Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Hybrid View
-
05-11-10, 09:51 #1
Sv: Postpartum, hypersymptomer, normale verdier, struma
Du skriver at du har følelsen av overaktivitet ? Altså for høy produksjon av stoffskiftehormoner. Samtidig forstørret kjertel.
Låter mistenkelig som TRAS på meg - målt dette antistoffet ?
I postpartume saker bør en nok mase mye ja, det kan være avgjørende å få vite hva dette kommer av mens man enda kan gjøre noe med det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-11-10, 11:46 #2
S-tsh 0.87
S-Tras. På arket står det ikke noe tall men "sendt" men utfra det legen sa tror jeg det er sånn at de ikke gir det eksakte tallet her men legen sier at det er under 0,5 og dermed ok.
Hvis dette virker rart kan det hende at dette tallet gjelder b differansial-telling for der står det også uferdig. Litt forvirring ute og går her..
S-fritt T3: 4,8
S-fritt T4: 14.9
S-A-TPO: 13
B12: 242
Crp var 25, men det kan hende det bare gjelder at jeg ble litt forkjølet da jeg tok testen, men jeg har fortsatt (etter 2 uker) vondt i halsen, særlig på kvelden.
Hva er S-GFR estimert? Der står det konfererer info.
På b leukocytter står det 12,3 og normalen er 3.5 til 10. da er jeg altså over. Vet ikke hva dette er!
S- albumin er 51 altså over for normalen sier 36-48. jeg vet ikke helt hva det er heller.
Har man postpartum mener de at man bare skal la det gå over av seg selv, men dette er jo uhyrlig spør du meg.
Mitt viktigste spørsmål er nå skal jeg ta jod eller ikke? Hevelsen har ingen følbare knuter og det er bare på den ene siden. Den er så stor at den kan regnes som fase 2 goiter.
Legen mener jeg skal vente to uker til og ta ultralyd og røngten, og i mellomtiden........ jod eller ikke?, kan den bli større?....grøss! Og hva med babyen?? jodmangel gjør barn tilbakestående. Jeg spurte legen om jeg ikke burde få babyen undersøkt og hun sa det ikke er nødvendig! hmmm
Angstvekkende!!!
-
05-11-10, 16:26 #3
S-GFR estimert er en nyreprøve GlomerulærFiltrasjonsHastighet (engelsk Rate)
TRAS er ikke tilstede når prøvesvaret er mindre enn 1.
Og du har heller ikke anti-TPO.
Da kommer man over i det de jo definerer som sjeldne tilfeller.
Det er en rekke grunner til struma.
Kjertlens funksjon er jo slik at den vokser når den får beskjed om å produsere mer, og da er TSH høy - og din er heller ikke det.
Ellers er jo jod en bestandel kjertlen bruker i produksjonen av stoffskiftehormoner. Både for mye og for lite kan gi struma.
Kan være lurt å ta den også. Du kan jo ha vært for lenge borte fra nyfiska torsk davettu
Det er en døgnurinprøve.
leukocytter er hvite blodlegmer. Mya av dem tyder på infeksjonsbekjempelse.
albumin er det viktigste proteinet i blodet. Om jeg nå husker rett da, så blir den høy ved feks. mykoplasmavirus......
Men sjekk det !
Og det er jo sant da, at de fleste postpartume tilfeller får over av seg selv.
Det er vel "ammetåka vel"
baby er jo sjekket for Føllings og da inngår stoffskifteprøver og endel annet.
Men ikke la dem kjøre over deg med bransjesjargongen - bruk google
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-11-10, 18:23 #4
Tusen takk for svar Finn! Nå vet jeg hva jeg skal mase om på onsdag når jeg skal til legen å ta prøver. Var der i dag og snakket med en VANSKELIG resepsjonskjerring. (Det er greit å si kjerring i nord-norge hehe), og hun nektet meg å ta nye prøver hvis jeg ikke hadde time med doktor først. (Dette står jo i motsetning til forrige resepsjonsdame som sa at man ikke trenger beskjed fra lege.) Jeg måtte flekke opp skjerfet og vise henne strumaen for at hun skulle skjønne at det i det hele tatt er noe galt. På spørsmålet om babyen trakk hun bare på skuldrene og sa at han også kan vente til onsdag. selv om jeg sa at han har vært syk i tre dager. Underlig at hun ikke visste om at de sjekker stoffskifte ved føllingprøve. Dette selv om jeg hadde sagt at de tar stoffskifteprøve på alle babyer i amerika.
Noen mennesker burde ikke jobbe i helsevesenet!!!
Håper greiene går over så skal jeg fortsette å gjøre en innsats for å opplyse andre om stoffskifte selv om jeg selv er frisk!!!!!
-
05-11-10, 18:36 #5
Heia Annis

Jeg skjønner du er bekymret for at mykoplasma har forårsaket ditt stoffskifteproblem. Hva slags symptomer har du som tilsier en slik infeksjon?
Den prøven det er mest hensiktsmessig å teste mykoplasma heter en nasopharynxprøve. En myk plastpinne med en slags q-tips i enden skyves opp i nesen , til det treffer neseskilleveggen. Der skal den ligge å absorber evt mikrober i 15 sekunder før den draes ut puttes i et glass med en rosa væske og sendes til sykehuset. IKKE tro at denne testen er like god i blod.
Og for ordens skyld Finn: mykoplasma er en bakterie, ikke et virus
-
05-11-10, 19:25 #6
Sv: Noen mener at infeksjon er årsaken til alla autoimmune sykdo
Symptomene er svette, særlig på natten, tåkete i hodet, irritabel, prikking,vondt i halsen,hes også denne strumaen på halsen trøtt og/eller hyper,Trøtt etter mange timer søvn, vondt i ledd og muskler. De to siste har jeg egentlig kjent i mange år.
Men nå til noe som kanskje blir litt twilightzone for noen. Hadde egentlig ikke tenkt å ta det opp her men det var jo det første jeg tenkte på da jeg så denne tråden om mykoplasma. Først til litt historie fra oss her i huset:
Jeg hadde en langvarig bihulebetennelse i vår og min mann hadde det også rett før. ( ingen av oss har hatt dette før) Hele familien var forkjølet, eller hva det nå var lenge. Vi har brukt å filtrere vannet i etpar år men så ble renseren ødelagt og vi renset ikke vannet på noen mndr pga veldig trang økonomi og prioriterte dessverre ikke vannrensing da.
Jeg var litt slappere under denne siste graviditeten enn de tre forrige, men det forhindret meg ikke i å snekre og jobbe i hagen. Har fått 4 barn i løpet av 5 år men jeg har vært så sprek, reiste hjem fra sykehuset dagen etter fødselen begge de siste to gangene og jobbet i hagen og drog opp røtter og tok opp steiner på fleirfoldige kilo.(hehe) nabodamene kalte meg jernkvinnen,( ikke for å skryte men for å illustrere hvilken energi jeg egentlig har.)
Nå i sommer dukket denne strumaen opp og i etterpå fikk jeg problemer med tannkjøttet. Det var vondt rundt tenner på samme side som strumaen, en slags brennfølelse. Det stakk i neseboret på samme side av hodet. Tannlegen sa jeg var helt fin, (og hull hadde jeg ikke, Har ikke brukt fluor på 4 år!)Jeg hører pulserende lyder i hodet, det stikker og prikker. Jeg trodde jeg var el-følsom og tok kontakt med FELO forening for el overfølsomme og de sa de hadde hørt at folk kunne ha sånne symptomer. Faktisk kan microbølger fra mobilmaster og annen emf påvirke skjoldkjertelen!
Det interressante syns jeg er at det er et annet relativt nytt fenomen som påvirker folks helse, som ikke alle har fått øynene opp for. Dette er noe som kalles chemtrails eller geo-engineering. ( jeg kaller det fly-fis!) Det er tatt prøver av nedfallet og de har funnet mykoplasma og annet gørr. Gjør et google-søk på chemtrails og mykoplasma og chemtrails og emf.
du sa:"Den prøven det er mest hensiktsmessig å teste mykoplasma heter en nasopharynxprøve. En myk plastpinne med en slags q-tips i enden skyves opp i nesen , til det treffer neseskilleveggen. Der skal den ligge å absorber evt mikrober i 15 sekunder før den draes ut puttes i et glass med en rosa væske og sendes til sykehuset. IKKE tro at denne testen er like god i blod."
Den der skal jeg kreve å få! takk!!Sist endret av annis; 05-11-10 kl 20:52
-
10-11-10, 21:49 #7
Sukk! Jeg var hos legen i dag (en annen en sist som jeg trodde/håpte var åpen)
Da jeg sankket med han om problememe med helsa og nevnte at jeg hadde lest en del om stoffskifteproblemer, sa han:"nei, du må ikke lese!". Jeg spurte hvor stor strumaen kunne være før det kunne bli pusteproblemer sa han at siden den bare er utenpå er det ingen fare og så tok han tak i skinnet på halsen min og sa.: du ser den har jo mye å vokse på.
Hvorpå jeg svarte at jeg vil jo ikke at den skal bli større!
Da jeg nevnte at jeg hadde lært at mykoplasmaprøve i nesen er bedre enn i blod sa han at jeg ikke skulle høre på andre, men på han.
Jeg sa at det er jo folk som har hatt sykdommen i 20-30 år som kan ha mye å tilføye. Han nevnte at det virker som at dette er autoimmunt uten å bry seg mere med det. Men viser ikke normal s-tras at det ikke er autoimmunt?
Han sa at dette meds strumaen ikke tydet på farlige sykdommer som kreft etc, akkurat som om jeg skulle være enslags hypokonder.
da jeg nevnte døgn-urin-prøve som anbefalt her av n'Finn flirte han og føyset det vekk med at da må jeg jo ta med fem liter tiss til han.
Jeg var inte glad da jeg gikk derfra! etterpå fikk jeg brev fra FHI som viste at jeg ikke fikk placebo under meningokokk-sprøyte-prøvekanin-prosejktet på ungdomsskolen.
Håret ramler av skallen og det svir og verker på halsen og brystkassen og det tar imot når jeg trekker pusten.
Er det noen som har samme opplegg med normale verdier men likevel struma og symptomer her?Sist endret av annis; 10-11-10 kl 22:23
-
10-11-10, 22:30 #8
Det er jo slik at en autoimmun reaksjon produserer antistoffer som er rettet mot helt spesielle vev, og de stoffene finnes jo i blodet.
Men for å finne et stoff må man kjenne stoffets egenskaper og lage tester for det. Og et betyr jo at de stoffer man ikke kjenner har man heller ikke tester for.
Kjertlen min gikk jo nedenom, men jeg hadde ikke påviselige antistoffer.
Men det var nok`kanskje noen småjævler der ? Ingen vet - ingen test.
De bruker i hovedsak kun anti-TPO og TRAS og de er fornøyd med at disse to testene fanger opp 90% av u-humskehetene.
Som betyr at er du blant de 10% er det ingen som tror deg.....
Og er det noen som med vett i behold tror på at de har 90% av sannheten og vet 90% av alt ?
Og det er faktisk sånn at man oppdager nye "småjævler" hele tiden. Mavesår var for meget få år siden en tilstand av psykisk opprinnelse, som nå er redusert til en bakterie eller to kurerbar med antibiotika.
Så det som var sant igår, er ikke nødvendigvis det idag - så folk som opptrer som om de har hele verden på en treng skal man nok være skeptiske til......
Og jo det er jo ikke så veldig slitsomt for legen å ordne med en dunk til døgnurin da........
Men veldig nyttig viten for deg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-11-10, 22:47 #9
Ja, jeg var jo forsåvidt klar over på forhånd at jeg gikk inn i løvens hule da jeg i det hele tatt oppsøkte det offentlige fastlege uhelsevesenet angående strumaen. Men jeg hadde jo ikke noe valg! det kryr jo ikke akkurat av kombinert lege og naturopater her på sørlandet eller i det hele Noregs land etter hva jeg har forstått. En jeg kjenner med graves sa hun vet om en som tar 3000 i timen!!! (Da må jeg si opera-sanglæreren min var billig med sine 700 i timen)
At jeg skulle havne i denne 10% gruppen var jo ikke så "heldig", men det har jo mest med som du anyder, mangel på og villighet til å lage og gjøre tester. Disse smådjevlene som du snakker om skulle det jo gå an å oppdage!!! Hørte en doktor på you tube i går ved navn dr Heimlich som sa at om verdiene var normale kunne det være problemer i hjernen med dopamin-produksjonen. Nevnte det for legen og han nikket gjenkjennende. Nevnte også at det kunne være cytokiner i blodet som gir beskjed til skjoldkjertelen om å forstørres og han kjente til det men føyset det vekk med at dette er uhyre sjeldent.
Nei jeg får bare tøffe meg og kreve å bli hørt! Trappe opp med 10-liters vindunk med hevert, hehe. Jeg aksepterer ikke at kjertelen skal ødelegges.
angående å ta fysiske ting som psykisk. En nærslektning hadde store smerter på 70 tallet og legen sa det var psykisk. 5 år senere kom det ut som nyresteiner og pasienten var nær å sende dem til legen i posten. Min bestemor gikk med diabetes i årevis og fikk nervemedisin som behandling!
Godt å ha folk å kommunisere med her, det hjelper å bli forstått
-
11-11-10, 01:14 #10
Dette er for dårlig av en lege. En venninne fikk en kul på skjoldbruskkjertelen over natten som førte til svelgvansker. Hadde selv et struma når jeg først ble syk og opplevde det som plagsomt, men ikke sl plagsomt som du beskriver. Neseprøven nevnte jeg fordi jeg til daglig drifter et legekontor, så det er ikke 'out of the blue' at jeg anbefaler det. Blir så hissig på dine vegne at du skal bli utsatt for sånt. Det er jo verken du eller han tjent med. Håper du finner en lege som er villig til å hjelpe deg på en god måte.
Lignende tråder
-
Normale verdier, fortsatt dårlig form.
Av Evelina i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 33Siste melding: 26-03-10, 23:28 -
Hva er normale verdier på calsium, kalium og kreatinin?
Av Linn i forumet Normalverdiene?Svar: 7Siste melding: 13-11-06, 18:48 -
Normale verdier????
Av Nala i forumet Normalverdiene?Svar: 8Siste melding: 09-10-05, 22:31

Svar med sitat

Bokmerker