Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
    Kirsten Gjest

Standard Kan noe "tolke" prøvesvarene??

Hei!
    Var hos legen for et par uker siden og følte meg svært elendig den dagen prøvene ble tatt. Har nå fått resultatene som var "helt fine".
    Tar 50 mikrogram Levaxin 3 dager i uken og 0.25 mikrogram 4 dager i uken. Hadde ikke tatt Levaxin den dagen jeg tok prøvene.
    Har mange av symptomene på svikt i binyrebark. Venter på time hos indremedisiner da jeg også har økende mengde med ujevne hjerteslag og en mage som stadig vekk setter meg ut av spill.

Prøvesvarene mine viser:
    B-erytrocytter 4,26
    B-EVH(HCT) 36
    B-hb 12,4
    b-leucocytter 3,7
    B-trombocytter 3,7
    E-mch 29
    e-mchc 34
    e-mcv 85
    e-rdv 12,7
    s-alat 21
    s-alk.fosfatase 42
    s-asat 11
    s-glukose 5,3
    s-gt 10
    s-kalium 3,9
    s-klorid 105
    s-kreatinin 76
    s-natrium 144
    s-thyroxin-fri 13
    s-tsh 2,05
    s-urinsyre 275
    sr 5

Synes det er så rart at alle prøvene var fine når jeg følte meg så elendig.

Ellers fint å se at det nye forumet begynner å fungere
    Klarer bare ikke å logge meg på..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er jo noen som ikke er sååå fine da Kirsten.
    Hvis ikke du føler deg bra med et stoffskifte på 13 ville jeg nok økt dosen. TSH er jo på 2 og det er høyt for en hormonspiser og det indikerer også behov for høyere dose. Magetrøbbel også !
    Dosen din er ganske lav. Er den det fordi du nettopp har begynt ?
    Hvordan er din anti-TPO ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Må bare si meg enig med n'Finn. FT4 virker lav. Du har ikke fått laboratoriets referanseverdier? De begynner vel på 10-12 og går opp til 28? Det er slike grenseverdier som er vanlig å bruke.

Med et prøvesvar på 13 så skraper du i bunnen. Hvorfor er du satt på så lave doser Levaxin? Jeg brukte 150 mikrogram 7 dager i uka før jeg skiftet til Armour. Det er vanlig å gi 100-150 mikrogram daglig til voksne mennesker. Har du prøvd større doser og fått problemer slik at du ikke kan ta mer?

Svært mange sier det samme som du, at de føler seg elendige på små doser Levaxin. De får akkurat nok til å holde TSH og FT4 innen referanseverdiene, som er et stort område. Det kan hjelpe å få FT4 opp i øvre del av referanseområdet, og TSH under 1. Snakk med legen om dette. Det må være det første dere prøver.

nala Gjest

Standard logg

Heisann!
    Jeg har oxo det samme problemet!!!
    Jeg får heller ikke til å logge meg på.....
    Få høre hvis du klarer det og hvordan...

hilsen nala 30

Kirsten Gjest

Standard Kan noen "tolke" prøvesvarene

Hei og hjertelig takk for tilbakemeldinger

Jeg har stått på samme dosen levaxin siden jeg begynte for 3 år siden. Har tatt blodprøver et par ganger i året og har fått beskjed om at de var helt fine og at doseringen dermed var passe. Noe mer enn det har hverken legen enn jeg snakket om stoffskiftet.
    Har helt til jeg kom over denne siden trodd at det var riktig. Har ellers rennt ned dørene hos legen grunnet smerter, har også slitasjegikt og fm så det har for det meste dreiet seg om smerteredusering. Har i tillegg kronisk betennelse i venstre skuler og bihulebetennelse og bruker Nasonex hver morgen. Har siste halvåret fått fryktelig mye sus i hodet og ansiktssmerte. Iflg. legen er det fordi jeg sikkert "biter tenna sammen" og skal til tannlegen for å få en bittskinne.
    Aner ikke om det noen gang har blitt tatt prøve som viser anti-TPO , men det vil jeg nå be om blir tatt når jeg får time hos indremedisiner.
    Av smertestillende tar jeg gjennomsnittlig 6 Nobligan og 3 Somadril pr. dag og tar hver kveld 4 sarotex og 1 imovane. Tar jeg ikke disse "medisinene" blir jeg bare ennå mer utmattet.
    Har fått en svært dramatisk nedgang i livskvalitet de siste 3-4 årene. I 2000 løp jeg halvmaraton, hadde samboer (som ble lei av at jeg ikke lenger orket noen ting), var i jobb og hadde flere tillitsverv, og nå......, jeg har smerter hele tiden, går på trygd, må selge rekkehuset, klarer ikke å delta i vanlig sosialt samvær og har et hode som ikke fungerer slik det tidligere gjorde.
    Er mildt sagt fortvilt. Er desto mer takknemlig for tilbakemeldingene som har kommet fra dere
    Et håp om at kanskje noe kan bli bedre er stort!

