Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hof i vestfold
    Meldinger
    24

Standard Ny medlem som er nyskjerrig

Fikk telefon fra legen min onsdag før påske, jeg var hos legen på mandag og tok blodprøver fordi jeg hadde så mye vann i bena. Onsdag ringte han og sa at jeg helst måtte begynne på levaxin tabletter før påsken, FTH lå litt i underkant av 8 TSH lå på 2.

Jeg har i lang tid hatt lavt stoffskifte, uten at jeg vet hva verdiene er, men det har hele tiden vært et vurderingssak fra legen....altså ut i fra blodprøvene. Men klinisk så ser jeg jo nå at jeg har nok vært plaget med dette lenge...Jeg ble i februar lagt inn på sykehuset med forferdelige tanker, noe jeg aldri før har hatt...en skikkelig depresjon...ingen tenkte på å ta stoffskifte prøver da, merkelig spør du meg...

for et år siden vet jeg at kolestrolnivået mitt lå på 9 tror jeg, det var ihvertfall høyt, er det vanlig å ha høyt kolestrol når man har lavt stoffskifte?

Jeg har nå skrevet opp en del blodprøve ting som jeg fant her inne som jeg vil at legen min skal sjekke....så i morgen skal jeg dra ned dit og få tatt litt mer omfattende blodprøver...

Jeg har også tatt noen blodprøver angående revmatisme, der ga det utslag på prøvene at det var noe galt autoimmunt, men de kunne ikke si helt sikkert om det var en vanlig revmatisme...ble så sendt til revmatolog og der fikk jeg diagnose fibromyalgi....

er det flere her inne som har den diagnosen?

med vennlig hilsen Rebecca
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei rebecca
    - det er nok dessverre mange som må slite med symptomene sine lenge før de får behandling. Får håpe du er av dem medisinene virker godt på.

Både tunge tanker og høy kolesterol er effekter av for lavt stoffskifte.
    Det er lurt av deg å undersøke deg så godt det lar seg gjøre, det kan vise seg viktig når behandling igangsettes.
    Mange vanlige korppsfunksjoner som en ikke ternker på i forbindelse med stoffskifte kan være påvirket, og bør da behandles parallelt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hof i vestfold
    Meldinger
    24

Standard

Jeg har også lavt kalium nivå, så i forbindelse med levaxin som jeg har begynt på måtte jeg ta kalium også..

Er det vanlig å være tørr i munnen?

Jeg har også smerter i alle ledd og muskler, er det vanlig?

Jeg er grusomt trøtt og kan jo nesten sove hele døgnet, sånn har det vært lenge...det har jeg jo lest er ganske vanlig. Har vann i bena og har lagt på meg en del...depresjon som jeg skrev i stad...har problemer med å konstentrere meg og sier jo så mye galt....konsentrasjonen har vært et problem lenge, men det at jeg sier så mye galt har blitt et større og større problem....og at jeg i tillegg skal fungere i studiet 100 prosent har vært et problem...stort problem...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hof i vestfold
    Meldinger
    24

Standard

...også glemmer jeg så mye...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Alt det du nevner er vanlig Rebecca. Jeg har hatt en T4 på 7 og lavere og da fungerte ikke jeg særlig bra før jeg nermet meg 10 og da fungerte jeg også bare såvidt.

Vet ikke om du arbeider, men føler du det er vanskelig å gå på arbeid kan du be om en sykemelding. Det må vi ofte gjøre selv da det ikke er så vanlig at legen foreslår det etter min erfaring.

Noen har relativt rask effekt av Levaxin så jeg håper at du snart blir bedre av plagene dine.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hof i vestfold
    Meldinger
    24

Standard

hvor lang tid kan det gå før jeg har effekt av levaxin?

burde FT4 ligge på ca 15 når en er riktig medisinert?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hof i vestfold
    Meldinger
    24

Standard

I dag fikk jeg svar på nye blodprøver som er tatt i forbindelsen med mitt lave kaliumnivå, da tok de også nye stoffskifteprøver i samme slengen, de ville ikke ta anti TPO og de andre prøvene som anne ma har anbefalt, fordi de mente det ikke var nødvendig....jeg hadde jo veldig lav FT4 og det holdt for de.

Men THS ligger nå på 0.094 og FT4 ligger på 12, FT3 ligger på 4,7. Blodprøvene er tatt i 19 tiden på kvelden. Etter tre uker på levaxin.

Leste et sted at blodprøvene helst skulle taes om morran, men finner ikke det igjen...hvorfor det?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Normalt "dumper" hypofysen bla. TSH-hormonene tidlig om morgenen, og verdien av dem faller mot halvparten om kvelden.
    Men OBS - ofte har vi søvnforstyrrelser og da virker ikke døgnvariasjonen normalt heller.

Det er i det heletatt svært mange usikkerhetsmomenter med blodprøver.

Det kan ta lang tid å få noe effekt av Levaxin. Det er umulig å si for det er så mange varianter og det spørs hvor lenge du har gått og hvor hardt det har gått ut over kroppen osv.

En ting du skriver som jeg må bite meg i leppa for : har de satt igang behandling uten en utredning ?
    Det er veldig viktig at man vet hva man driver med.
    anti-TPO og TRAS er tester som absolutt må tas.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hof i vestfold
    Meldinger
    24

Standard

Ja de satt i gang behandling fordi FT4 var på 7 og TSH lå på 0,30. Er ikke det grunn nok?

TRAS og anti TPO nekter de å ta, jeg har spurt nå flere ganger....og ikke vet jeg nok til å argumentere...jeg trenger hjelp?? Kan ikke bytte lege da jeg er smertepasient, og trenger legen min fordi jeg vet at andre leger er vanskelige i smertebehandling....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er et dillemma forstår jeg.
    Ikke heeelt ukjent desverre.
    Jeg mener det må være en viktig service for deg å vite hva som gjør at stoffskiftet er lavt. Det kan jo vise seg viktig senere - hvem vet ?
    Om det påvises antistoffer indikerer det feil på kjertelen. Om det ikke finnes, så indikerer det feil andre steder.

fT4 på 7 må jo bare behandles, men TSH skulle vært høy - over 10 !
    Hvorfor er den ikke det ?
    Det må de jo bare gjøre hve de kan for å finne ut.
    For meg høres det ut som en mulig hypofyse/hypotalamus årsak, men ingen kan konkludere uten å undersøke.
    Videre undersøkelser kan kanskje peke på an man burde ta en MR av hypofysen ? Har de målt prolaktin eller TRH da ?

Side 1 av 6 123456 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn