men hvilke stoffer kan hydrokortison og Florinef snylte på?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Elektrolytter

http://www.healingedge.net/store/art...depletion.html

Du kan se litt på linken over. Den lister opp hvordan ulike typer legemidler påvirker nivået av vitaminer, mineraler etc i kroppen. Ihht oversikten vil hc (og muligens fludrokortison??) påvirker kalsium, magnesium, kalium, zink og kobber. Muligens også c- og d-vitaminnivået.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    http://www.healingedge.net/store/art...depletion.html

Du kan se litt på linken over. Den lister opp hvordan ulike typer legemidler påvirker nivået av vitaminer, mineraler etc i kroppen. Ihht oversikten vil hc (og muligens fludrokortison??) påvirker kalsium, magnesium, kalium, zink og kobber. Muligens også c- og d-vitaminnivået.
    Passer meget fint med denne: Drug Influences on Nutrient Levels and Depletion.

I samme situation ville jeg fordoble det daglige D-og K-vitamin, ta' 2 Kaleorid 2xdag, og 2-3 gram L.carnintine hver dag samt lignende multivitamin, selv om tabletten er stor, men Time Released. Så ville jeg også foretage en "smøre-prøve" med Lugol's. Forsvinder pletten med det samme eller hurtigt efter påsmøring på huden, har man jodmangel, og det er ingen "undskyldning" at man får sit daglige multivitamin med jod, da (så vidt jeg husker) under 10% optages af de gængse kilder, herunder multivitaminer eller jodberiget salt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har faktisk gått ned på D3, så det kan stemme at den også påvirkes, lå kun på ca 80 i referanseområdet ved siste måling. Legen vil ha meg på 120, så nå spiser jeg 34-35 000 IE hver uke etter hans anbefaling, mot ca 7-14 000 IE tidligere (400 IE=10 mg tror jeg, altså det myndighetene mener vi skal få i oss hver dag, sukk). Jeg spiser 2000 IE D3 med K2 hver dag, og legger til en sterkere D3 innimellom for å få riktig mengde i løpet av uka. Jod sjekker jeg via urin ca 4 ganger i året, jeg ligger høyt på jod, spiser mye fisk. Ellers tar jeg 2 gram C-vitamin hver dag. Jeg forsøker å huske å ta zink og magnesium hver dag, men det hender at det glipper med å huske alt... Det er en neve piller hver frokost...

Jeg har nå begynt med GABA, og om det er det eller inntak av kalium (potassium på engelsk om noen skal google) som gjør at jeg har sovet litt bedre to siste netter vet jeg ikke.

Takk for linker og omsorg, Rufus og Anisa

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Jeg har ikke noget at tilføje i forhold til elektrolytter men vil bare lige nævne, at hjertebanken og det, at man vågner midt om natten uden at kunne falde i søvn igen, også kan skyldes et fald i blodsukkeret, der hænger sammen med lavt niveau af cortisol.

I så fald kan man forsøge at spise en høj-protein-snack lige før sengetid - f.eks. et hårdkogt æg, en god håndfuld nødder eller et stykke kalkun eller ost - og se, om det virker. I perioder hjælper det mig til en roligere søvn.

Lidt mere drastisk kan man også forsøge sig med, om man er en af dem, der har det bedst med at tage noget af sit cortisol til nat...

... og omvendt kan for højt cortisol selvfølgelig også give nogle af de samme problemer, og så er urteblandingen "Sleep Tonight" fremragende for mange

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk Luuna
    Jeg forsøker litt av hvert, både spising av proteinmat på kvelden og å ta en lav dose kortisol rett før sengetid. Ellers bruker jeg fast melatonin uten at jeg er sikker på hvor mye den hjelper. Jeg tror det er så mange andre ting som skaper krøll innimellom for søvnen

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    .. om det er det eller inntak av kalium (potassium på engelsk om noen skal google)
    som gjør at jeg har sovet litt bedre to siste netter vet jeg ikke.
    Jeg spiser bananer - de har visstnok mest kalium (av frukt og grønnsaker).
    Ellers så har jeg lest her: http://www.helseogkost.no/artikler/v...ler/mineralene og der står flg
    Mat med høyt innhold av kalium:
    banan, tomat, spinat, rød paprika, reddik, karse, pasjonsfrukt, fersken, mandler, potet, avokado, laks, sild, makrell og melk.

..men (iallefall) mandler skal vel vi med Hashimotos holde oss unna
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Elektrolytter

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Først nå skjønner jeg at jeg kanskje kan ha en ubalanse i elektrolyttene,
    altså natrium (salt), kalium, kalsium. Trodde kanskje magnesium også ble regnet med her?
    Ut å stjæle tekster

"Sliter du noengang med å forstå alle ord og uttrykk ..

HEMATOLOGI

Røde blodlegemer = erytrocytter : frakter oksygen rundt i kroppen via blodårene
    Hvite blodlegemer = leukocytter : beskytter mot og bekjemper infeksjoner
    Hb = hemoglobin : består av hem (jern) og protein. Binder til seg oksygen og finnes i de røde blodlegemene
    Hk = hematokritt : %andelen av røde blodlegemer i en blodprøve
    Trombocytter = blodplater : stopper blødninger
    Differensialtelling : %fordeling av hvite blodlegemer .

De hvite bl.l. består av stavkjernede og segmentkjernede granulocytter (neutrofile),
    eosinofile, monocytter , lymfocytter og basofile blodlegemer.
    Fordelingen mellom granulocytter og lymfocytter er ca 50/50, ofte med overvekt av granulocytter.

Differensialtelling sett i forhold til totalt antall hvite er en av analysene som kan bekrefte en infeksjon.
    Dessuten vil økning av enkelte hvite blodlegemer kunne indikere allergiske tilstander og parasittinfeksjoner.

SERUMUNDERSØKELSER

Na = natrium, K = kalium og Cl = klor Na, K og Cl er elektrolytter som er viktige bl.a. for væskebalansen
    bl. a. ved diarréer og ved svetting og uttørking i forbindelse med anstrengelser.

Mg = magnesium : omtrent halvparten av kroppens magnesium finnes i kroppens skjelett,
    den andre halvparten i cellene, mens ca. 1 % finnes i kroppsvæskene

Asat : langsomtstigende (dager ) muskelenzym som stiger ved muskelskade – sammenholdes med CK
    Alp : skjelettverdi, vekstverdi for hester 3 år eller yngre – gir også uttrykk for tarm og leverfunksjoner
    Ck : hurtigstigende (timer) muskelenzym etter muskelskade – sammenholdes med Asat
    Tp = totalprotein : summen av alle proteiner i seum/plasma. De største andelene av protein er albumin og globulin.
    Alb = albumin : protein som utgjør ca 60 % av den totale proteinmengden.
    Albumin er et transportprotein og opprettholder det kolloidosmotiske trykk i plasma
    (en viktig faktor for vannbalanse mellom plasma og vevsvæske)
    Glob = globulin : forskjellige proteiner som bl. a. er viktige komponenter i immunforsvaret
    øker ved betennelses og infeksjonstilstander
    Alb/Glob : forholdstall mellom albumin og globulin
    Fib = fibrinogen : bl.a. et akuttfaseprotein ved inflammasjon
    SAA = serumamyloid A-protein. Er et akuttfaseprotein som reagerer raskere (timer) enn fibrinogen (dager)
    Urea = urinstoff : er aktuell sammen med kreatinin ved vurdering av nyrefunksjon
    Kreat = kreatinin : aktuell ved vurdering av nyrefunksjon, men mer spesifikk enn UREA
    Kkvot = kreatininkvotient : forholdstall mellom kreatinin i urin og plasma/serum,
    et enkelt mål på glomerulær filtrasjonshastighet
    GGT = gamma-GT : finnes i flere indre organer, men spesielt i lever og vil som regel være høy ved leverlidelser
    Gd = glutamatdehydrogenase : et leverspesifikt enzym
    Bil = bilirubin : nedbrytningsprodukt av de røde blodlegemene, forårsaker gulfargen i plasma/serum
    Gs = gallesyrer : er leverspesifikke og gir uttrykk for funksjonen av lever
    Ca = kalsium : 99% av kroppens kalsium befinner seg i ”ben” og tenner, og 1% i kroppsvæskene
    P = uorganisk fosfat : 85% av kroppens totale fosforinnhold befinner seg i skjelettet
    Laktat = melkesyre : stiger ved for lite tilgang på oksygen til muskulaturen"
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn