Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
-
21-01-10, 23:17 #1
Røykeslutt- endring i medisindosering?
Har begynnt med Champix for 3 uker siden og svært røykfri i hele 6 dager. Gått greit stort sett, men fryser sånn! Samme slags frysing som når jeg har vært undermedisinert. Men, blir og svett innimellom. Er og ganske så treg og slapp og trøtt. Har problemer med å formulere meg og.... I det hele og store har æ mange symptomer på undermedisinering. Men er usikker om æ ska øke eller senke doseringen? Tar 150 Levaxin nu.
-
21-01-10, 23:21 #2
Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?
turbulente tider Hanne - håper du står han av.
Jeg syns ikke du skal øke dosen, men du kan ta en dobbeltdose en dag å se om det hjelper.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-01-10, 19:05 #3
Jeg ville ikke gått på Champix var jeg deg. Har du lest på bivirkningene? Jeg vet om flere som har blitt virkelig suicidale av å gå på dem, så hvis du merker noe som helst unormalt i sinnstilstanden din må du slutte med en gang.
-
22-01-10, 20:00 #4
Det sies at røyking øker forbrenningen, så da synker den sikkert når man slutter. Og det vil da kanskje tilsi at det kreves en høyere dose Levaxin. Jeg ville tatt en blodprøve og sammenlignet nye resultater med forrige måling før jeg gjorde noen endring.
Både kuldefølelse og tretthet er forøvrig listet som bivirkninger av Champix.
Gratulerer med røykeslutt
-
22-01-10, 20:45 #5
Jo - det sies, men det gjelder friske mennesker.
I den grad noen er det da.....
Nikotin legger seg på kroppens følesensor for stoffskiftehormoner.
Det fører til at den ikke registrerer alle som er der, og gir kjertelen beskjed om å øke produksjonen.
Den er visst anslått til å være en 5-6% høyere hos røkere.
Men.
De som ingen kjertel har, og må tygge tyroxinen sin selv, får ingen endring i stoffskiftet om de tar en røyk.
Men de får en like mye høyere TSH.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-01-10, 22:34 #6
Jeg googlet litt n'finn og leste at den økte forbrenningen ved røyking skyldes høyere puls og gjennom det at kroppen forbruker mer energi. En slags kunstig høy forbrenning pga tilførsel av nikotin. Når du slutter å røyke går forbrenningen tilbake til det normale. Pulsen øker ved røyking også hos de med lavt stoffskifte ved inntak av nikotin. Men om dette skulle gi noe behov for endring i dosering av medisin vet jeg ingenting om og ville derfor tatt en blodprøve
-
22-01-10, 22:39 #7
Takk for alle svar!
Har hørt om de suicidale bivirkningene men ikke merka noe til de. Vært litt nedstemt men det kan ha andre årsaker.
Men, var ikke klar over at frysing var en bivirkning, så takk for den opplysningen!
ER forresten fri for Champix, brukte opp tablettene som gubben hadde liggende og de varte ca 3 uker. Har prøvd disse før, men var nok ikke nok motivert den gangen. Synes at Champix er utrolig bra tross bivirkningene!
Ska klare dette denne gangen!
-
05-01-11, 12:20 #8
Er her noen som har gjennomført røykeslutt med champix? Har dere måttet endre medisindosering? Jeg skal snart begynne med champix, og er veldig spent på hvordan det går. Noen erfaringer?
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
05-01-11, 14:04 #9
Kære knokkel, hvorfor Champix?

Jeg har faktisk forleden ledt efter informationer om langtids-bi-virkninger af "rygestop-tabletter": Zyban og Champix - hvilke viser sig nærmest udelukkende testet på 100% raske rygere og selv dette - ikke i særlig (tilstrækkelig) lang tid.... dvs. man smider farmakologiske midler i hoveder på rygere og påstår, at det er mere sundt at tvinge folk til at bruge en ukendt medicin ... er sundere for samfundet, end hvis en ryger tager sig en rygepause udenfor på matriklen eller - som en hyllende pinlig svensk sag - hvor en beboer i et hus fik et forbud mod at ryge i sin egen have. hvorfor? Fordi naboen skulle have en iltmaske på, mens han spurtede til sin dieselpartikel-udspyende bil, parkeret i hans indkørsel....
Champix er oprindeligt et antidepressant. Er det virkelig bedre at ødelægge sin hjernekemi, for at "redde" lungerne... ? Please, genovervej! Der må være andre muligheder...
Om Champix (vareniclin) bl.a.: Effekten af Champix er ikke undersøgt i de patientgrupper, som helbredsmæssigt vil have størst gavn af rygestop, fx hjerte-kar-patienter.
De hyppigste bivirkninger er kvalme, hovedpine, søvnløshed og abnorme drømme. Sikkerhedsprofilen hos ældre og ikke-raske er ukendt. Jf. nye data fra bivirkningsovervågning (dec. 2007) kan Champix øge risikoen for depressive symptomer – herunder selvmordstanker, hvilket patienterne bør informeres om. (...)
Champix’ bivirkningsmønster er undersøgt hos 3.940 rygere.
Den hyppigste bivirkning er kvalme, som forekommer hos:
- 29 % af de vareniclin-behandlede
- 9 % behandlet med placebo
- 10 % af de Zyban-behandlede.
Derudover ses:
- Søvnløshed hos 14 %
- Hovedpine hos 14 %
- Abnorme drømme hos 12 %.
Ved langtidsbehandling med Champix får flere bivirkninger, men det er de samme bivirkninger, der ses. Også i forhold til bivirkningerne skal man være opmærksom på, at kun raske rygere har prøvet Champix. Jf. nye data fra bivirkningsovervågning (dec. 2007) kan Champix øge risikoen for depressive symptomer – herunder selvmordstanker. Patienterne bør informeres om dette. (...) (Kilde)
Fornyet fokus på bivirkninger ved brug af Champix® (varenicline)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-01-11, 14:56 #10
Jeg er temmelig opprådd. Jeg har røkt i tjue år, og jeg har røkt mye.... Den eneste gangen jeg klarte å kutte ned på røyken, var da jeg var gravid. Da klarte jeg meg med 5-7 om dagen. Ellers røyker jeg over 20. Jeg har gjennom tidene forsøkt å slutte ved hjelp av akupunktur, nikotinplaster, Allen Carr sin bok..... you name it.... Jeg blir lei meg når jeg ikke greier det, og tenker at jeg ikke er et viljesterkt menneske, og at jeg mangler ryggrad
Jeg er virkelig veldig hekta på nikotin. Så nå er det blitt slik at jeg harker opp en masse slim om morgenen, og er tidvis plaget med bronkitt. Jeg vet at jeg er genetisk disponert for lungesykdommer. Min tante er død av lungekreft, min onkel har lungekreft. Min mor har lungeemfysem. Så har tannlegen min sagt at min periodontitt skyldes røyking, og at jeg kommer til å miste tennene hvis jeg ikke slutter. Og jeg er 35 år
. Det er til å gråte av.... Man skulle tro at disse tingene var mer enn nok til å kunne slutte ved egen hjelp, men jeg greier det bare ikke
. Ikke har jeg lyst til å spille russisk rulett med min egen hjerne, eller være prøvekanin for Pfizer, men jeg ser ingen annen utvei
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
Lignende tråder
-
Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort
Av Miriam i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 24-03-09, 20:04
Svar med sitat

Bokmerker