Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Blodprøver
-
10-06-11, 22:10 #1
Blodprøver
Hei
var hos legen og fikk tatt blodprøve,sjekke stoffskifte b12 og blodsukker.Noen som kan hjelpe meg å tyde ? Fikk bare beskjed om at en av stoffskifte prøvene var utefor
normalverdi til høyre
s-jernmetning 18 - 10-50
b-leukocytter 5,8 - 3,5-11,0
s-alat 20 - <45
s-ferritin 47 - 15-200
s-folat 11,5 - >5,7
s-fritt tyroksin 19,3 -11,0-23,0
s-jern 15,2 -9,0-34
s-kalium 4,5 -3,6-5,0
s-kreatin 62 -45-90
s-natrium 141 -137-145
s-TIBC 86 -49-83
s-TSH 0,19 -0,20-4
s-vitamin b12 311 -170-650For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
19-07-11, 23:57 #2
Sv: Blodprøver
Ingen som kan hjelpe??
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
20-07-11, 07:31 #3
Det er nok fordi det er dit første indlæg, hvor du beder om forklaring på blodprøveresultater, uden du fortæller om hvorfor prøverne er taget og hvad du selv mener, er evt. galt med dit helbred. Den slags skal, som regel, ses i sammenhæng med beskrivelsen af dine grunde til, at du spørger. Desuden er det ferietid og der er ikke så mange brugere, der logger på, før sidst i august igen.
Det er s-TIBC som er forhøjet. Forhøjet TIBC tyder på jernmangel og det uanset at de øvrige "jern-prøver" inkl. ferritin er indenfor "normalområdet". Også dit B12 er lavt og dette sammen med jernmangel kan give en hel perlerække symptomer - både fysiske og kognitive, der ligger tæt op af sygdomme som lavt stofskifte eller kronisk træthedssyndrom. Så hvis det var din almen tilstand med træthed, udmattelse, depression eller svigtende koncentration osv. der er evt. årsag til at du gik til læge - så bør du forsøge først at få dit ferritin og B12 op - gerne op til øverste grænse i ref.området - og se om det ikke kan give dig din trivsel tilbage. Men så må du sørge for at holde disse forbedrede værdier et stykke tid, og hvis dine plager fortsætter alligevel, eller bliver afløst af andre - da er tiden til igen at gå til lægen og bede om at få både thyreoidea- og binyrehormonerne kontrolleret. Inden du gør det - kommer du her forbi og spørger om hvilke hormonprøver der er bedst at få tjekket såfremt forbedret jern og B2 ikke hjælper nok.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-07-11, 21:55 #4
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare

Grunnen til at disse prøvene ble tatt var fordi jeg mistet mye hår,vi mente at det var bivirkning av p-piller og byttet merke en par ganger,men hjalp ikke.Jeg spurte derfor om det ikke gikk an å få tatt blodprøver for å utelukke at det ikke var noe annet.Blodprøvene er tatt fastende og jeg gikk ikke på p-piller da.Jeg strever litt med vekten,og jeg fryser utrolig mye,derfor også greit å sjekke i forhold til stoffskifte..For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Blodprøver og kul
Av Gulsol i forumet BlodprøverSvar: 0Siste melding: 23-04-09, 09:19 -
Blodprøver
Av skaye i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 08-09-08, 22:45 -
Blodprøver
Av Bonzo i forumet BlodprøverSvar: 23Siste melding: 08-11-07, 22:01 -
blodprøver
Av Kari i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 10-07-05, 18:49 -
Blodprøver!
Av Viksi i forumet BlodprøverSvar: 38Siste melding: 17-06-05, 20:16