Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    7

Standard Erfaring med kombinasjon av Erfa Thyroid og Levaxin??

Har brukt armour/erfa siden 2006. Første tiden med svært god effekt, føler at jeg nå er omtrent der jeg startet (bortsett fra at magen fungerer og at jeg ikke lenger har smerter i muskulatur og ledd). Har i tillegg til at jeg ikke føler meg 100% regulert hatt problemer med å få T4 nivået opp på et "komfortabelt" nivå. Jeg vet at med bruk av armour vil denne verdien ligge lavere, men likevel får det meg til å vurdere behovet for å legge til litt T4/ levaxin.

Har brukt to tabletter armour 60 mg for dg, fått beskjed om å redusere med 1 tablett i uka etter de siste blodprøvene som viste; T4; 12 (referanse 11-23), T3; 4,8 (ref 3,1-6,3), TSH mindre enn 0,02 (referanse 0,30-4,50) T4 vil mest sannsynlig vil synke ytterligere..? Føler meg ikke bedre etter doseendring.
    Er det noen som har erfaring med kombi behandling? Takker for svar
    Sist endret av knaskepott; 18-01-11 kl 20:17 Begrunnelse: feilskriving
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: erfaring med kombinasjon av levaxin og erfa??

Har du forsøkt å øke armour dosen da? Det er ganske vanlig å bruke mellom 3-5 grain (1 grain = 60 mg). Selv tar jeg ikke blodprøver for tiden, men doserer etter symptomer. Jeg gikk på 1,5 grain erfa og 50 mg levaxin i noen mnd først, men føler meg mye bedre etter at jeg gikk over til bare erfa. Går nå på 3,5 grain.

Du bør for øvrig være uhyre skeptisk til å redusere dosen fordi legen ikke er fornøyd med TSH. Det er en klassiker, som sjelden fører med seg noe godt. Utallige historier om dette her på forumet.

Ellers kan det være at du har binyreproblemer siden du ikke er blitt bedre. Om du ikke har nok kortisol i blodet, når ikke stoffskiftehormonene ut til cellene. Da kan hydrokortison tabletter være et alternativ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Erfaring med kombinasjon av Erfa Thyroid og Levaxin??

Sitat Opprinnelig skrevet av knaskepott Vis post
    Har brukt to tabletter armour 60 mg for dg, fått beskjed om å redusere med 1 tablett i uka etter de siste blodprøvene som viste; T4; 12 (referanse 11-23), T3; 4,8 (ref 3,1-6,3), TSH mindre enn 0,02 (referanse 0,30-4,50) T4 vil mest sannsynlig vil synke ytterligere..? Føler meg ikke bedre etter doseendring.
    Hej Knaskepott Du kan rolig lytte til BeritM. Jeg tvivler dog stærkt, om så lille dose af Thyroid kan afspejles i binyrerne, som oftest bliver belastet af en for hurtig doseøgning og evt. (for) høj slutdose.

Jeg vil også sige, at du bliver ikke bedre af at følge dit TSH-tal, tværtimod. Du kan læse lidt om lignende problem som dit i tråden Plutselig fikk jeg veldig lav TSH... Bruker ERFA Thyroid.

Her er nogen, der bruger kombinationen Thyroid/Levaxin og er tilfredse, men flere har postet beretninger om, at de måtte slutte med at bruge Levaxin i tillæg til Thyroid, fordi de slet og ret blev værre af det... Forhåbentlig kommer de forbi og fortæller om det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Hei!

Jeg følte med bedre da jeg begynte på Levaxin, men hadde en merkelig følelse i hjerteregionen. Gikk etterhvert over til bare Erfa, ble MYE bedre men etter noen måneder krasjet binyrene. Er nå på bedringens vei, og med ft4 på 12 (9-22) og t3 rett over referanseverdi prøvde jeg å legge til 25mg levaxin noen dager. Ble skikkelig urolig og fikk angstfølelse. Kan være helt tilfeldig, men jeg ga meg med forsøket. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, men Levaxin er jeg nok ferdig med

Lykke til! Her er det nok mange klokere hoder som har mer å si

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    7

Takk for svar- kan nevne at jeg tidligere har brukt 2 1/2. 3 grain/dg mrn blir bare uvel av å øke dosen. Kom heller ikke opp i T4 verdien. Husker vagt at jeg har lest en bok som heter "the 2% solution" som handlet om en lege i USA som hadde funnet den perfekte kombinasjon mellom t4 og armour og at det innebar at man måtte ha t4 i bunn...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Vi er alle forskjellige. De som har sluttet på levaxin på grunn av fraværende virkning eller bivirkninger vil nok neppe få noen god løsning ved å tilsette levaxin til thyroid. Det vil jo enten bare pynte på blodet, elelr i verste fall tilføre bivirkninger.

Men det finnes også dem som har byttet på grunn av "lav virkning" på levaxin og "bedre på thyroid" - blant disse finnes det nok folk som kanskje får den ultimate virkningen ved blanding.

Selv hadde jeg 90-95% bedring på levaxin, men valgte å forsøke 100% thyroid med tanke på langsiktigheten. Så langt er jeg fornøyd, men er ikke fremmed for å forsøke med tilsatt t4 dersom det blir nødvendig.
    Pr i dag kjennes det ikke sånn og jeg foretrekker én type medisin framfor 2. (Så skal det sies at jeg ikke har tatt noen blodprøve etter jeg har fått stabillisert på 150mg /2,5 grain... og føler vel heller ikke noe behov for at en lege skal blande seg borti doseringen nå - jeg har det bra.)

Men igjen - vi er forskjellige og om du ikke hadde problemer med levaxin på noen måte så er det ingenting i veien for å forsøke.

Ellers er jeg enig med Anisa - ikke la tsh-en styre medisineringen din. Du kan til nød høre på den som et argument, men kroppen bruker t3 og t4 og dermed MÅ disse vekte mer i vurderingen.... Og la først og fremst hva du selv kjenner vekte mest. Før symptomdagbok - ta tempen og/eller pulsen innimellom sånn at du kjenner til hva som er normalt for din kropp. T3/t4 er verktøy for å holde kroppen i normal gjenge ... ikke for å lage en tsh som legen synes er "fin".
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av knaskepott Vis post
    Takk for svar- kan nevne at jeg tidligere har brukt 2 1/2. 3 grain/dg mrn blir bare uvel av å øke dosen. Kom heller ikke opp i T4 verdien. Husker vagt at jeg har lest en bok som heter "the 2% solution" som handlet om en lege i USA som hadde funnet den perfekte kombinasjon mellom t4 og armour og at det innebar at man måtte ha t4 i bunn...
    Det kan skyldes binyrene at du ikke klarer å øke dosen. Jeg hadde nok ikke kommet opp i 3, 5 grain uten hjelp av hydrokortison tabletter. Holder nå på å trappe ned på de, men antakelig må jeg beholde en liten del for at kroppen skal takle all t3'en.

Om jeg var deg, ville jeg bare prøvd meg forsiktig frem selv mht ulike doseringen og medisinkombinasjoner.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hei!

Min erfaring med kombinajonsbehandling Erfa og levaxin er at levaxinen gjorde at effekten av thyroid ble borte på en måte.. Om det skyldes allergi eller et eller annet annet på reseptorplan ift binyrer eller andre celler vet jeg ikke.

Jeg bruker 3 grains thyroid og veier 60 kg bare som et eksempel. Det kan godt hende jeg må gå ned 15 mg.

Ift tsh skal du bare se totalt bort i fra denne. Den blir lav veldig fort, og er helt ubrukelig i sær ift thyroider. Det er formen din som bestemmer!

På en ft4 på 12 var i hvertfall formen min elendig! Ift. thyroider sies det at man skal ha en ft4 i midtsjiktet eller over ift referanse.

Lykke til Knaskepott!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Hei!

Jeg trives best med å blande levaksin og ERFA. Jeg trives ikke med høy T3, og føler meg mer stabil med litt levaksin i tillegg

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Hei!

Jeg trives best med å blande levaksin og ERFA. Jeg trives ikke med høy T3, og føler meg mer stabil med litt levaksin i tillegg
    Hallo knokkel- hvor mye erfa og levaxin bruker du nå? Er ikke opptatt av å følge tsh og t4 verdiene men t4 kan vel delvis gjenspeile det at formen er relativ laber...har bestilt hydrocortisone krem i dag, kan ikke skalde å forsøke med litt støtte for binyrene før jeg starter med levaxin..

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 47
    Siste melding: 21-07-10, 21:50
  3. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29
  4. Dosering av Armour og Levaxin i kombinasjon
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 3
    Siste melding: 06-09-06, 21:42
  5. kombinasjon levaxin og liothyronin
    Av Anna i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 18
    Siste melding: 09-08-05, 12:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn