Er det noen som opplever bedring ved miljøskifte, bytte av jobb, ferier, sykmelding eller lignende?

Jeg opplever at det har unormalt bra effekt for meg, men hvem kan gå på ferie hele tiden eller bytte miljø konstant? Når jeg er på ferie og da gjerne i sydligere strøk kan jeg sove mye mindre. Står gjerne opp 06-07 da. 3-4 timer søvn duger, men det hjelper jo gjerne på at jeg får se nye steder, oppleve varme (hvilket kan være både og. Deilig behagelig i 37 grader eller holder på å dø av varme i samme temperatur og dyvåt av svette) og at dagen føles spennende. I hvertfall litt mer spennende enn hjemme.

Jeg har aldri vært sykemeldt, men jeg har vært totalt mislykket student og dermed konstant hjemmeværende. Fikk jo ikke til en drit på univeisitetet og klarte ikke å komme meg opp om morgenen. Selvfølgelig var jeg der av og til da, men det var bare ikke mulig å få til. Til slutt ga jeg opp og gikk hjemme og gjorde ingenting. Hadde det mye bedre. Følelsene våknet til liv. Litt i det minste. Jeg hadde noen små planer og litt substans i hverdagen. Så blir alt ødelagt igjen når man føler man må bruke alle kreftene på jobb eller andre bekymringer.

Flere ganger når jeg har kommet hjem fra ferie har jeg tenkt at nå er jeg på gang, men det går ikke mer enn en uke eller noe slik så detter man sammen igjen. All følelse av å gjøre nye ting og diverse tiltak og ork forsvinner igjen. Det skjedde i forbindelse med at jeg hadde hatt ferie, vært behandlet med EFT og blitt foret full i gode opplevelser. Hun som hadde behandlet meg mente at nå var jeg frisk og fin. Trengte bare litt jevnlig medisin fra levaxin så ble jeg som normal. Vel tydeligvis ikke. Datt fort sammen igjen.

Min konklusjon blir vel da at i en normal og grå hverdag så vil jeg være angrepet av hypo og gjerne depresjon eller utbrenthet, men med en gang jeg kan leve livet, sitte i en stol, ha ingen bekymringer så kvikner jeg til igjen. Selvfølgelig sliter jeg litt da også. Er ikke meg selv da heller, men det er nå bedre.

Synd folk og leger flest har en oppfatning av at sykemelding er passiviserende og en kime til forverring av depresjon. Opplever det motsatt. Jeg får litt gløden igjen og tatt meg inn igjen. Hva skal til for at jeg skal få en sykemelding? Må de sette en merkelapp på det? Er lavt stoffskifte i seg selv god nok grunn til å bli sykemeldt? Kan selvfølgelig prøve på å få merkelappen utbrent/deprimert, men legene vil jo heller ikke gå med på det. Ikke til den grad at jeg blir sykemeldt i hvertfall. Fritidsaktiviteter, sport eller hobbyer hjelper egentlig ingenting. Blir bare mer utslitt av det enn oppkvikket.

Har andre en oppfatning av at slike ting kan hjelpe? Har egentlig ikke inntrykk av det. Virker som om folk kun snakker om levaxin, liothyronin og de andre medsene som eneste mulighet for å bli bedre. Men med det jeg har nevnt så mener jeg jo ikke at jeg permanent blir bedre. Kun bedre for så lenge den ordningen jeg har står på. Man blir alltid sliten igjen med den her sykdommen og da raser det på med de merkeligste symptomer.