Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 51
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    drammen
    Meldinger
    60

Standard "Lissom" frisk ?

Sitter her med 1000 spørsmål på hva som er galt med meg nå..
    For 4 år siden fikk jeg diagnosen Graves..Ble medisinert og alle prøver viser nå normale verdier, men jeg føler meg ikke "normal"..
    Klokken er nå 9,45 på morgenen å jeg sitter her med hjertebank og skjelvinger.igjen..kjenner det så godt igjen...
    Jeg har fortsatt plager med de samme symptomene som da jeg var påvist syk...Er jeg blitt hypokonder eller hva er galt...?Dette gjør meg så frustrert...Er nesten så jeg håper ved hver ny blodprøvetaking at noe skal gjøre utslag sånn at legen tror meg...men prøvene ligger innenfor det normale....
    Sitter med de tankene at mitt høye stoffskifte den gang må ha gjort en permanent skade på meg..Hvor er det blitt av konsentrasjonen og hukommelsen min...?Hvorfor klarer jeg ikke sove,har hetetokter og skjelvinger....Hva er galt med meg...?
    ER DET FLERE DER UTE SOM ER "FRISKE" MEN FØLER SEG SYKE?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei benita

Velkommen inn hit til oss

ER DET FLERE DER UTE SOM ER "FRISKE" MEN FØLER SEG SYKE?
    Jeg var syk i mange år med normale prøvesvar. Jeg har (tror jeg har, har ikke fått spesifikk diagnose...) Høyt stoffskifte med blokkerende TRAS som gjør at jeg er hypotyreot. Og det har jeg vært lenge.. Hadde alle slags symptomer, men legen kunne ikke finne noe galt med meg. La det på det psykiske og ikke på det fysiske. De symptomene du beskriver kan du også ha ved lavt stoffskifte.

Var jeg deg ville jeg ringt legekontoret og bedt om å få en utskrift, eller at de gir deg dem over telefonen, av blodprøver som er tatt i forhold til stoffskiftet. Også lagt det ut på forumet. Da kan vi kanskje gi deg noen likemannsråd ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    18

Standard også jeg

Du kan lese mitt innlegg på lavt stoffskifte. jeg vet ikke hvor jeg hører til lengre.Men som deg har jeg også plutselige sympotmer igjen og jeg driver og bortforklarer det med andre ting. Jeg tror at jeg må innse at jeg har en sykdom for resten av livet og ikke ha så høye forventninger på å være helt frisk eller kan jeg forvente det? Tenker som deg.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    drammen
    Meldinger
    60

Standard

Takker for svar...Anne Ma
    Jeg tror nok jeg har vært for godtroende for hva legen sier...
    Er det som han sier så er det vel slik...men har bestemt meg nå for å få en fornuftig forklaring på hvorfor kroppen er i slik ubalanse...
    Tar kontakt med legen nå etterpå for å bestille ny time og nye prøver..
    Trenger en forklaring og den og prøvesvarene skal jeg dele med dere...
    Mener du jeg burde legge ut samtlige prøvesvar jeg står registrert med...?

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Hei!

Har også Graves og ble radiojodbehandlet i nov 2004. Har vært stabil på Levaxin og Armour siden januar 2006. Har også som deg i sommer begynt å få hetebyger, hurtig rask puls, trøtt og verker tidvis i kroppen og lett forhøyet temperatur ( 37,5) ligger innenfor normalen men høyt.
    Regner med at det er justering på medisiner som må til eller......Har forstått det slik at det kan gå litt opp og ned i perioder og at man ikke er stabil hele tiden, med det er slitsomt å ha det slik.

Hias

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av benita
    Takker for svar...Anne Ma
    Jeg tror nok jeg har vært for godtroende for hva legen sier...

Mener du jeg burde legge ut samtlige prøvesvar jeg står registrert med...?
    Hei og velkommen,

Klart jeg tror på legen! Det er jo han/hun som har kompetansen.

Men det var før jeg fikk Graves. Nå vet jeg at jeg må stole på meg selv, følge med på prøver, vurdere form i forhold til prøver osv.... Nå vet jeg at mange leger ikke vet hvilke prøver som må tas, hvordan medisinere i forhold til blodprøveverdier osv.

For din egen skyld kan det være lurt å ha en oversikt over blodprøvene som er tatt tidligere for å kunne sammenligne. En annen ting som er interessant for deg å vite er hvilke blodprøver som er tatt tidligere. Er det tatt FT4, TSH og antistoffer (TRAS,anti-TPO)?

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    drammen
    Meldinger
    60

Standard

Jeg har egentlig aldri hatt noe kontroll på dette med prøver....
    Har registrert meg om det har vært avvik eller ikke, og tatt det for det...
    Når dere skriver om TRAS skjønner jeg ingenting...Aldri hørt om det...
    Hva er det?Hva måler det?Hva gjør det med kroppen...?
    Kanskje noe jeg burde be om å få sjekket....

Takker dere for svar og gode råd...

Klem Benita......

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Nedenfor er opplysningene som gis fra et av landets laboratorier ang. TRAS:

S-TRAS (TSH-reseptor antistoff)
    [S-TRAS (TSH-reseptor antistoff)] $[$308$]$ (A)

0.5 mL serum
    Indikasjoner: Påvisning av Graves sykdom og følge eventuell behandling med thyreostatika.

Referanseområde:
    $<$ 1,0 IU/L Negativ
    1,0 - 1,5 IU/L Grenseområde
    $>$ 1,5 IU/L Positiv

Tolkning: TSH-reseptor autoantistoffer vil oftest være stimulerende, men kan også være blokkerende for thyreoideafunksjonen. I denne analysen medbestemmes begge typer. I utredning av en hyperthyreose vil forhøyede verdier tale for Graves sykdom, mens f eks multinodulære knutestrumaer eller solitære toksiske adenomer ikke gir forhøyede verdier. TRAS reflekterer aktiviteten i den autoimmune prosess, og ved behandling med thyreostatika vil fortsatt nærvær av TRAS indikere større risiko for residiv. For dette formål har imidlertid prøven vist seg mindre pålitelig.
    Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon

S betyr serum/blod

For å oppsummere dette så betyr det at tilstedeværelsen av stimulerende TRAS (T=tsh, R=reseptor, A=autoanti,S=stoffer) er det som forteller om man har Graves eller ikke. En annen her på forumet (AnneMa) har blokkerende TRAS og har ikke Graves. Dette er altså en blodprøve som må tas for å få diagnosen Graves.

Hva gjør TRAS med kroppen, spør du. Jeg tror det kan forklares slik: disse antistoffene angriper i utgangspunktet en frisk kjertel. Normalt er det slik at antistoffer har som oppgave å angripe "sykdom". Med GRaves så er det nesten motsatt.
    Antistoffene får kjertelen til å produsere for mye tyroksin slik at stoffskiftet blir høyt (FT4 blir høy og TSH blir lav).

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    drammen
    Meldinger
    60

Standard

Hei igjen dere...
    Sitter her nå med kopi av endel prøvesvar jeg har tatt gjennom tiden med Graves...Skjønner ikke stort...Ser det er lange perioder jeg mangler prøvesvarene fra...
    Legger ut noen så kanskje det er noen der ute som kan hjelpe meg å forstå hva hver enkelt ting er....
    Mine siste prøvesvar tatt 10/2.06 er
    Fritt T3: 4,9
    Thyroxin,fri: 19...
    Det er det eneste som har blitt sjekket da...

Har noen svar her fra 21/11-o5 som jeg ikke vet hva er og ikke vet hva normalen på er....
    kanskje dere vet...
    B-mchc:37 (avvik)
    B-Hvit :12,9 (avvik)
    B-N YT:9,89(avvik)
    S-FOLS:7 (avvik).
    Kanskje noen av dere vet hva dette betyr...?.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

hei benita,

Har du referanseområdet for blodprøvene dine? De varierer nemlig litt fra lab til lab.

Er du sikker på at det ikke er tatt en prøve for å se om du har antistoffer; TRAS? Det er disse som forteller om man har Graves.

Når det gjelder blodprøvene fra november 2005 så har jeg ikke peiling. Sjekk på denne linken her:http://www.furst.no/bb/index6.html.
    Her vil du finne nyttig info om de ulike blodprøvene, bare husk at ref.området som oppgis kanskje ikke er det sammen som der dine prøver tas.

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. "Erklært" frisk
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 17-10-08, 23:47
  2. Jeg blir ikke bedre, tror jeg må forsøke "Armour"
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 16
    Siste melding: 30-05-07, 13:16

Bokmerker

Regler for innlegg