Klem fra Kirsten

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kjenner meg igjen i mye av det du skirver Kirsten. Jeg må også ta Sarotex og innsovingstablett for å sovne. Litt rart dette da jeg har skjønt at de fleste med hypothyreose sovner lett. Men jeg kan sove MYE når jeg først sovner, og føler behov for mye søvn. Så jeg tar det nok igjen. Tar også noe alkohol (vin) på kvelden for å roe ned. Virker helt meningsløst, men det føles som om hjerna likevel kjører på høygir.

Jeg har 1/2 uførepensjon i boks, og er i ferd med å søke full. Vanskelig må etter den nye sykelønnsordningen, men med all kroppsverken og redusert søvn på natten, så makter jeg ikke mer. Har i flere år brukt av feriedager og helger for å kompensere for tapt arbeidstid. Og dette gidder jeg ikke lenger. Ikke er det riktig heller mår du har en sykdom. Jeg har regnet på hva jeg har råd til og får det så vidt til å gå opp - uten å måtte selge huset. Jeg er alene (har vært bestandig) med en sønn på 25 år som jobber og bidrar litt.

Når det gjelder sosialt samvær er det lik null. Jeg orker aldri invitere noen hit da jeg ikke er i stand til å lage mat. Besøker av og til gode venner som ikke krever noe tilbake. De forstår at jeg har et problem.

Håper du kommer deg til igjen så du får ta opp trimmen din. Den er av uvurdrlig betydning klem. Føler med deg. Jeg merker at smertene forsvinner litt etter litt under trening ettersom kroppen blir varm, MEN - tren med måte ellers så blir iallefall jeg smadra dagen etter. Men det er kanskje andre slags smerter du sliter med.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Kirsten Gjest

Standard Kan noen "tolke" prøvesvarene

Hei og takk for tilbakemelding Yvette!
    Har lest mye av det du også tidligere har skrevet og jeg kjenner meg så godt igjen... bortsett fra å kunne drikke noe med alkohol, blir bare sengeliggende med enda sterkere smerter i minst 2 dager etter inntak. Savner fryktelig joggeturene med venninner og ei kald pils etterpå.....
    Klarer heller ikke å invitere noen hjem til meg. Det er også så rotete og skittent her at jeg skjemmes. Middager blir rester fra ferskvaredisken på butikken og knekkebrødet spises ofte uten at jeg orker å ta smør på..... Heldigvis er ikke alle dager like ille og jeg evner å glede meg stort over små ting!
    Stå på med treningen yvette! Du inspirerer meg med det du skriver!

Klem fra Kirsten

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    10

Standard logge inn

Heisann.
    Ang. innlogging, vet ikke om du har fått det til nå, men problemet mitt var at jeg ikke hadde aktivisert den med å klikke på linken som var med i mailen fra forumet, da jeg registrerte meg....
    Så får du det enda ikke til, så prøv det.
    nala 30

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg vet ikke om du leser engelsk, Kirsten? Her er noe fra Dr. Lowe:
    http://www.drlowe.com/frf/guttler/critique1.htm
    Det er langt, og noe tungt å lese, men hovedinnholdet går på akkurat dine problemer: Du får nok Levaxin til å holde prøvesvarene dine innen referanseområdet. Men du har fremdeles sterke synptomer på lavt stoffskifte. Her er en liten bit fra den lange artikkelen:

In the first two sections below, I critique an extension of Dr. Guttler?s belief that thyroid function tests are infallible: that is, that hypothyroid patients can?t possibly suffer from hypothyroid symptoms if they have "normal" thyroid function test results. I could have used many hypothyroid signs and symptoms to show that this belief is false. For example, he asserts that if a hypothyroid patient who is on "adequate" T4-replacement has chronic fatigue, hypothyroidism cannot possibly be the cause of the fatigue. Specifically, he wrote, ". . . symptoms, such as fatigue, and weight gain are not thyroid related if the testing is stable and normal."[5] (Italics mine.) But in a recent study by endocrinologists, patients could take part only if they had persistent hypothyroid symptoms despite using "adequate" T4-replacement. Among the persisting symptoms of patients who took part was "tiredness,"[26] a synonym for fatigue. (Italics mine.)

To keep this critique as short as possible, I selected only one sign of hypothyroidism, weight gain, and one symptom, depression, to prove that Dr. Guttler?s belief is wrong. I selected weight gain and depression for two reasons: (1) many patients develop these only after becoming hypothyroid, and (2) many patients report that they continued to suffer from weight gain and depression while on "adequate" T4-replacement, but then recovered from them upon switching to TSH-suppressive doses of thyroid hormone (usually T4/T3 or T3). Many alternative thyroid doctors have anecdotally confirmed these patients? reports. But we don?t have to depend on anecdotes to confirm them; we have studies that do.

Jeg finner det merkelig at din lege har hatt deg på så små Levaxin-doser i 3 år. Samtidig har du hatt store problemer, hvor mange er typiske for lavt stoffskifte. Jeg har spist så mye reseptfrie smertestillende pga. muskel-og hodesmerter at jeg skjønner hvordan du har det.
    Jeg visste ikke at muskelsmerter var et symptom på lavt stoffskifte før i 2003. Jeg kjente bare til tretthet, vektøkning og depresjon som symptomer. Muskelsmertene trodde jeg skyldtes stress og tungt arbeid. Å bruke Armour Thyroid, som har T4, T3 og alle de andre virkestoffene som en frisk skjoldbruskkjertel produserer, har fjernet smertene mine. Jeg jobber fremdeles i et tungt fysisk arbeid, med stadige omstillinger som skaper stress.

I motsetning til deg, så hadde jeg FT4 verdier på over 25 og TSH på rundt 1 da jeg hadde den største dosen Levaxin. Jeg følte meg elendig uansett. Men med slike verdier som du har, så ville jeg prøvd å få FT4 opp, og TSH ned først. Så burde du og din lege prøve T3 tilskudd hvis større doser T4 ikke hjelper.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kirsten, en TSH på 2 er for høyt for en som går på levaxin.
    Og en ft4 på 13 også.
    Alle på alle forumene i flere land sier at de må ha ft4 på midtpunket eller opp, noen helt oppe , øverst i refereanseområdet.

På laboratorienes hjemmesier står det faktisk også, at ft4 og ft3 må være høyt hos dem som tar levaxin.
    www.furst.no
    www.capio.no
    http://www.capiodiagnostikk.no/Virks...inalChannel=no litt langt nede på siden.

Substitusjonsterapi ved hypothyreose

Pasienter som får substitusjonsbehandling med tyroksin, skal ideelt sett ha normal TSH og normal fritt tyroksin. Ofte avviker imidlertid mønsteret noe fra det antatt ideelle, idet fritt tyroksin ofte er nær øvre grense, mens TSH er lav. En viss logikk er det imidlertid også her: Glandula thyreoidea har sviktet og produserer verken T3 eller T4. Tabletten skal erstatte både den naturlig forekommende mengde T4, men også forsyne kroppen med T4 som kan konverteres til T3. For at det skal være nok T4 også til en slik konvertering til T3, må serumkonsentrasjonen av T4 (og fri T4) være noe høyere enn vanlig. TSH blir derved også mer supprimert enn ellers. Resultatet blir fri T4 nær øvre referansegrense, TSH i nedre del av referanse~området. Viktig er det også å være oppmerksom på at patologisk høy TSH under pågående substitusjonsbehandling viser at dosen er for lav, eller at det er svikt i pasientens compliance. Det tar noen uker før steady state oppnås etter doseendring.
    nora

Side 1 av 6 123456 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn