Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Uførestønad - mulig uten klar diagnose ??

Jeg har hanglet i flere år med symptomer forenlig med hypotyreose, men blodprøvesvar er innenfor normalen. Skal også utredes for sjøgrens.

De siste par årene har jeg hatt flere graderte sykemeldinger, og før jul fikk jeg brev fra NAV om at det må vurderes andre stønadsformer, som rehab.penger, attføring eller uf.pensjon. Etter nyttår har jeg jobbet fullt, men det er for mye for meg.

Jeg har luftet for arbeidsgiver muligheten for å gå ned i halv stilling, iallefall en periode, og det var greit. Vil gjerne søke NAV om kompensasjon for inntektstapet, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre. Legen min (en vikarlege f.t.) sier det er vanskelig uten klar diagnose. Noen behandling har jeg ikke blitt tilbudt.

Hva skal jeg søke på, og har jeg i det hele tatt noen mulighet ? Er det dumt å gå ned i stillingsprosent, bør jeg heller bli sykemeldt ?
    Hører gjerne fra dere som har noe erfaring her....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Ikke gå ned i stillig, hvis du ikke kommer deg igjen får du til slutt så lav trygd at du vil får problemer med økonomien! Sykemeld deg heller!

Legen din bør jo ta tak i dette, for det er jo det som er jobben hans.

Hvilke symptomer har du da, kan det være mer enn stoffskiftet som er årsaken? Har du tatt alle anti-stoff prøvene og ikke bare anti-TPO?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Jeg er trøtt og vissen, fryser, sover dårlig, influensafølelse kommer og går,
    symptomer fra alle slimhinner (føles irriterte), tett nese, konsentrasjonsproblemer, tørr hud, hovne øyelokk, puls stiger og synker, ekstra hjerteslag, lufthunger mm. Av og til smerter i fingerledd, tåledd og nakke/skuldre. Merker at jeg reagerer på medikamenter og alkohol mye mer enn før; 1 glass vin kan gi hangover.

Tror jeg har tatt alle de prøver som fins; og har sjekke kjertelen med ultralyd og scintigrafi, MR av hals og hode. Har senere vært igjennom utredning hos endokrinolog, privat; da fastlegen ikke fant grunn til å henvise meg til en slik etter de undersøkelser jeg hadde tatt. Endo'n har igjen henvist meg til revmatolog, og dit skal jeg i mai.

Jeg tolker deg slik at jeg bør satse på 1/2 sykemelding inntil videre ?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ja ikke gi fra deg noen rettigheter når det kommer til trygd!! Det finnes tusenvis av kroniskstke som har vært "snille" med arbeidsplassen, men som siden ser at det var det dummeste de har gjort. Ikke alle klarer å bli friske og i når det kommer til penger og rettigheter så planlegg for verst mulig senario. Så kan du heller glede deg over at det ikke var grunn til å være så hard på det om du klarer å gå opp i full jobb igejn

Hvis de ikke finner noe på ravmatisme testene, så bør du får en ME eller FM utredning synes jeg. Det virker ikke som om Fibromyalgi er riktige tingen, men det kommer egentlig helt an på legene og hvordan smertene dine utarter seg. Og det er gjerne ikke så stigmatisert som ME...?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Hei,Tily!! Det har gått mange år siden jeg var inne i trygdesystemet, og jeg vet at nye regler har kommet der. Men slik det var , var det en fordel å være sykmeldt så lenge du kunne være det- har da full lønn(hadde iallfall). Går du ned på stillingsbrøken din, og du senere blir trygda, vil det gi utslag på størrelsen på uføretrygda di. Lønn på uføretidspunktet blir lagt til grunn. En kunne gå et kalenderår på sykmelding, spiller ingen rolle hvor mange prosent du er sykmeldt- bruker av kvota likevel. Mulig de nye reglene er annerledes, men var som sagt lurere å gå sykmeldt enn å gi fra seg noe av jobben. Men en har selvfølgelig andre faktorer enn de rent økonomiske; det med å føle en "gjør nytte for seg", det sosiale med kolleger; utfordringer og mestring av arbeid o.s.v. Hver enkelt må iallfall gjøre seg opp noen tanker om slike ting og....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Her var det kommet bedre svar før meg, men en ting - da jeg var i den situasjonen måtte en ha vært i fullt arbeid i 3 mnd. før en hadde rett til sykepenger igjen. Undersøk dette før du evnt. sykmelder deg.. er ikke mange dagene til da du har jobba fullt siden nyttår. Som sagt av A.M.-mye står på spill for deg, og ingen gir deg noe gratis ved dørene!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

baremei Gjest

Standard

Etter ett års sykemelding har du ikke rett til ny sykemelding før det har gått 6 måneder.
    Og er du delvis/aktivt sykemeldt kan du ikke bruke egenmeldinger i den perioden, selv ikke for en skarve influensa, men må ha legeerklæring fra første dag.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei Tily.

Har funnet noen linker til deg.

Om sykepenger:

http://www.nav.no/page?id=671

Om Rehabiliteringspenger:

http://www.nav.no/page?id=291

Om uførepensjon:

http://www.nav.no/page?id=1073743841

http://www.nav.no/page?id=1073743846

Jeg finner ingen steder at du må ha en diagnose....Noen andre?

Hvem kan få en uføreytelse?
    Det finnes to ytelser: tidsbegrenset uførestønad og uførepensjon.
    Fem vilkår må være oppfylt for å ha rett til en uføreytelse
    Hovedreglen er at må du ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene fram til du ble ufør.
    Du må være mellom 18 og 67 år.
    Inntektsevnen din må være nedsatt på grunn av langvarig sykdom, skade eller lyte. Det er også et krav at sykdommen, skaden eller lytet er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen.
    Du må ha gjennomgått hensiktsmessig medisinsk behandling og attføring for å bedre inntektsevnen din.
    Inntektsevnen din må være nedsatt med minst 50 prosent

http://www.nav.no/page?id=1073743840

Da jeg var i systemet (over flere år med sykemeldinger), sørget jeg for å IKKE gå ned i stillingsprosent. Jeg fikk ordninger på arbeidsplassen som gjorde at jeg greidde å jobbe 100% de 6 månedene mellom hver sykemelding. Vet ikke om du har slike muligheter? Jeg fikk komme og gå når det passet meg, slik at jeg også kunne jobbe kvelder og helger. Det var til tider slitsomt, men jeg ville ikke gi fra meg noen stillingsandeler.

Kan du ikke bare møte opp på lokalt NAV kontor og snakke med de? Jeg håper det ordner seg for deg. Lykke til.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Takk skal dere ha.

Har snakket med NAV som sa jeg har ca 4 uker igjen som jeg kan være sykemeldt i denne omgang. I mellomtiden søker jeg om rehabiliteringspenger, siden jeg fortsatt utredes. Så får vi se.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn