Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Somatoform lidelse?

Har du en somatoform lidelse kanskje?

somatoforme lidelser, fellesbetegnelse for lidelser kjennetegnet ved at legemlige symptomer dominerer pasientens plager uten at legemlig sykdom kan påvises, samtidig som man finner holdepunkter for at psykologiske forhold er av avgjørende betydning for symptombildet. Det skilles mellom fem ulike former for somatoforme lidelser: somatiseringslidelse, enkel somatiseringslidelse, hypokondri, somatoform autonom dysfunksjon, og somatoform smertelidelse.
    Store Norske Leksikon

Jeg oppdaget dette ordet i dag da jeg leste en annen artikkel, om endokrinologer som river seg i håret over oss som vil ha thyroid, har lest bøker som Broda O. barnes, eller suspekte nettsteder og er litt skeptiske til annen medisin de vil gi oss.

Slik ser de på de av oss som har fine blodprøver men vil ha stoffskiftemedisiner fordi de tror på at de har lavt stoffskifte

The majority of patients who demand thyroid hormone treatment for multiple symptoms, despite normal thyroid function tests, have functional somatoform disorders, which in the postmodern world can understandably be misdiagnosed as hypothyroidism. Yet we inside medicine are not even sure how best to classify somatoform disorders, let alone explain them to patients, and this broad diagnostic label has many shortcomings. In particular (i) the terminology is unacceptable to patients; (ii) the classification supports the Cartesian dualism that somatic symptoms can be either 'organic' or 'psychogenic'; (iii) these disorders do not form a single category, although some have argued that there is a significant overlap which may well have therapeutic if not aetiological relevance; (iv) such a diagnosis is socially and culturally dependent and (v) there is considerable unreliability and ambiguity in defining the diagnosis.[3] A paradigm shift in our categorization of somatoform disorders has been proposed recently, with a recommendation to return to a far less dualistic approach.[4] This shift is based on evidence that functional neurological changes can be identified in some patients with somatoform disorders, and there is therefore a compelling case for a different approach using a 'psychologically augmented medical consultation'.
    Somatoforme lidelser er vel bare et nytt ord for psykosomtatisk. Eller, du innbiller deg ting. Men det er jo interessant at forfatteren av denne artikkelen sier rett ut at de som sitter på innsiden av medisinen er ikke helt sikre på hvordan de skal klassifisere disse somatoforme lidelsene. Enda vanskeligere er det å forklare dem for pasienten. Kanskje det blir så vanskelig fordi det er en mulighet for at de ikke finnes?

Enda verre er når det kommer til de av oss som lider av helseisme, eller hvordan dette eledige sammensatte ordet skal oversettes:

Whilst such analyses are undoubtedly changing our perception of patients' symptoms and ways of tackling them, progress is slow and not helped by the rise of 'healthism', which has been characterized by the following features: 'high health awareness and expectations, information seeking, self-reflection, distrust of doctors and scientists, healthy and often alternative lifestyle choices, and a tendency to explain illness in terms of folk models of invisible germ-like agents and malevolent science.
    Another concern for patients has been the recent debate over narrowing the TSH reference range.[13,14] As with the treatment of subclinical hypothyroidism, this is a complex area, demanding a sophisticated knowledge of laboratory medicine and clinical endocrinology to interpret and translate the current state of play into everyday clinical practice. In assessing these arguments, however, we should not be surprised that patients question our reliance on TSH levels when they have read such publications themselves
    As functional somatoform disorders are dissected further, new ways of managing these common and troublesome disorders will undoubtedly become established. In the meantime we must avoid endocrinological collusion as a strategy, which in turn requires the avoidance of thyroid hormone treatment of euthyroid individuals, a robust defence of the biochemical basis for the diagnosis of hypothyroidism and institution of replacement with synthetic thyroxine as the standard, rather than Armour thyroid extract.

Jeg vet alt, oops der kommer det noe jeg ikke forstår! Men jeg forstår jo alt! Altså finnes ikke det som tillsynelatende kommer der. Altså vet jeg alt. Jeg vet alt!

Jeg vet alt, oops der kommer det noe jeg ikke forstår! Men jeg forstår jo alt! Altså finnes ikke det som tillsynelatende kommer der. Altså vet jeg alt. Jeg vet alt!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Somatoform lidelse?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg oppdaget dette ordet i dag da jeg leste en annen artikkel, om endokrinologer som river seg i håret over oss som vil ha thyroid, har lest bøker som Broda O. barnes, eller suspekte nettsteder og er litt skeptiske til annen medisin de vil gi oss.
    Jeg har læst denne artikel for nogen tid siden. Om forfatteren skrev Nora: "Han er leder for den foreningen av leger som heter British Thyroid Association, som har en pasientforening som tett forbundsfelle som heter British Thyroid Foundation. Søsterorganisasjon av NTF" i tråden Thyreoideapasienter er feite, gale, osv. Der er ca. 40 hits når man søger Weetman her på forummet.

Det var denne mandsling, der har ført an i kampen for syntetisk levothyroxin som eneste behandlingstilbud til stofskiftesyge i Storbritannien, og han er også flammende imod tillægsbehandlingen med Liothyronin. Han er også nævnt i tråden Psyko/Somatikk og lavt stoffskifte. Weetman påstår i ramme alvor, at man ikke kan have symptomer på hypothyreose FØR TSH er oppe på 10.

Han har også ført an i sagen mod dr. Skinner i England. Denne runde tabte han, gudskelov, men det har taget næsten 5 år, før dr. Skinner blev tilkendt en oprejsning.

Det er i øjeblikke som disse, når jeg møder eller læser om den slags læger, at jeg trodser min egen u-religiøsitet og håber, at de vil brænde i helvede for evig tid!

Dog trøster det mig lidt, at denne kvaksalver er så ekstrem og fanatisk, at selv en hel del af hans kolleger, helst ikke vil støtte ham for åbenlyst, hvilket har vist sig at være en ganske god taktik, set i lyset af, at Weetman tabte stort i sagen mod dr. Skinner.

Jeg be'r til guderne, at Weetmans teorier dør med ham, jo hurtigere jo bedre!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Problemet er jo at Weetman er ekstrem, men sporene i større og mindre grad finnes hos andre endokrinologer og fastleger. Også i Norge. Vi har jo også leger som mener TSH ikke er noe problem før den er på 10... Eller at pasienten er hypokonder eller feiler noe psykisk fordi man ikke finner noe galt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Tak begge for dette indblik!

Her kan man så se, hvordan danske fastlæger/alment praktiserende læger kan komme på kursus i dette:
    http://www.laegedage.dk/kurser/431/

Og her mit hurtige bud på, hvordan Per Fink m.fl. bærer sig ad med at "løse" de dilemmaer, som listes her:

...Yet we inside medicine are not even sure how best to classify somatoform disorders, let alone explain them to patients, and this broad diagnostic label has many shortcomings. In particular (i) the terminology is unacceptable to patients; (ii) the classification supports the Cartesian dualism that somatic symptoms can be either 'organic' or 'psychogenic'; (iii) these disorders do not form a single category, although some have argued that there is a significant overlap which may well have therapeutic if not aetiological relevance; (iv) such a diagnosis is socially and culturally dependent and (v) there is considerable unreliability and ambiguity in defining the diagnosis. ...
    (i) the terminology is unacceptable to patients
    Vi går bare ud i medierne, skriver i vores materiale og siger til patienterne, at vi forstår deres frustration og smerte over at være blevet sat i bås som "skøre" eller underkendt og ikke taget alvorligt. Nu vil de blive set, hørt og forstået - og få den helt rigtige behandling (kognitiv adfærdsbehandling, psykofarmaka og motion).

(ii) the classification supports the Cartesian dualism that somatic symptoms can be either 'organic' or 'psychogenic

Vi går bare ud i medierne, skriver i vores materiale og siger til patienterne, at disse lidelser er både fysiske og psykiske.

