Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)

fant den på det tyske ht-mb forumet
    http://www.ht-mb.de/forum/showthread.php?t=1119814

veldig mange (danske pasienter) foretrakk t4 +t3
    tyskerne grubler fælt på åssen TSH kan holdes konstant når man tilføyer 20µg t4...jeg også.

Jeg husker jeg leste for flere år siden om foreberedelsene, og at de søkte etter deltagere, osv. Jeg ventet og ventet på resultatene i flere år, og nå er den ferdig.

deltagerne måtte være uten skjoldbruskkjertel, og hav ært stabile på dosen thyroxin i noen måneder, muligens minst to.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: den danske dobbelblindstudien er ferdig

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Jeg husker jeg leste for flere år siden om foreberedelsene, og at de søkte etter deltagere, osv. Jeg ventet og ventet på resultatene i flere år, og nå er den ferdig.

deltagerne måtte være uten skjoldbruskkjertel, og hav ært stabile på dosen thyroxin i noen måneder, muligens minst to.
    Hvis det er den danske undersøgelse du mener, nora, mener jeg at huske noget om, at undervejs i den var der meget snak fra lægeverdenen på Herlev om, at det skulle være ikke særlig effektivt at give patienterne tilskud af T3... Det virkede simpelthen ikke, sagde de dengang midtvejs. "Forskerne" har reduceret patienternes T4-tilskud og gav dem så tilskud af T3. Det gik så ikke så godt dengang, mens jeg læste ellers alle vegne (i udlandet selvfølgelig) at man netop IKKE skulle reducere T4, hvis patienterne skulle opleve markant forbedring ved T3.

I det hele taget forstår jeg ikke Herlev spilder penge på en undersøgelse, når tilsvarende foreligger så mange andre steder i verden, i forvejen. Man skulle tro at danskerne er anderledes bygget og har en anden biologi end resten af menneskeheden. Hvorfor ellers spilde penge på at opfinde Columbus Ægget forfra igen + påføre en masse syge unødigt besvær og lidelser.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, og konstant i deres øyne er måleresultatet - ikke at vi har det bra hele tia.
    Hvorfor det skal være konstant på behandlede pasienter, når det ikke er det hos friske undrer jeg meg over da.....
    Vi streber og strever vel etter å ha det nogenlunde bra hele tia, og det betinger vel at blodprøvene varierer.

Og vanskeligheten med slike studier er jo tiden.
    12 uker kan synes lenge, men det er ikke nok. Man har nok kjennt effekten av endringen noen uker, men alt er nok ikke gjennkjennbart og identifiserbart på den tiden.

Så satte de ned T4 dosen når de introduserte T3.
    Og da spør jeg med en gang hvor mange det er som liker å gå ned i T4 ?

Og i en slik studie er det jo en god blanding av halvfornøyde.
    Hvorfor ikke pelle ut de som har lav fT3 og høy fT4 og se om DE blir bedre.
    Det er jo de som trenger det.

Jeg må legge til at det er helt sikkkert noen fler som trenger det. Noen man ikke kan pelle ut på blodprøver. Men en skulle tro at en fikk et mer rettet forsøk på den måten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Den spanske studien hadde også som mål at den hellige TSH skulle forbli konstant......men de hadde en add-on hvor dosen ble økt og TSH gikk ned og pasientene ble happy.
    Noen som huskerlinken til den?
    åja, fant det på http://www.kit-online.org/Wissenschaft-HT#toc22 escobar-morreale sånn midt på

Merk at de omtrent ikke bruker t3 i danmark og at denne studien er ganske viktig for danske pasienter, for å kan de be om det.
    Vi her på berget får oftest liothyronin på blå resept uten problemer (med noen unntak noen steder, der hvor legene har lest britiske retningslinjer eller andre utenlandske "retningslinjer"

Merk at de har to kombipreparater (syntetiske) i tyskland og østerrike og at pasientene faktisk får dem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

For rodens skyld, her er linken til pubmed-abstractet:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19666698

"
    1: Eur J Endocrinol. 2009 Aug 7. [Epub ahead of print]
    Effect of combination therapy with thyroxine (T4) and 3,5,3-triiodothyronine (T3) versus T4 monotherapy in patients with hypothyroidism, a double blind, randomized cross-over study.
    Nygaard B, Jensen E, Kvetny J, Jarlov A, Faber J.

B Nygaard, Dept of endocrinology J 106, Herlev hospital, Herlev, dk 2730, Denmark.

Treatment of hypothyroidism with T3 is controversial. A recent meta-analysis concludes that no evidence is present in favour of using T3. However, the analysis included a mixture of different patient groups and dose-regimens. Purpose: To compare the effect of combination therapy with T4 and T3 versus T4 monotherapy in patients with hypothyroidism on stable T4 substitution. Study design: Double blind, randomized cross-over. Fifty microg of the usual T4 dose were replaced with either 20 microg T3 or 50 microg T4 for 12 weeks, followed by cross-over for another 12 weeks. The T4 dose was regulated if needed, intending unaltered serum TSH levels. Evaluation: Tests for quality of life (QOL) and depression (SF-36, Beck Depression Inventory (BDI), and SCL-90-R) at base line and after both treatment periods. Inclusion criteria: Serum TSH between 0.1 and 5.0 mU/L on unaltered T4 substitution during 6 months Results: Fifty-nine patients (55 women); median age 46 yrs. When comparing scores of QOL and depression on T4 monotherapy versus T4/T3 combination therapy, significant differences were seen in 7 of 11 scores, indicating a positive effect related to the combination therapy. Forty-nine percent preferred the combination and 15% monotherapy (p= 0.002). Serum TSH remained unaltered between the groups as intended. Conclusion: In a study design, where TSH levels were unaltered between groups combination therapy, (treated with high dose of T3) was superior to monotherapy by evaluating several QOL, depression and anxiety rating scales as well as patients own preference.
    "
    se også http://www.eje-online.org/cgi/conten.../EJE-09-0542v1
    merkelig at man ikke får lese hele artikkelen, det får man på jcem.
    funnet på http://www.eje-online.org/pap.dtl rull ned til 7.aug.

Lignende tråder

1. Ferdig mat - Saus på glass/Poseretter
    Av helgemann i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 36
    Siste melding: 08-11-10, 14:53
  2. Nedslående Wiki for danske leger...
    Av smgj i forumet Hos legen
    Svar: 3
    Siste melding: 27-09-10, 12:31
  3. Er ferdig utredet i det norske helsevesen for borreliose....
    Av Cannari i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 7
    Siste melding: 02-02-10, 16:21
  4. den danske dobbelblindstudien er ferdig
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 4
    Siste melding: 02-10-09, 10:00
  5. Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge
    Av ung mor i forumet Per Egil Hegge
    Svar: 17
    Siste melding: 27-10-08, 23:47

Bokmerker