Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    45
    Meldinger
    92

Standard Cortef under svangerskap?

Bruker 20 mg Cortef daglig. Er det noen som har erfaringer med bruk av dette under svangerskap?'
    Jeg bruker det pga binyretretthet.
    Håper noen har erfaring

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Cortef under svangerskap?

Har dessverre ingen erfaring selv å gi råd ut i fra, men vet fordi jeg er helsepersonell at dosen må økes. Her er noen linker som du kan lese.
    http://www.addison.no/web/index.php?page=addison

http://tidsskriftet.no/article/1132415

http://translate.google.no/translate...w&ved=0CGYQ_RM

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    45
    Meldinger
    92

Ok

Finner ikke noe særlig informasjon om dette. Binyretretthet og Addison kan vel ikke behandles med like doser?
    Snakket med legen min på Balder og hun mente dosen måtte ned....Til 10 mg daglig. Dette for å unngå stresset foster og lav fødselsvekt osv...Veldig motsatt av det jeg trodde...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
    Ok

Finner ikke noe særlig informasjon om dette. Binyretretthet og Addison kan vel ikke behandles med like doser?
    Joda, binyretretthet og addisons behandles ofte i like doser. Klart legen mener du skal ned i dose, hun er nok redd for å gjøre noe galt i forhold til barnet. Du burde henvises til gynekolog. Det er de som er eksperter på graviditet og fødsel. Uavhengig av om gynekologen mener du har behov for kortison eller ikke, vil hun kunne svare på om svangerskapet er tiden for nedtrapping av kortison. Dette bør du kreve. Tiden er ikke inne for å gjette og anta, du trenger hjelp til å finne ut av dette.

Var hos endo og stod da på 32 mg kortison og fikk vite at det var en normaldose i forhold til addisons, har lest litt på addisonsforumet og ser at dosen til noen ligger på 12-15mg hos mange, så her er dose variasjonene mange.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Cortef under svangerskap?

Sitat Opprinnelig skrevet av Nora2 Vis post
    Snakket med legen min på Balder og hun mente dosen måtte ned....Til 10 mg daglig. Dette for å unngå stresset foster og lav fødselsvekt
    Nora2... Du trodde rigtigt...

Hvad er dine cortisol-værdier sidst de var målt?

Et foster kan ikke "stresses" af moderens 20 mg hydrocortison, fordi for det første er fosterets egne binyrer lige så store (8-10 gr eller mere) som hos et voksent menneske, og fosterets egenproduktion af cortisol under svangerskabet oppe på 100-200 mg i døgnet (i modsætning til "voksne" binyrer, der "kun" danner op til 35 mg/døgn),

... og for det andet - det er fosterets hormoner der passerer via placenta/moderkagen til moderen (se f.eks. progesteron-graviditet) fordi fosteret bruger moderens kredsløb, nyrer og lever for at kunne udskille egne "produkter" af sit eget stofskifte, mens modsat steroid-trafik - fra moderen til foster - er minimal og cortisol kan næsten ikke passere fra moderen til fosteret, som jo har i forvejen rigeligt af sit eget.

Moderens behov for cortisol er under alle omstændigheder forøget under svangerskabet tillige med den belastning som en reduktion vil påføre dig, bliver det så fosterets cortisol, din krop kommer til at bruge i stedet for den mængde af hydrocortison, Balder-lægen siger at du skal reducere med. Mener at have læst, at hvis ens cortisol-niveau i forvejen er beskeden - burde man endda overveje at stige i dose, for at kompensere for det øgede behov i anledning af svangerskabet, fordi fosterets binyrer burde først og fremmest tilgodese sit eget behov, frem for moderens... Det er ikke uden god grund, at fosteret har behov for at producere mellem 4 og 6 gange mere cortisol end en voksen person... Jeg har læst at når fosteret så skal "dele" sit cortisol med moderen under hele svangerskabet... kan det udvikle sig til en byrde, som kan påvirke fosterets binyrer i retning af Adrenal Fatigue senere i livet.

Hvordan har Balder-lægen tænkt sig, at du skulle trappe ud af de 10 mg? Man kan ikke gøre det på et par dage, men helst over nogle uger, hvis det netop ikke skal give yderligere bagslag for fosteret og moderen... Selv ville jeg nok være mere betænkelig ved det, end ved at beholde dosen som den er. Den er ikke stort anderledes end det cortisol, der cirkulerer i en ellers frisk krop og med ro i sindet, da stress altid forårsager cortisol-overflow. Kulhydratrigt måltid presser 3 gange mere cortisol ud af binyrerne end normalt, herunder sukker - 6 gange, så der er ret meget andet man kan gøre for at styre sit cortisol, end at halvere binyrestøtte.

Hvor har lægen fået det med den lave fødselsvægt fra - aner jeg ikke, medmindre hun forveksler med bivirkninger af stordoser af syntetiske prednison-typer steroider moderen behandles med for alvorlige inflammationer? Disse to ting kan ikke sammenlignes, og bør ikke blandes sammen, endda af en læge?

Jeg er ked af, at du har brug for at spørge herinde, når du ellers går hos en hundedyr læge og alligevel går du derfra usikker... Var det mig selv, ville jeg, hvis ikke øge hydrocortison, så i hvert fald ikke reducere. Der hvor man bør være særlig opmærksom er ikke så meget under, som efter svangerskabet, fordi hydrocortison også udskilles med modermælken, så mødre med Adrenal Fatigue burde afstå fra at amme, hvis ikke deres helbred skal forværres af ophør med binyrestøtte.

Måske har du brug for en superhurtig second opinion, men hvor skulle den hentes er jeg i tvivl om...

Dr. William Mck. Jefferies, forfatter af cortisol-klassikeren Safe Uses og Cortisol ([second edition] Charles C.Thomas, Springfield, 1996, p.86. ) skrev bl.a.: "I mellemtiden begyndte jeg at arbejde i en fertilitetsklinik ved Western Reserve University, hvor jeg fandt ud af, at mange af de kvindelige patienter udviste tegn på milde forstyrrelser af binyrebarkfunktionen. De blev behandlet med små "subreplacement" doser af kortison eller kortisol. I løbet af de næste tyve år over 200 babyer blev født af kvinder med mild underfunktion i deres æggestokkene, behandlet med sikre, fysiologiske doser af kortison eller cortisol, ikke kun for at kunne blive gravid, men også for at forhindre abort under hele graviditeten, uden at behandlingen har skadet hverken mødre eller babyer. Fysiologiske doseringer ser ud til at genoprette normal funktion, ikke svækker den."

Om normale forhold omkring steroid-hormoner under graviditeten kan man læse på Medscape: Adrenal Disease and Pregnancy i første afsnit. Ellers kan man finde mange relevante links på Anneshealthplace.com i emnet Pregnancy and Adrenal Fatigue, under UPDATE (8/20/11).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Meget spændende, dette her. Og det forklarer mange ting for mig, i hvert fald. Pas på dig selv, Nora2

Nielsigne

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    midt-norge
    Alder
    45
    Meldinger
    92

Tusen takk for svar Dette virker også logisk på meg. Jeg har bestemt meg for å beholde mine 20 mg cortef, og i tillegg har jeg øket levaxin dosen med 1/3. Bruker progesteronkrem daglig..
    Mine blodverdier av kortisol var visst innenfor normalen sist det ble målt. Målt i blod. Da var jeg hos endokrinolog og hadde medikament fastet i tre j....uker for å få tatt en synachten test...Som var normal. Men symptomene på svake binyrer var så stærke etter uker uten medisin at jeg valgte å starte opp med cortef, dhea og levaxin, progsteron igjen.
    Og så ble jeg gravid.
    I mitt forrige svangerskap for to år siden var jeg ikke under behandling og var kjempe dårlig de første 20 uker for så å få en enorm opptur de siste 20 uker,,mest sannsynlig på bekostning av mitt barns binyrer. Han har slitt med uro, fordøyelsesbesvær og nå luftveisinfeksjoner siden han ble født. Dette vil jeg nå gjøre mitt ytterste for å unngå!
    Balder legen mente jeg burde ta en døgn urinsamling nå for å se hvordan jeg ligger an i forhold til dosering. Dette kan vel være hensiktsmessig.
    Det som er så vanskelig er jo at jeg ikke har noen diagnose, så jeg møter lite forståelse hos tradisjonelle leger som feks endokrinologer og gynokologer...Der er det kun skremselspropoganda å hente.Og da blir det på en måte mitt ansvar. Men dette er dere vel kjent med alle her inne, desverre

Lignende tråder

1. Cortef og DHEA fra i dag....
    Av BeritM i forumet Hydrocortison
    Svar: 16
    Siste melding: 05-08-10, 10:46
  2. Cortef og DHEA fra i dag....
    Av BeritM i forumet DHEA
    Svar: 16
    Siste melding: 05-08-10, 10:46
  3. Min erfaring med Binyremedisin- Cortef
    Av Flower i forumet Hydrocortison
    Svar: 35