Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard Høyt cortisol...

Har nettopp vært hos legen og fått svar på noen blodprøver jeg tok i februar og fikk vite at jeg har et noe høyt cortisol nivå. Mitt nivå lå på ca 930 og referansene var på 200 - 600 (er ikke helt sikker på referansene, men tror de er noelunde dette).. Legen min mente at det ikke var galt i det hele tatt, men etter mye om og men sa han at jeg skulle ta døgnurin og levere inn for en nærmere undersøkelse... Er det noen som har noen erfaringer med cortisol nivåer og slikt? Tror det har noe med binyrebarken å gjøre..men er ikke helt sikker...

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Ja, det har sikkert en sammenheng med binyrebarken. Men hvis det bare er verdiene som er høye og du ikke har symptomene er det kanskje ikke så farlig? Men sikkert greit å være oppmerksom.

Har du lest det som står på sida til Kris om binyretretthet: www.stoffskifte.info/binyrebark.html

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

leste om det Kris hadde på siden sin og mye av det stemmer!! I tillegg til mange av de symptomene som som nevnt der, er jeg også plaget med en merkelig og UTROLIG irriterende kvalme som kommer og går hele tiden...

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Jeg hadde svingende binyreproblem og fikk god hjelp av rosenrot (byttet av og til ut med lakrisrot e.l), stressmestring, avspenning og meditasjon/yoga.

Brukte hydrokortison bare i noen få tilfeller, men prøvde stort sett å unngå det. Fikk et tips om at hvis man prøver hydrokortison og føler seg bedre da er det antagligvis binyreproblem. Føler man seg værre da er det sikkert ikke det. Virkningen kommer bare etter kort tid.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Når det gjelder hydrokortison, bør du være forsiktig med det når du har for HØYT cortisol i utgangspunktet. (I så små, fysiologiske doser (f.eks. 5 mg) som anbefales for å støtte en svak binyrebark, vil det antakelig ikke gjøre noen stor skade heller - men du vil antakelig ikke føle deg noe bedre, kanskje snarere tvert imot.) For de fleste av oss med lavt stoffskifte er problemet for LAVT cortisol - men det kommer visstnok ofte som et resultat av lengre perioder med for høye verdier. Man kan visstnok også ha et svingende nivå av cortisol i en periode i et slikt forløp.

Du bør absolutt sørge for at dette blir fulgt opp videre av legen din - eller kanskje vurdere å ta kontakt med mer alternativt orienterte leger (Balderklinikken, for eksempel).

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Oj, det tenkte ikke jeg på Lærer stadig...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard

føler jeg lærer nye ting om denne sykdommen hver dag..ingen dager er like.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard

har også fått målt forhøyet kortisol i det siste...det ligger på rundt 700.

Etter det jeg har forstått av legen så kan stoffskifteprøvene bli for lave ved høyt og kronisk stress , enten det skyldes psykisk eller fysisk. For min del ble kortisol enda høyere etter flere uker på 50 mikrogram levaxin enn på 25 mikrogram, samtidig som T4, T3 og TSH ble enda lavere.

Jeg bekymret meg også for dette med binyrebarkproblemer, men ved høyt kortisol som du har kan vel ikke dette innebære sliten binyrebark?? den fungerer jo som bare det, men kanskje på lang lang sikt vil den bli utslitt...kanskje??!!

Min lege sa også at stoffskiftesystemet og binyrebarksystemet holdt hverandre i en slags likevekt....noe i retningen av at man ikke kunne ha høyt nivå av stresshormoner i kroppen(blant annet kortisol) og samtidig høye nivåer av thyroksinhormoner (T4 og T3),..... derfor vil kroppen justere ned stoffskifteverdiene som følge av stressbelastningen??? thyroksin T4 og T3 er jo også en form for stresshormoner. Men dette er kanskje mest aktuelt å vurdere i de tilfeller hvor stoffskifteverdiene er i grenseland og man er usikker på hva som egentlig er årsaken til symptomene på lavt stoffskifte. At man har lavt stoffskifte er greit nok, men hva er årsaken, for det er jo det som må behandles.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    82

Standard Sv: Høyt cortisol...

Jeg har også høye verdier. Og KVALME er det mest irriterende. SKal til Aker i mrg. Håper å få noen svar! Hvis jeg blir klokere skal jeg si fra
    Legen sier jeg har Graves
    Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Synacthen test - høj/lav cortisol
    Av gitteh i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 19-03-10, 14:18
  2. cortisol
    Av millasin i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 4
    Siste melding: 17-11-08, 10:12