Jeg venter på, at der er en journalist, der spørger Per Fink, hvilke fysiske elementer der er i disse lidelser, og hvordan han behandler dem...

(iii) these disorders do not form a single category, although some have argued that there is a significant overlap which may well have therapeutic if not aetiological relevance
    Vi laver bare én hovedkategori: Funktionelle lidelser.
    Og så laver vi to underkategorier: Bodily Distress Syndrom (new speak for for somatisering) og Helbredsangst (new speak for hypokondri)

(iv) such a diagnosis is socially and culturally dependent and (v) there is considerable unreliability and ambiguity in defining the diagnosis
    Det løser vi også nemt! Uddrag af forslaget til vejledning vedr. funktionelle lidelser:

HVOR SIKKER KAN JEG VÆRE PÅ, AT DER ER TALE OM EN FUNKTIONEL LIDELSE?
    Hos patienter, som henvender sig med mere end 6 legemlige symptomer for kvinder og mindst 4 legemlige symptomer for mænd, vil tilstanden i 75 % af henvendelserne være uden biomedicinsk forklaring (4).
    Så hvis du har lavt stofskifte på celleniveau eller pga. dysfunktion i hypothalamus/hypofyse med normal TSH som undertegnede, så kan du blive tilbudt såkaldt terapi i form af overgreb, hvor du kan lære, at du ikke er syg, antidepressivt, hvis det ikke virker, og motion, der kan forårsage livsvarrig sygdomsforværring.

As functional somatoform disorders are dissected further, new ways of managing these common and troublesome disorders will undoubtedly become established. In the meantime we must avoid endocrinological collusion as a strategy, which in turn requires the avoidance of thyroid hormone treatment of euthyroid individuals, a robust defence of the biochemical basis for the diagnosis of hypothyroidism (som altså så ikke skal undersøges, red.) and institution of replacement with synthetic thyroxine as the standard, rather than Armour thyroid extract.
    Vær stoisk, står der i samme vejledning. Vær stoisk!

http://www.dsam.dk/files/12/funktion...g_lidelser.pdf

Halleluja!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Danmarks behandling av syke mennesker er skremmende, Luuna.

Link til reaksjoner på Weetmanns artikkel, som denne "Is It All In Your Head? Comments From a Psychotherapist and Thyroid Patient
    Thoughts of Alice Kelvin, L.C.S.W."

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Somatoform lidelse?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er i øjeblikke som disse, når jeg møder eller læser om den slags læger, at jeg trodser min egen u-religiøsitet og
    håber, at de vil brænde i helvede for evig tid!

Vi har vel skrevet om noe lignende før - i Ansias tråd om compliance (les: ettergivende pasienter):
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Det er nok en god ide
    I Norge har det i flere år vært et begrep å "ha ansvar for egen helse";
    men det inkluderer nok ikke å være "non-comlpliance".....
    (det begrenser seg nok til at da spiser du ikke usunn mat - du trimmer - du drikker lite alkohol - du røyker ikke...)

Hva med den hippokratiske ed, da:
    Jeg sverger ved legen Apollon, ved Æsculap, Hygeia (Helsen), og Panakeia, og jeg tar til vitne alle gudene, alle gudinnene, til å holde i samsvar med min dyktighet og dømmekraft, denne Ed.
    ..
    Jeg vil bruke mine evner for det beste for mine pasienter i samsvar med min dyktighet og min dømmekraft
    og aldri volde noe skade.

..
    I ethvert hus jeg kommer til (ha-ha-ha!!!) vil jeg gå inn bare for pasientenes beste, holde meg selv langt fra all forsettelig skade
    ..
    Hvis jeg holder denne ed trofast, vil jeg kunne nyte mitt liv og utøvingen av min kunst,
    respektert av alle mennesker i all tid;
    men hvis jeg bli avledet fra min ed eller bryte den, måtte så det motsatte bli min byrde
    .
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Somatoform lidelse?

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Vær stoisk, står der i samme vejledning. Vær stoisk!

http://www.dsam.dk/files/12/funktion...g_lidelser.pdf

Halleluja!
    I/vi ved forhåbentlig, hvad denne anbefaling af at være "stoisk" betyder?

Altså... lægerne opfordres (af andre læger) i denne vejledning til at indtage en "stoisk" holdning over for deres patienter, disse læger på forhånd har anbragt i kategorien "hypokondere".

Stoicisme er den filosofi, som praktiseres af en stoiker. (...) I denne filosofiske retning er følelser og fornuft adskilte, og stoicismen foreskriver selvkontrol og udelader følelsesmæssig involvering, da valg skal tages ud fra fornuften alene. Den ideelle stoiker er upåvirket af modgang og præget af fasthed og koldblodighed. (...) Læs mere om stoicisme

Når en læge udviser ubetinget selvkontrol, manglende frygt (for modspil eller modgang), manglende empati, følelseskulde, distance og respektløshed - betegnes han som "stoiker".

Når en ikke-læge udviser samme "tegn" - betegnes han/hun som en... psykopat!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Rigtig god artikel den der "Is it all in your head" Vigdis!

Og uha Anisa - det er godt set!
    Nu tror jeg godt nok, at vejledningen anvender udtrykket stoisk, som det anvendes i daglig brug, men det er uhyggeligt, at lægerne bliver vejledt til at fastholde deres patent på sandheden og ikke lade sig påvirke af hverken patienten eller patientens symptomer.

Igen må jeg sige, at det bliver totalitært, fordi de har magt.

Udtrykket "healthism" er nyt for mig. Den patient, der ikke kan blive ordentligt undersøgt, ikke kan få behandling eller bliver fejlbehandlet, og som har indhentet viden om sin sygdom, som lægen ikke har, kan diagnostiseres med hypokondri.

Fra vejledningen igen (min fremhævning):

Helbredsangst er forbundet med en øget opmærksomhed på kroppen og en høj grad af bekymring for eget helbred. Patienten er plaget af tilbagevendende grublerier med forstyrrende tanker og frygt for at have en sygdom (rumination). Samtidig kan patienten ikke eller kun med stor vanskelighed stoppe sine grublerier. Diagnosen kræver, at patienten foruden rumination samtidig har ét eller flere af følgende 5 symptomer:

• Bekymring eller optagethed af frygten for at have en alvorlig fysisk sygdom eller tanken om at blive ramt af sygdommen i fremtiden. Eller optagethed af andre helbredsbekymringer og intens opmærksomhed på kropsfunktioner og legemlige sensationer.
    • Suggestibilitet og autosuggestibilitet. Hvis patienten hører eller læser om sygdom, er hun/han tilbøjelig til at frygte for at have den samme sygdom.
    • Overdreven optagethed af medicinsk information.
    • En urealistisk frygt for at være inficeret eller kontamineret af en genstand, noget man har spist, eller af en person man har mødt. Frygt for at tage ordineret medicin.
    Det er effektive midler til at bevare magten...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Håper alle "stoiske" leger merker seg hva som ble utfallet av prosessen mot Skinner.

Takk alle som har skrevet i denne tråden - kjempeinteressant !!!!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Det er lykkedes mig at komme i boghandlen og hente Henrik Isagers nye bog, som jeg havde bestilt:

"Blinde Pletter - om lægevidenskabens og sundhedssektorens amputerede virkelighed".

Minsandten om ikke han har et kapitel 16, der hedder "Totalitær magtudøvelse i demokratisk regi".

Tak Henrik Isager! Tak!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Undersøgelse for autoimmun neurologisk lidelse
    Av Sharon i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 2
    Siste melding: 28-07-11, 11:20
  2. Konvoluttfobi - en ødeleggende lidelse
    Av Mod i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 0
    Siste melding: 26-07-11, 15:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn