Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Lolland/Danmark
    Meldinger
    30

Standard Hashimoto's. Thyroid-S. Binyretræthed

Er der nogen der kan hjælpe mig?
    15. april startede jeg med Thyroid-S fra Thailand. og det er gået både godt og skidt. jeg har stillet min egen diagnose, og ved en del om kosttilskud og den slags.
    Mit TSH har ligget på omkring 8 siden 1998, T4 på 12, langsom puls, lavt blodtryk, 36 temp om morgenen, underlige fedtklumper under knæene, etc. etc. og for nogen år siden tog jeg pludselig 10 kg. på, sådan bare.
    Siden 2000 har jeg været temmelig træt, og det har været svært at finde ud af hvad der var hvad. I 2008 døde min elskede kæreste Marianne af cancer, og jeg havde passet hende længe, og derefter skete også en masse bras fra familien, så jeg har været så træt, så træt, så træt.
    Og jeg har sagt til min læge mange, mange gange, tror du ikke det er stofskiftet, og han siger bare, når du har tabt dig, så forsvinder det andet.
    Så fik jeg igen taget blodprøver i marts, og nu var der sket noget andet, det var at flere af levertallene var blevet mere end fordoblet, så blev jeg bange.
    Men det blev vendepunktet, jeg var nødt til 100% at blive min egen læge. og så startede jeg med Thyroid-S.
    Så jeg fik taget blodprøver i marts og igen her 7. juli ( altså efter 2 mdr. på Thyroid-S) - og det hele så meget bedre ud - jeg blev så glad. så glad.
    Tsh var nu faldet til 0,01 - Kolesterol LDL fra 5,2 til 3,3 - T4 steget fra 12 til 23, t3 på 5,50 - gtf fra over 160 til 69. Men nu syntes min læge pludselig at jeg skulle i behandling, så han vil have blodprøver igen om 2 måneder).
    jeg har i denne periode også læst en masse herinde på forummet ( kommer snart til mit spørgsmål....) og sikke en masse hjælp jeg har fået. TAK, TAK, TAK.
    Fandt ud af at så måtte jeg vist også have binyretræthed, testede mig selv efter Wilsons metoder, og ja. jeg har rigtig meget binyretræthed.
    nu har jeg fået nogle binyreekstrakter, men er usikker på om jeg kan tage dem med THYROID-S ( 3 piller om dagen - 180).
    Jeg er ikke meget for at slippe mine skjoldbruskkirtelpiller, som gør mig så meget godt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hashimotos og binyretræthed.

Det kan du.
    Som jeg vil analysere situasjonen, har du gått lenge (for lenge) uten behandling for det lave stoffsklftet.
    I den perioden senkes all aktivitet, og alle produserende kjertler innstiller seg derefter.
    Så koster du "plutselig" på med stoffskiftehormoner, noe som setter høyere krav til binyrenes ytelse enn de gjennom lang tid er innstillt for å klare.
    Og så oppstår situasjonen.....

Stoffskiftehormonene er grunnlaget for binyrenes aktivitet, men det er ikke gjort i "ett nuh" - binyrene trenger lang tid på å bygge seg opp.

Jeg har ingen oppskrift på hva som er best.
    Noen mener tilskudd av cortisol i en periode.
    Det kan jo ha kommet som over beskrevet, så skal du altså senke dosen til 2G - - - - og vente - - - -

Det sies jo at hvis man øker Tyroid-dosen for hurtig, kan binyrene kollapse helt fordi de ikke kan følge med.
    Jeg har ikke selv hatt slike problemer, men syns kortisolbehandling med nedtrapping høres best ut.

Så håper jeg du får svar fra noen med erfaring.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Lolland/Danmark
    Meldinger
    30

Tak for dit svar, jeg vidste ikke det med at Binyrerne kunne sætte ud, det må jeg passe på.

Cortisol er det det samme som binyreekstrakt?
    Kunne jeg så sætte Armour ned til 2 G og tage binyreekstrakt? er det det du mener? De er i piller med 300 mg pr. pille ( den kan deles).

Nogen ting er blevet værre efter jeg er startet, og nogen symptomer jeg ikke har haft før er dukket op.

Min skjoldbruskkirtel arbejder stadig væk af sig selv? ikke?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel....
    Kanskje du har noen uklare punkter som du trenger forklaring på ?
    Spør gjerne.
    Imens kan jeg jo forsøke.....

Skjoldbruskjertlen er den kjertel som produserer stoffskiftehormonene.
    Den produserer altså for lite hvis man mangler stoffskiftehormoner.
    Det er flere grunner til at den kan begynne å produsere for lite.
    Minst to.
    1. den blir syk (og dør)
    2. hjernens kontrollsenter styrer den feil.
    Et tredje punkt som ofte glemmes, er at 1+2 er OK, men at kroppens celler ikke vil ha de produserede stoffskiftehormoner.

De aller fleste som har fått en stoffskiftediagnose, har fått 1.
    De aller fleste som IKKE har fått en diagnose har 2.
    Eller også den tredje !

1. skyldes antistoffer som kan måles ved blodprøver, og er jo bare et must i en utredning.

Du opplever jo klare symptomer på at du mangler stoffskiftehormoner, men du bør nok undersøke hviken tilstand du tilhører ?

Cortisol er ett av binyrenes produkter.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei....vi er ikke mange inne her på Thyroid-S, tror jeg, men "hyggelig" med flere!
    Jeg TROR kanskje at n,Finn mente du kunne prøve å gå ned til 120mg(2GRAIN),for å se om det i seg selv ville bedre binyrene.....
    Cortisol er det ene hormonet binyrene produserer.
    Vi som går på HC, Cortef tar ren erstatning for for lav egenproduksjon.
    (hvis du en dag trenger hjelp der, sender du meg en PM!!).

Når det gjeldr binyreekstrakt inneholder de "ulike" ting, men noen kan ha litt cortisol i seg. Du ser det sikkert på innholdsfortegnelsen.
    Ved inntak av binyreekstrakt kan det (som ren kortisol) gi overdosesymptomer, fordi stoffskiftet rett og slett vil fungere bedre...
    Men som sagt før, du kan trykt ta begge samtidig...og så kjenner du etterhvert hva du føler?!
    (Og som Anisa har nevnt, virker det som vår thyroid er time-release, og det gir jo en jevnere tilførsel av T3 utover dagen...)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

jo - jeg mente egentlig to forslag.
    Du kan sette ned dosen til 2G og vente og se om det tar seg opp, men jeg mener det er bedre å holde stoffskiftet oppe og heller gå for kortisonhjelp en stund og så trappe ned.
    Stoffskiftet trenger både kortisol og adrenalin, og det får man jo lite av ved å sette ned stoffskiftedosen.

Som gunnda sier er det forskjellige binyreekstrakt-preparater.
    Noen antas ubruklige ? Noen er vel bra ?

Du kan også smøre deg med kortisonkrem om morgenen. Får du effekt av det trenger du det allfall.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Lolland/Danmark
    Meldinger
    30

Mange, mange tak for jeres hjælp.

Så begynder jeg med begge dele, - men er lidt i tvivl om jeg skal sætte dosen af Thyroid ned fra 180 til 120?

Skal jeg monstro trappe op langsomt, eller bare klø på med binyrekestrakt?
    Det mærke jeg har hedder "Nutricology: Adrenal natural glandular.
    Den indeholder 300 mg adrenal glandular tissue bovine.
    ( jeg har fået det af en englænder, som selv har været i staterne for at hente det til sig selv, men han fik kun brug af lidt af det, fordi han blev helbredt, som han selv sagde: "thanks to a very gifted healer, my adrenal fatigue is gone".)

Til Gunnda:
    Den Thyroid-s jeg tager, føles også som om den lægger sig jævnt ud over hele dagen. Kun en ca. 1½ times tid efter jeg har taget det om morgenen, mærker jeg en specifik effekt.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Lolland/Danmark
    Meldinger
    30

Til n'Finn - jeg har aldrig fået taget antistoffer, det vil jeg bede om når jeg skal have taget blodprøver om 2 måneder.

Det er ok? at fortsætte med Thyroid-S, ikke sandt?
    Og effekten på min blodprøve var da imponerende, Ikke? eller er der noget jeg ikke har forstået?

Tak.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

jo, man er jo i tvil.....
    Jeg kjenner meg godt igjen i det : mange valgmuligheter - ingen hjelp i det proffesjonelle milø.
    Og det er heller ikke så godt å få hjelp av andre (som oss) i lignende situasjoner, for vi er jo forskjellige. Hos noen kan lavt stoffskifte gå ut over det ene, hos andre - det andre.

Så jeg vil jo ikke råde deg til annet enn å finne deg selv ved å prøve deg frem på en forsiktig måte.
    Les gjerne her og på nettet og sett deg inn i din situasjon så godt du kan (det er du jo godt i gang med).

Generelt er ikke stoffskiftehormondosen kritisk på kort sikt, men er det på lang sikt. Den er langtidsvirkende og har en halveringstid i kroppen på en hel uke. En dose man har brukt lenge, kan man "glemme" i flere dager før man merker det. Man kan også ta en dobbelt dose uten at man merker det.
    En endring av dosen oppnår ikke full effekt før etter flere måneder.

Så er det jo mange her - det er bare å spørre

Edit:
    jo- Thyroid-S hadde jo en god virkning på blodprøvene - og for håpentlig på deg, det er jo det viktigste.
    Man kan jo regne med at kjertlen ikke fungerer som den skal, og at du bør lære deg hvordan kjertlen doserte deg - og gjøre det likedan.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Lolland/Danmark
    Meldinger
    30

Standard Radioaktivt jod.

Er der nogen der ved noget om at det eventuelt kunne have noget at gøre med en skjoldbruskkirtel, der ikke fungerer?
    I 1981 fik jeg på Rigshospitalet en række undersøgelser fordi min puls hele tiden var omkring 180 og mine hænder rystede hele tiden. Bl.a. skulle jeg drikke radioaktivt jod for at se om skjoldbruskkirtlen optog jod (hvilket den gjorde).
    Er 55 år nu, og tror at jeg har haft skjoldbruskkirtel problemer siden jeg var i 20erne, måske før.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Test dig selv for binyretræthed (iris-testen)
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 06-03-12, 08:00
  2. Hårmineralanalyse og binyretræthed
    Av Anisa i forumet Alternativ behandling
    Svar: 2
    Siste melding: 05-02-12, 11:29
  3. Kan ikke øge dosis pga binyretræthed?
    Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 08-01-10, 11:56
  4. Binyretræthed, søvnmangel, cortisol, melatonin, DHEA m.m.
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 30-11-09, 17:35
  5. Adrenal-Thyroid Connection - binyretræthed
    Av ninus i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 20-02-08, 20:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn